Historian ensimmäinen kaupallinen alueellinen lento 100-prosenttisella uusiutuvalla lentopolttoaineella

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 21.6.2022 klo 14

Kuva: ATR

Lentokonevalmistaja ATR, ruotsalainen Braathens Regional Airlines -lentoyhtiö ja uusiutuvan lentopolttoaineen toimittaja Neste toteuttivat ensimmäisen koelennon alueellisesti liikennöivällä lentokoneella yksinomaan uusiutuvalla lentopolttoaineella. Koelennolla tuetaan ilmailualan tavoitetta irtautua fossiilisista polttoaineista ja nopeutetaan uusiutuvan lentopolttoaineen sertifiointia. Tavanomaisen lentopolttoaineen korvaaminen kokonaan Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotteella vähentää kasvihuonekaasupäästöjä polttoaineen elinkaaren aikana jopa 80 prosenttia*.

Historiallinen koelento toteutettiin Ruotsissa. Se on osa ATR-lentokoneiden sataprosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käytön sertifiointiprosessia, joka aloitettiin syyskuussa 2021 yhteistyössä Braathens-lentoyhtiön ja Nesteen kanssa, ja jonka arvioidaan jatkuvan vuoteen 2025 asti. Koelento jatkaa ATR 72-600 -prototyyppilentokoneen maassa ja ilmassa tehtyjä onnistuneita testejä, joita on suoritettu vuoden 2022 alusta alkaen. Osalla lennoista sataprosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta on käytetty yhdessä moottorissa, mutta tällä lennolla sitä käytettiin molemmissa moottoreissa.

ATR:n toimitusjohtaja Stefano Bortoli sanoo: "Tänään tehtiin lentoliikenteen historiaa. Kerosiinia on käytetty kaupallisilla lennoilla yli vuosisadan ajan, ja olemme nyt uuden aikakauden alussa. Olemme tehneet viime kuukausina sarjan onnistuneita lentoja, joilla uusiutuvaa lentopolttoainetta on käytetty yhdessä moottorissa. Nyt oli mielestämme oikea hetki toteuttaa ensimmäinen koelento, jolla sataprosenttisesti uusiutuvaa lentopolttoainetta käytettiin molemmissa moottoreissa. Tämä auttaa meitä nopeuttamaan lentokoneidemme sertifiointia sataprosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön ja tarjoamaan lopputuloksena vastuullisempia lentoyhteyksiä. Koelento on koko ilmailuteollisuudelle merkkipaalu, joka osoittaa, että kyseinen teknologia toimii ja että alamme toimijat voivat ottaa uusiutuvan lentopolttoaineen heti käyttöön nopeuttamaan siirtymää vähäpäästöisempään lentoliikenteeseen."

"Uusiutuva lentopolttoaine on avainasemassa ilmailun päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa", sanoo Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön Euroopan johtaja Jonathan Wood. "Puhtaassa muodossa käytettynä, kuten tällä koelennolla, Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine voi elinkaarensa aikana vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 prosenttia fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna. Sitä voidaan käyttää niin sanottuna drop-in-polttoaineena nykyisissä moottoreissa ja lentoasemien polttoaineiden jakelujärjestelmissä. Nämä koelennot osoittavat, että myös yksinomaan uusiutuvalla lentopolttoaineella voidaan lentää turvallisesti ja nopeuttaa uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönottoa ilmailualalla."

"Johtavana ruotsalaisena maan sisäisten lentojen yhtiönä painotuksemme kestävään kehitykseen alkoi kauan ennen muita lentoyhtiöitä. Nyt saavutettu merkkipaalu edustaa todellista innovaatiota alalla. Se todistaa, että uusiutuva lentopolttoaine on välitön ja tehokkain vaihtoehto hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja nopeampaan siirtymään kohti vähäpäästöistä ilmailua", sanoo Per G Braathen, Chairman, Braathens Regional Airlines.

World Fuel Services ja Swedavia auttoivat osaltaan saavuttamaan merkkipaalun tankkaamalla uusiutuvaa lentopolttoainetta ATR:n lentokoneeseen Malmön lentoasemalla. Lisäksi Pratt & Whitney teki läheistä yhteistyötä ATR:n ja Braathens-lentoyhtiön kanssa historiallisen lennon valmisteluissa.

"Tämä merkkipaalu todistaa sen, millainen mahdollisuus uusiutuva lentopolttoaine on ilmailualalle, ja se on myös osoitus Pratt & Whitneyn vahvasta sitoutumisesta vastuulliseen lentoliikenteeseen", sanoo Maria Della Posta, President, Pratt & Whitney Canada. "Teimme läheistä yhteistyötä ATR:n ja Braathensin kanssa, jotta tämänpäiväinen lento onnistuisi sataprosenttisella uusiutuvalla lentopolttoaineella.”

Koelento osoittaa, että siirtymää nettonollapäästöihin voidaan nopeuttaa vain, jos kaikki ilmailualan sidosryhmät toimivat yhdessä. Tämä on merkkipaalu Ruotsille, mutta myös koko maailmalle. Se osoittaa, että kyseinen teknologia on käytettävissä ja sillä on huomattavia etuja ilmailualalle nyt ja tulevaisuudessa.

Cyril Cizabuiroz, ATR chief pilot, Jean-Marie Marre, co-pilot, ja Pascal Daussin, Flight Test Mechanic, lensivät Braathensin koneella Etelä-Ruotsin Malmöstä Brommaan Tukholman lähelle. Lentoaika oli noin tunti ja 20 minuuttia. Tämänpäiväisen lennon tulokset analysoidaan ja julkaistaan myöhemmin.

*) Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA).

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun puh. +358 800 94025 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

ATR: Adriana Debusi +33 (0)7 79 06 79 13 adriana.debusi@atr-aircraft.com / Charlotte Giuria +33 (0)6 80 48 20 96 charlotte.giuria@atr-aircraft.com / Madeleine Solomons +33(0)6 80 35 01 84 madeleine.solomons@atr-aircraft.com

BRA: Please contact Braathens Regional Airlines media service, tel. +46 10 722 16 62 / press@flygbra.se (weekdays from 8.30 a.m. to 5.00 p.m. EET

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

ATR in brief

ATR is the world number one regional aircraft manufacturer with its ATR 42 and 72 aircraft the best-selling aircraft in the less than 90-seat market segment. The unifying vision of the company’s employees is to help everyone, no matter where they are in the world, to connect and develop in a responsible manner. Thanks to the efficiency of turboprop technology and the benefits of the company’s focus on continuous innovation, ATR aircraft open more than 100 new routes on average every year, burn up to 40% less fuel and emit up to 40% less CO2 than regional jets. For all of these reasons, ATR aircraft have been chosen by some 200 companies in 100 countries around the world. ATR is a joint-venture between Airbus and Leonardo. For more information, please visit www.atr-aircraft.com.

BRA in brief

BRA, Braathens Regional Airlines, is a Swedish airline with its main airport at Stockholm Bromma Airport. The ambitious goal of achieving net zero emissions by 2030 makes BRA pioneer in fossil-free aviation. We are achieving this by, among other things, using the most fuel-efficient aircraft on the market, ensuring that 100% sustainable aviation fuel (SAF) is certified as soon as possible and being one of the first to include electric aircraft in our fleet. We have a legacy of sustainable actions:

• In 2009, we became the first passenger airline to be ISO14001 certified.
  • Since 2018, we have offered all our passengers the option to buy 100% SAF for their travel.

Today we are Sweden's largest domestic airline with 25 routes. BRA is owned by Braganza and the Swedish investment company AMF.