Modernia terveysteknologiaa hyödyntävä terveystarkastus tarjoaa paremman perustan kansanterveydelle

Nightingale Health Oyj, Lehdistötiedote

6.6.2024 klo 9.30

Terveystalon työterveysasiakkaat saivat vuoden 2024 alussa käyttöönsä Nightingale Health Oyj:n kehittämän verianalyysin osana työterveyden terveystarkastuksia. Modernin teknologian mahdollistaman läpimurron myötä kahdeksan tyypillisimmän elintapasairauden riski tunnistetaan yhdestä verinäytteestä, mikä nopeuttaa ja sujuvoittaa ammattilaisen työtä merkittävästi.

Ensimmäisen viiden kuukauden aikana on analysoitu yli 50 000 verinäytettä, jotka osoittavat työurien pidentämisen olevan haasteellista, jos ennaltaehkäiseviin toimiin ei tartuta ripeästi. Lyhyessä ajassa saavutettu mittakaava on Suomessa ja maailmanlaajuisesti ennennäkemätön. Tämä avaa myös uuden mahdollisuuden tehdä tulevaisuuden terveydenhuoltoa koskevia päätöksiä ennakoivaan tietoon perustuvasti.

Vaikka uuden riskianalyysin sairauksille on aiemminkin ollut käytössä riskilaskureita, kuten esimerkiksi sydän- ja verisuonitautiriskiä arvioiva FINRISKI, on riskilaskurien käyttö vienyt kohtuuttomasti terveydenhuollon ammattilaisten aikaa. Terveystalon käyttöönottamalla Nightingale Healthin analyysimenetelmällä kahdeksan riskin tunnistamiseen vaadittu aika on verinäytteen ottamiseen käytetty muutama minuutti, mikä mahdollistaa erinomaisen skaalautuvuuden ja erittäin laajojen ihmisjoukkojen sekä kokonaisten kansakuntien sairastumisriskien tunnistamisen.

”Perinteiset sairauksien riskilaskurit ovat hyvin tunnettuja, mutta käyttö satunnaista ja skaalautuvuus on huono, johtuen niiden vaatimasta ajasta. Nightingalen modernin verianalyysin avulla saamme ensimmäistä kertaa systemaattisen, laajan ja toistettavan kuvan riskeistä väestötasolla vaivattomasti”, sanoo Petri Bono, Terveystalon johtava ylilääkäri.

Alustavat tulokset kertovat työurien pidentämisen olevan haasteellista

Kansallisella tasolla työikäisen väestön tulokset ovat pysäyttäviä erityisesti miesten osalta.

”Yli 55-vuotiaista miehistä lähes 60 prosentilla ja 65-vuotiaista miehistä 80 prosentilla on korkea riski sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin. Kyseiset taudit aiheuttavat edelleen lähes puolet työikäisten kuolemista Suomessa, sillä ensimmäinen selkeä oire näissä voi olla tarpeettoman ennenaikaiseen kuolemaan johtanut infarkti. Mikäli emme ryhdy järeisiin ennaltaehkäiseviin toimiin, riskit uhkaavat toteutua kymmenen vuoden sisällä”, toteaa Terveystalon johtava työterveyslääkäri Ilse Rauhaniemi.

Tulosten mukaan riskit ovat merkittäviä myös muiden sairauksien osalta. Esimerkiksi lähes 30 % yli 55-vuotiaista miehistä on korkeassa riskissä sairastua tyypin 2 diabetekseen.

”Suomessa tyypin 2 diabetes lisääntyy nopeammin kuin muualla Euroopassa, mikä kertoo omien elintapojemme kaipaavan korjausliikettä. Tuottamalla asiakkaillemme tietoa henkilökohtaisesta riskiprofiilista, tuemme ja motivoimme heitä elintapamuutokseen. Tunnistamalla sairastumisriskit tehokkaasti ja systemaattisesti hyvissä ajoin, voidaan terveydenhuollon niukat resurssit jatkossa kohdentaa paremmin niihin sairauksiin, jotka eivät ole ehkäistävissä. Ennaltaehkäisevällä työkykyjohtamisella pyrimme siihen, että sairaita ihmisiä on tulevaisuudessa vähemmän. Väestön ikärakenteen ja palvelujärjestelmän kantokyvyn vuoksi tämä on välttämätöntä”, Rauhaniemi jatkaa.

Ennakoiva terveysriskien tunnistaminen väestötasolla on paremman terveydenhuollon järjestelmän perusta

Nykyisin kehittyneiden maiden terveydenhuoltojärjestelmän ohjaus perustuu pääosin tautitapahtumien ja kuolleisuuden tilastointiin sekä analysointiin. Tämän lähestymistavan ongelma on, että tärkeimpien kansansairauksien, kuten sydän- ja verisuonitautien, kehittyminen alkaa vähintään vuosikymmenen ennen taudin puhkeamista. Analysoimalla tautitapahtumia ja kuolleisuutta katsotaan siis pitkälle menneisyyteen. Lisäksi tänään tehtävien terveyspoliittisten päätösten ja interventioiden todellinen vaikuttavuus on nähtävissä tautitapahtumissa ja kuolleisuudessa vasta yli vuosikymmenen päästä. Terveydenhuollon järjestelmän ohjaaminen vanhentuneella tiedolla kohti tuntematonta tulevaisuutta on hidasta, tehotonta ja riskialtista.

”Haluamme Terveystalossa uudistaa terveydenhuoltoa. Yhteistyömme tukee terveydenhuollon painopisteen siirtämistä yhä ennaltaehkäisevämpään suuntaan ja työterveystoiminnan tiedolla johtaminen vahvistuu entisestään. Ennakoiva terveysriskien tunnistaminen mahdollistaa siirtymisen vanhentuneesta taaksepäin katsovasta ajattelutavasta uuteen ennakoivaan toimintamalliin, jonka avulla voidaan pienentää tulevaisuudessa odottavaa elintapasairauksien aiheuttamaa ennennäkemätöntä terveydenhuollon kriisiä. Terveydenhuollon ohjauksen tulisikin jatkossa perustua vahvemmin tulevan riskin alentamiseen ja aleneman systemaattiseen seuraamiseen”, jatkaa Bono.

”Teknologiamme mahdollistaa uuden eteenpäin katsovan ajattelutavan terveydenhuollon järjestelmän ohjaamisessa, jossa parempaa tulevaisuutta rakennetaan systemaattisesti seuraamalla toimenpiteiden vaikuttavuutta riskeihin lähes reaaliajassa. Samalla ratkaisumme ei kuitenkaan kuormita terveydenhuollon järjestelmää tai nosta kustannustasoa - autamme saavuttamaan parempia tuloksia pienemmillä resursseilla”, kuvaa Teemu Suna, Nightingalen toimitusjohtaja.

Lisätietoja antaa:

Terveystalon mediapäivystys

viestinta@terveystalo.com

Nightingale Healthista

Nightingale Healthin missio on rakentaa kestävää terveydenhuoltoa ja vähentää terveydenhuollon eriarvoisuutta. Nightingale Health on kehittänyt maailman edistyneimmän terveystestin, joka tunnistaa yhdestä verinäytteestä keskeisten kroonisten sairauksien riskit yhdellä kertaa. Nightingale Healthin terveystesti on mahdollista skaalata koko väestölle matalin kustannuksin ja sillä voidaan korvata monet nykyisistä terveydenhuollon rutiinitesteistä. Kun sairastumisriskissä olevat henkilöt pystytään tunnistamaan, voidaan terveyspalvelut kohdentaa niitä eniten tarvitseville ja ennaltaehkäistä sairauksia tehokkaasti. Jokaisella tehdyllä terveystestillä autamme rakentamaan terveempää maailmaa.

Nightingale Healthilla on suomalainen emoyhtiö sekä tytäryhtiöt seitsemässä maassa kuten Japanissa, Yhdysvalloissa, Singaporessa ja Iso-Britanniassa. Nightingale Healthilla on terveydenhuolto- ja tutkimusasiakkaita yli 34 maassa ja yhtiön teknologiaa käytetään monissa maailman johtavissa terveyshankkeissa, kuten UK Biopankissa. Yhtiön teknologiaa on tähän mennessä käytetty yli 600 vertaisarvioidussa tutkimuksessa. Yhtiön B-sarjan osakkeet on listattu First North Growth Market Finland -markkinapaikalla. Lue lisää: https://nightingalehealth.com/

Terveystalo lyhyesti

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 377 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 152 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2023 Suomen Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 7,6 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 15 500 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com