Mustikkapiirakkapäivä on jälleen 6.8. – mustikka ja raparperi suosituimmat makeiden piirakoiden täytteet

Kysyimme leipovilta suomalaisilta, millainen on paras piirakka. Ylivoimaisesti suosituimmat piirakkatäytteet olivat raparperi ja mustikka. Piirakoita leiponeista lähes kolme neljästä (69 %) oli leiponut tänä kesänä raparperipiirakoita ja mustikkapiirakkaakin oli ehtinyt leipomaan jo hieman yli puolet (51 %) leipojista, vaikka paras mustikkakausi on vasta alkamassa.

Valtakunnallista mustikkapiirakkapäivää vietetään tiistaina 6. elokuuta jo kolmatta kertaa.

Yleisimmin leipojat käyttävät makean piirakan pohjana murotaikinaa (68 %), toiseksi eniten muuta makeaa taikinaa (26 %) ja pullataikinaa käyttää vain 6 %.

”Pullataikinapohjan tekeminen vaatii eniten aikaa ja taitoa, mutta näin vähäinen pullataikinapohjaisten piirakoiden leipominen vähän yllätti. Kun viimeksi tutkimme asiaa pari vuotta sitten, pullataikinapohjaisesta mustikkapiirakasta piti lähes 30 % vastaajista. Ehkä piirakka halutaan ideasta syötäväksi yhä nopeammin, eikä ole aikaa odotella pullataikinan kohoamista. Mutta jos piirakkaa ei itse tarvitse leipoa, pullapohjainen mustikkapiirakka on myös mieleinen”, arvelee Mylly Paras Finland Oy:n markkinointijohtaja Johanna Kemppinen

Kiire ja helppous näkyvät myös valmistaikinoiden suosion kasvuna. Yli viidennes (21 %) käyttää niitä yleensä ja puolet leipojista (50 %) kertoi joskus käyttävänsä valmistaikinoita. ”Tietysti myös vuosittaiset satovaihtelut vaikuttavat piirakoiden leivontaan. Hyvänä marjavuotena pakastetaikinoidemme kysyntä kasvaa heinä-elokuussa.”, jatkaa Kemppinen.

Piirakoilla hemmotellaan läheisiä erityisesti arkena

Piirakoita pidetään selvästi arkipäivän herkutteluleivonnaisena, joka valmistuu nopeasti kotona olevista sesongin raaka-aineista. Piirakoita leivotaan eniten läheisten hemmotteluun (63 %) ja arkena (57 %). Myös kiinnostavan reseptin (57 %) osuessa kohdalle syntyy halu kokeilla ja leipoa. Sadon hyödyntämistä miettii n. 40 % leipojista ja tämä näkyi myös kyselyn tuloksissa. Heinäkuun alussa tehdyssä kyselyssä eivät puolukka-, omena- ja sienipiirakat nousseet vielä korkealle leivontasuunnitelmissa.

Suomi100 synnytti mustikkapiirakkapäivän 6.8.

Valtakunnallinen mustikkapiirakkapäivä syntyi Suomen juhlavuonna, kun suomalaiset äänestivät mustikkapiirakan suosituimmaksi jälkiruoaksi ja virallinen mustikkapiirakkapäivä julkistettiin. Nyt vietetään tätä leivonnan juhlapäivää jo kolmatta kertaa.

Kaikkia suomalaisia innostetaan leipomaan yhdessä erilaisia mustikkapiirakoita mustikkapiirakkapäivänä 6.8. ja julkaisemaan Instagramissa kuvia leipomistaan mustikkapiirakoista. Päivän virallinen hashtag on #mustikkapiirakkapäivä ja lisätunnus @myllyn_paras. Lisäksi Myllyn Paras järjestää paras mustikkapiirakka-kuvakilpailun, jonne voi lähettää kuvan luomuksestaan ja voittaa leivonta-aiheisen tuotepalkinnon.

Piirakkakysely toteutettiin Myllyn Paras Reseptiklubi -uutiskirjeen tilaajille 1.-15.7.2019. Vastaajia oli hieman yli 600.

Mustikkapiirakka-kuvakilpailu:

myllynparas.fi/kilpailut/parasmustikkapiirakka

Mustikkapiirakkakuvia median vapaaseen käyttöön:

johanna.kemppinen@myllynparas.fi, puh. 044 3122 037.

Elina Penttilä, markkinointiassistentti, Myllyn Paras Finland Oy,

elina.penttila@myllynparas.fi, puh. 040 141 8139.

Myllyn Paras Finland on vuonna 1928 perustettu hyvinkääläinen yritys, joka valmistaa, myy ja markkinoi jauhoja, hiutaleita, aamiaistuotteita, suurimoita, pastaa ja texmex-tuotteita sekä pakastetaikinoita ja leivonnaispakasteita. Yritys valmistaa tuotteita myös vientiin mm. Kiinaan ja Baltian maihin. Yhteensä Myllyn Paras Finland työllistää yli sata henkilöä. www.myllynparas.fi.