xEdu luo koulutuksen tulevaisuutta

Yrityskiihdyttämö hakee ohjelmaansa uutta innovaatiota luovia koulutusalan startup-yrityksiä

Maailmalla koulutuksesta on osattu taitavasti luoda kannattavaa liiketoimintaa – Suomessa taas on osaamista ja intoa, mutta bisnesälyä ei ole vielä maksimoitu Suomen kilpailueduksi.  Koulutukseen erikoistunut startup-kiihdyttämö xEdu haluaa varmistaa, että startup-yritysten ja koulutusalan parhaiden asiantuntijoiden saumattoman yhteistyön avulla Suomi voidaan nostaa koulutusliiketoiminnan johtavaksi tekijäksi.

Laadukas koulutusosaaminen ja arvostettu startup-yhteisö ovat jo itsenäisesti nostaneet Suomea useana vuonna maailmankartalle. Uusien opetusmetodien, tilaratkaisujen ja koko järjestelmän on kuitenkin pysyttävä kehityksen keihäänkärjessä, jotta Suomella on mahdollisuus säilyttää kilpailuetunsa myös jatkossa. Pohjois-Euroopan ensimmäisen koulutuspainotteisen yrityskiihdyttämö xEdun startup-ohjelman tavoitteena on luoda kohtaamispaikka koulutukselliselle huippuosaamiselle ja yrittäjähenkisyydelle, ja täten kiihdyttää innovaatioiden syntymistä koulutussektorille.

Akateemiset toimijat ovat tärkeässä roolissa osana xEdu:n yhteisöä - Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto tekevät läheistä yhteistyötä kiihdyttämön kanssa. Myös Helsingin ja Espoon kaupungeilta on omat edustajansa tukemassa xEdun toimintaa. Yksityiseltä sektorilta mukaan kehitystyöhön on taas lähtenyt moni opetuksen tulevaisuudesta kiinnostunut yritys. Jotta ohjelmaan osallistuville voidaan taata parhaat mahdollisuudet tuotteiden kehittämiselle laajan verkoston kanssa, tulee ohjelma laajentumaan myös kansainvälisesti yhteistyötahojen kanssa.

Innovaatioita luodaan yhteistyökumppaneiden kanssa

”Me haluamme osallistua koulutustoimintojen digitalisoitumisen kehitykseen ja varmistaa, että tähän tarvittavat infrastruktuurit ja palvelut ovat saatavilla”, kuvailee Henri Harmia TeliaSoneralta yhteistyötä.

Myös Otava Educationin kustannusjohtaja Teuvo Sankila näkee kiihdyttämön tavoitteet nimenomaan edellytyksenä tulevaisuuden koulutukselle: “Koulutus on aina perustunut yhteistyöhön, ja xEdu antaa ensimmäisenä todellisen lähtölaukauksen yhteistyön kehitykselle niin yrityksille, kouluille kuin tutkimuksellekin. Olemme osa suomalaisen koulutuksen kehittyvää menestystarinaa ja opetuskenttää.”

“Olemalla osa xEdu:n yhteisöä saamme tärkeää tietoa siitä, mitä oppiminen tulee olemaan tulevaisuudessa ja minkälaisia tarpeita tilalle ja kalusteille tulee olemaan”, toteaa Antti Olin huonekaluyritys Iskulta.

Samsung Electronics Nordicin Peter Roos on samoilla linjoilla muiden kumppanien kanssa: “Me näemme koulutukseen liittyvät innovaatiot erittäin mielenkiintoisena kohtauspaikkana tarkastella nuoria yrittäjiä ja yrityksiä Suomessa ja muilla pohjoismaisilla markkinoilla.”

Hakuaika ohjelman ensimmäiselle rahoituskierrokselle on 1.12.201531.12.2015. Kun sopivat startupit on valittu, ohjelma alkaa 15. helmikuuta 2016.

Hakemuksen kiihdyttämöohjelmaan voi jättää osoitteessa http://xedu.co.  Sieltä löytyy myös lisätietoja ohjelman sisällöstä, hakukriteereistä ja kumppaneista.

Lisätietoja kiihdyttämöstä yleisesti:

xEdu, toimitusjohtaja Antti Korhonen, +358 400 807 211, antti.korhonen@xedu.co

Lisätietoja ohjelman hakuprosessista ja sisällöstä:

xEdu, ohjelmajohtaja Niko Lindholm, +358 40 778 0919, niko.lindholm@xedu.co

xEdu on startup-kiihdyttämö, jonka painopisteenä on koulutusliiketoiminta. Startupeille suunnattu kuuden kuukauden mittainen koulutusohjelma toteutetaan kahdesti vuodessa yhteistyössä pedagogiikan, liiketoiminnan ja teknologian ammattilaisten kanssa. Ohjelma luo startupeille ekosysteemin tuotteiden ja palveluiden kehittämiseksi ja tarjoaa alustan kasvattaa liiketoimintaa ja päästä markkinoille. Ohjelmaan valitaan 15 startup-yritystä ja se tarjoaa osallistujille eri alojen huipputekijöiden asiantuntemuksen ja avustaa rahoituksen, testauksen ja tutkimuksen kanssa. Valitut yritykset voivat luoda tärkeitä yhteyksiä niin suomalaiseen kuin kansainväliseen asiakaskuntaan ja saada vertaistukea toimintansa alkumetreillä muilta ohjelmaan valituilta startup-yrityksiltä.