Nightingale Health ostaa saksalaisen digitaalisiin terveysratkaisuihin erikoistuneen Yolife GmbH:n

Sisäpiiritieto

9. heinäkuuta 2021 klo 9.40 (Suomen aikaa)

Nightingale Health Oyj:n (”Nightingale”) johtava verianalyysialusta täydentyy Yolife GmbH:n (”Yolife”) digitaalisilla terveysratkaisuilla yrityskaupassa, jossa Nightingale ostaa Yolifen koko osakekannan. Saksalainen digitaalisiin terveysratkaisuihin erikoistunut Yolife on kehittänyt mobiilisovelluksen, joka auttaa elämään terveenä pidempään tieteeseen pohjautuvien elintapamuutosten avulla.

Keskeinen kilpailuetu maailmanlaajuisessa terveyden ja hyvinvoinnin markkinassa on kyky yhdistää bioteknologia ja digitaaliset terveysratkaisut. Nightingalen kehittämä bioteknologia-alusta tarjoaa yhdestä verinäytteestä kokonaisvaltaisen terveysanalyysin, jollaista mikään muu markkinoilla oleva teknologia ei tarjoa. Yolifen digitaalinen terveysratkaisu oppii asiakkaan käytöksestä ja tarjoaa kokonaisvaltaisen hyvinvointistrategian perustuen motivoiviin haasteisiin, joiden avulla asiakas voi saavuttaa terveystavoitteensa.

Yolifen kehittämät ratkaisut tullaan integroimaan osaksi Nightingalen ennaltaehkäisevän terveyden palveluja, ja Yolifen ydintiimi tulee työskentelemään Nightingalen työntekijöinä maailmanlaajuisen terveysmission edistämiseksi.

Yrityskaupan odotetaan merkittävästi tukevan Nightingalen digitaalisen terveyden kyvykkyyksien kehittämistä erityisesti kuluttajamarkkinassa. Yolifen yrityskauppa, strateginen Reaktor -kumppanuus sekä Nightingalen korkeatasoinen tiimi yhdessä mahdollistavat kansainvälisesti kilpailukykyisen mobiilisovelluksen uuden version lanseeraamisen lyhyellä aikavälillä. Tuleva uusi mobiilisovellus tulee integroimaan Nightingalen johtavan bioteknologia-alustan sekä digitaalisen terveyden kyvykkyydet.

Nightingale odottaa Yolifen yrityskaupan tukevan myös kotitestiratkaisunsa lanseeraamista kuluttajille ja kumppaneille. Yolifen osto vahvistaa Nightingalen digitaalisen terveyden kyvykkyyksiä, ja yhdessä aiemmin julkaistun Nightingalen ja Weavr Healthin kumppanuuden kanssa Nightingalen tavoitteena on menestyksekäs ja nopeasti kasvava kotitestiratkaisun lanseeraus vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Yolife on 2019 perustettu aikaisen vaiheen teknologia- ja palveluyhtiö, jolla ei ole omaa pääomaa eikä merkittävää liikevaihtoa tai merkittäviä velkoja (alle 100 000 euroa). Nightingale tulee integroimaan Yolifen kyvykkyydet osaksi omaa liiketoimintaansa, eikä odota Yolifen nykyisen liiketoiminnan tuottavan liikevaihtoa. Ostetut ja integroitavat kyvykkyydet muodostavat Nightingalelle noin 350 000 euron vuotuiset operatiiviset kustannukset.

Osapuolten sopima kauppahinta Yolifen koko osakekannasta on noin 740 000 euroa, josta noin 30 % maksetaan käteisellä ja noin 70 % Nightingalen B-sarjan uusina osakkeina, jotka suunnataan myyjille 6,75 euron merkintähinnalla.

Suunnattu anti koostuu 80 179 uudesta B-sarjan osakkeesta, jotka vastaavat noin 0,1 prosenttia Nightingalen kaikista osakkeista ennen suunnattua antia. Uudet osakkeet rekisteröidään kaupparekisteriin arviolta 12.7.2021, josta lukien osakkeenomistajien oikeudet uusiin osakkeisiin syntyvät. Uudet osakkeet otetaan kaupankäynnin kohteeksi Nasdaq First North Growth Market -markkinapaikalla arviolta 13.7.2021. Osakemerkintöjen jälkeen Nightingalen osakkeiden kokonaismäärä on 60 609 633 osaketta, mukaan lukien A-, B- ja EMP-osakkeet. Uusiin yrityskaupassa vastikkeena käytettäviin osakkeisiin kohdistuu luovutusrajoitukset, jotka Yolifen perustajien osalta päättyvät tiettyjen liikevaihtotavoitteiden täyttyessä ja Yolifen sijoittajiin soveltuu sama luovutusrajoitus kuin Nightingalen osakkeenomistajiin (180 päivää listautumisesta, 19.3.2021). Yolife tulee osaksi Nightingalen taloudellista raportointia 9.7.2021 alkaen.

Teemu Suna, Nightingalen toimitusjohtaja ja perustaja:

”Nightingale on maailmanlaajuisen terveyden megatrendin eturintamassa yhdistäessään sen kehittämän bioteknologia-alustan digitaalisten terveys- ja hyvinvointipalvelujen kanssa. Integroimalla Yolifen kehittämät digitaaliset terveysratkaisut ja osaamisen alustaamme, voimme edelleen kiihdyttää johtavan digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämistä. Olen todella vaikuttunut siitä mitä Yolife on kehittänyt erittäin lyhyessä ajassa ja olen iloinen toivottaessani Yolifen tiimin osaksi Nightingalea.”

Roope Kärki, Yolifen perustaja:

"Olemme innoissamme liittyessämme Nightingalen tiimiin. Jaamme Nightingalen vision ja haluamme tehdä merkityksellistä työtä. Ihmiset ansaitsevat parempia terveysratkaisuja ja yhdessä Nightingalen kyvykkyyksien kanssa voimme tuoda älykkäämpää terveyttä jokaisen kotiin.”

Tassilo Weber, Yolifen perustaja:

”Digitaaliset terveysratkaisut voivat olla merkittävä tapa edistää terveyttä, mutta kun ne yhdistetään bioteknologiaan, mahdollisuudet nousevat uudelle tasolle. Liittyminen osaksi Nightingaleen tiimiä on erinomainen tilaisuus yhdistää Nightingalen bioteknologia-alusta ja digitaaliset terveysratkaisut, ja olemme innoissamme siitä, että voimme jatkossa rakentaa yhdessä tätä tulevaisuutta.”

Teemu Suna, CEO

Oaklins Merasco Ltd, puh. +358 9 6129 670

Nightingale Health on suomalainen terveysteknologiayritys, jonka tavoitteena on edistää ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa ja auttaa ihmisiä pysymään terveenä. Nightingalen kehittämässä terveystietoalustassa yhdistyvät yhtiön innovatiivinen verianalyysiteknologia sekä kyky tunnistaa verestä saatavan datan perusteella sairastumisriskejä. Nightingale antaa ihmisille parempaa terveystietoa, auttaa heitä tekemään parempia terveyteensä liittyviä päätöksiä ja yhdistää heidät terveysalan toimijoihin, jotka tarjoavat ennaltaehkäisevää tukea ja palveluita terveyden ylläpitämiseen. Tarjoamalla maailmanlaajuisesti parempaa terveystietoa Nightingale kiihdyttää tieteellisiä löydöksiä ja terveysalan kehitystä sekä parantaa kaikkien terveyttä.