Neste ja Airbus edistävät yhteisvoimin 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä ilmailun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen keskeisenä ratkaisuna

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 30.11.2022 klo 13

Neste ja Airbus ovat allekirjoittaneet sopimuksen uusiutuvan lentopolttoaineen käytön edistämisestä ilmailualalla. Osapuolet ovat yhtä mieltä siitä, että uusiutuva lentopolttoaine on keskeinen ratkaisu, jolla voidaan vähentää lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Yhteistyön tavoitteena on nopeuttaa ilmailualan siirtymistä uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön.

Ilmailualan kunnianhimoisena tavoitteena on saavuttaa nettonollapäästöt vuoteen 2050 mennessä. Tämä edellyttää monenlaisia toimenpiteitä, kuten polttoainetehokkaita lentokoneteknologioita, lentotoiminnan ja lentokenttäinfrastruktuurien parantamista sekä uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönottoa.

Neste ja Airbus tiedostavat, että tuotantomäärien kasvattaminen  on yksi uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönoton nopeuttamisen suurimpia haasteita. Yhteistyön myötä Airbus ja Neste voivat yhdessä tutkia liiketoimintamahdollisuuksia ja tukea uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa ja käyttöä. Yhteistyön painopisteitä ovat uusiutuvan lentopolttoaineen tekninen kehittäminen, polttoaineen hyväksynnän edistäminen, nykyisten ja tulevien tuotantoteknologioiden testaus sekä 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käytön mahdollistaminen.

“Neste on edelläkävijä ilmailun vastuullisemman tulevaisuuden luomisessa, mikä edellyttää yhteistyötä ilmailualan koko arvoketjussa. Neste on johtava uusiutuvien polttoaineiden tuottaja ja Airbus ilmailuteollisuuden pioneeri. Yhtiöiden osaamisen ja asiantuntemuksen yhdistäminen edistää uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä ja saatavuutta, minkä avulla ilmailuala voi lisätä uusiutuvien energialähteiden käyttöä ja pienentää ilmastovaikutustaan”, sanoo Thorsten Lange, Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön johtaja.

“Airbus uskoo, että uusiutuva lentopolttoaine on yksi ilmailualan lupaavimmista ratkaisuista päästöjen vähentämiseen. Sitä voidaan käyttää sekä nykyisissä että tulevissa lentokalustoissa. Olemme ylpeitä siitä, että voimme toimia Nesteen kumppanina ja edistää uusiutuvan lentopolttoaineen kehittämistä ja käyttöönottoa. Samalla olemme mukana luomassa kaupallisesti elinkelpoisia markkinoita uusiutuville lentopolttoaineille”, sanoo Julie Kitcher, EVP Communications, Sustainability and Corporate Affairs, Airbus. “Kaikki Airbusin lentokoneet on jo sertifioitu käyttämään jopa 50-prosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta. Airbusin ja Nesteen kumppanuus on keskeinen tekijä siinä, että 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käytölle saadaan sertifiointi vuosikymmenen loppuun mennessä.”

Nesteen ja Airbusin välinen sopimus perustuu yhteistyöhön ECLIF3-tutkimushankkeessa. Se on maailman ensimmäinen päästötutkimus, jossa lennon aikana käytetään 100-prosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta laajarunkoisissa kaupallisissa matkustajalentokoneissa. Hankkeessa ovat mukana myös Rolls-Royce ja saksalainen DLR-tutkimuskeskus. ECLIF3-hankkeen jälkeen Airbus ja Neste jatkavat yhteistyötään teknisten kysymysten ratkaisemiseksi, jotta 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö tulisi  sertifioinnin myötä mahdolliseksi.

Uusiutuva lentopolttoaine on yhtä suorituskykyinen kuin tavanomainen lentopolttoaine, mutta sen koko elinkaaren aikainen hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi. Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotteen käytöllä voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %* polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna. Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista 100-prosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Ennen käyttöä uusiutuva lentopolttoaine sekoitetaan tavanomaiseen lentopolttoaineeseen, ja se toimii saumattomasti jo käytössä olevien polttoaineiden jakelujärjestelmien ja lentokoneiden moottoreiden kanssa.

*) Puhtaassa muodossa käytettynä. Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA)

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

About Airbus

Airbus pioneers sustainable aerospace for a safe and united world. The Company constantly innovates to provide efficient and technologically-advanced solutions in aerospace, defence, and connected services. In commercial aircraft, Airbus offers modern and fuel-efficient airliners and associated services. Airbus is also a European leader in defence and security and one of the world's leading space businesses. In helicopters, Airbus provides the most efficient civil and military rotorcraft solutions and services worldwide.