• NETPROFILE/

SN4Mobile ja LangWitty hakevat yhdessä merkitystä asiakaspalautteista ja sosiaalisesta mediasta

Sosiaalisella medialla on valtaa. Asiakkaat kertovat kokemuksistaan ystävilleen Facebookissa, Twitterissä, blogeissa ja keskustelualueilla. Ruusut ja risut eivät jää pienen piirin puheenaiheeksi, vaan leviävät kulovalkean tavoin yrityksen nykyisten ja mahdollisten tulevien asiakkaiden silmien eteen. Voiko rönsyilevää keskustelua mitenkään hallita tai jopa käyttää hyväksi?

Kyllä voi. Markkinoinnin ja asiakaspalvelun automatisointiratkaisuja tarjoava SN4Mobile ja luonnollisen kielen analyysimenetelmiä kehittävä LangWitty ovat aloittaneet yhteistyön, jonka avulla yritykset voivat selvittää nettimaineensa ja ryhtyä toimiin asioiden parantamiseksi.

SN4Mobilen osakkuusyritys LangWitty tarjoaa palveluita muun muassa tekstin sisällön analysointiin ja sosiaalisen median automaattiseen seurantaan. Näiden avulla saadaan selville, mihin suuntaan kuluttajien käyttäytyminen on kehittymässä.

”Muutamme jäsentämättömän tekstin sellaiseen muotoon, että sitä voidaan analysoida matemaattisten ja tilastollisten menetelmien avulla. Näin yritys saa automaattisesti havainnollista tietoa siitä, mitä mieltä sen asiakkaat ovat yrityksen tuotteista ja palveluista”, sanoo joensuulaisen LangWittyn toimitusjohtaja, tohtori Tuomo Kakkonen.

”Kun asiakkaat puhuvat sosiaalisessa mediassa yrityksen brändistä, työkaluillamme voidaan analysoida ja hyödyntää tätä tietoa. Tämän avulla huomataan helposti, mitkä asiat keskusteluissa korostuvat ja mihin suuntaan toimintaa kannattaa lähteä kehittämään”, sanoo SN4Mobilen toimitusjohtaja Jukka Hyttinen.

Tekstianalyysin hyöty ei ole pelkästään siinä, että saadaan ajantasaista ja oikeaa tietoa asiakkaiden esiin nostamista aiheista ja mielipiteistä. Se on tärkeä yrityksen toiminnan kehittämisen työkalu, koska yritys pystyy keskittymään juuri niiden asioiden parantamiseen, jotka ovat sen asiakkaille tärkeitä. Ongelmakohtiin pystytään porautumaan nopeasti ja tarkasti hakuammunnan sijasta. Asiakkaalle voidaan antaa suoraan palautetta, kun häntä harmittanut asia on korjattu. Hyvää ja nopeaa palautetta saava asiakas on myös uskollinen asiakas.

”Asiakkaamme ovat kertoneet, että he ovat saaneet ratkaisumme avulla vähennettyä asiakaspalveluun tulevien turhien yhteydenottojen määrää, koska ongelmiin on pystytty heti tarttumaan. Tämä on erityisen tärkeää yrityksen päivittäisessä operatiivisessa toiminnassa, jossa on aina kiire”, sanoo Jukka Hyttinen.

Suomen kieli on vaikea pala tekstianalyysityökaluille, mutta LangWittyn ratkaisu selviää haasteesta poikkeuksellisen tehokkaasti ja se pystyy käsittelemään suunnattomia tekstimassoja erittäin nopeasti. LangWittyn tekniikalla isosta massasta voidaan nostaa esiin juuri ne aiheet, joihin keskustelussa esiintyvä palaute liittyy.

”Monien arvioiden mukaan noin 70-90 prosenttia liiketoiminnalle hyödyllisestä tiedosta on strukturoimatonta tekstiä. Jos tästä massasta voidaan saada teksti- ja sentimenttianalyysin avulla täsmällistä dataa, tämä avaa aivan valtavat mahdollisuudet liiketoiminnan kehittämiseksi”, sanoo LangWittyn Tuomo Kakkonen.

Jukka Hyttinen, toimitusjohtaja, SN4Mobile Oy, puh. 0400 141425, jukka.hyttinen@sn4mobile.com

Tuomo Kakkonen, toimitusjohtaja, Langwitty Oy, puh. 050 357 3152, tuomo.kakkonen@langwitty.com

SN4Mobile Oy on perustettu vuonna 2002. Palvelemme pohjoismaisia asiakkaitamme Espoon ja Tukholman toimipisteistämme. Toteutamme ratkaisuja ja järjestelmiä markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tarpeisiin. Autamme yrityksiä hankkimaan henkilökohtaisen markkinoinnin keinoin uusia, aktivoimaan passivoituneita ja myymään lisää nykyisille asiakkaille. Ohjaamme kiinnostuneet asiakkaat oikeaan myyntikanavaan ja tuotamme tietoa asiakaskohtaamisista yrityksen kanssa asiakaskokemuksen kehittämiseksi sekä ihmisten johtamiseksi. Asiakkaitamme löytyy muun muassa seuraavilta toimialoilta: autokauppa- ja maahantuonti, vähittäiskauppa, rakentaminen ja asuntokauppa, teollisuus, energia, finanssi, ICT ja teleoperaattorit, lentoliikenne sekä matkailu. Lisää tietoa meistä löytyy sivuiltamme www.sn4mobile.com, blogista www.sn4mobile.com/blog ja Facebookista www.facebook.com/sn4mobile.