Neste Rallissa tehdään kesän makein kiertotaloustemppu

Neste Oyj, Uutinen, 31.7.2019 klo 14.00

Kansainvälisen autoliitto FIA:n rallin MM-osakilpailu, Neste Ralli, tuo maailman parhaat kuljettajat ja kartturit Keski-Suomeen 1.-4.8.2019. Neste Rallin kisajärjestäjä AKK tankkaa tänäkin vuonna dieselautonsa rallin ajan Neste MY uusiutuvalla dieselillä, ja polttoainetta käytetään myös ohjelmallisen katselualueen, Neste MY Areenan sähköntuotannossa.

Neste tarjoaa myös erinomaisen tilaisuuden tutustua kiertotalouden mahdollisuuksiin Neste Rallissa, joka on yksi Pohjoismaiden suurimmista vuosittaisista urheilutapahtumista. Kesän makein kiertotalousteko toteutetaan keräämällä churrojen eli sokeroitujen munkkitankojen paistorasvaa, jota voidaan käyttää Neste MY uusiutuvan dieselin raaka-aineena. Churrotempun tarkoituksena on lisätä tietoa kiertotalouden merkityksestä ja mahdollisuuksista säästää luonnonvaroja.

Neste Rallin Churrotemppu on kesäinen jatkumo suursuosion saavuttaneelle Kinkkutempulle, jossa joulukinkkujen paistinrasvat kierrätettiin Nesteen uusiutuvien tuotteiden raaka-aineeksi. Kinkkujen paistinrasvan tapaan myös churrojen paistorasvaa voidaan käyttää Neste MY uusiutuvan dieselin raaka-aineena. Suomessa myytävä tuote on valmistettu 100-prosenttisesti jätteistä ja tähteistä.

“Olemme toteuttaneet useana vuonna yhteistyökumppaneidemme kanssa Kinkkutempun, joka mahdollistaa joulukinkun paistinrasvojen kierrättämisen Neste MY uusiutuvan dieselin raaka-aineeksi. Viime jouluna Kinkkutemppuun osallistui 185 000 kotitaloutta, ja se innosti meidät toteuttamaan samantyyppisen tempauksen myös Neste Rallissa. Tämä on konkreettinen tapa kertoa ihmisille mitä kiertotalous tarkoittaa ja kannustaa heitä edistämään sitä”, kertoo markkinointijohtaja Sirpa Tuomi Nesteeltä ja toivottaa rallivieraat tervetulleiksi Paviljongin alueelle Neste MY -loungeen pyörittämään onnenpyörää. “Voittoina on churroja sekä muita yllätyspalkintoja. Jokainen pyöritys palkitaan”, lupaa Tuomi.

Rallikansa voi myös pienentää kasvihuonekaasupäästöjään jopa 90 % tankkaamalla Neste MY uusiutuvaa dieseliä. Tuote saapui viime vuonna rallin mukana Neste Saarijärventien automaattiasemalle, ja tällä hetkellä sitä on saatavilla jo lähes 50 Neste-asemalla kautta Suomen. Neste MY uusiutuvaa dieseliä voidaan käyttää kaikissa dieselmoottoreissa ilman muutoksia polttoaineen jakeluinfrastruktuuriin, moottoriin tai ajoneuvoon.

Viestintäjohtaja, (vt.)

Neste lyhyesti Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen vastaiseen kamppailuun ja kiertotalouden vauhdittamiseen. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa, ja 82 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi

Lainaukset

Viime jouluna Kinkkutemppuun osallistui 185 000 kotitaloutta, ja se innosti meidät toteuttamaan samantyyppisen tempauksen myös Neste Rallissa. Tämä on konkreettinen tapa kertoa ihmisille mitä kiertotalous tarkoittaa ja kannustaa heitä edistämään sitä.
Sirpa Tuomi, Nesteen markkinointijohtaja