• Nightingale Health/

Nightingale Healthin strateginen yhteistyö UK Biopankin kanssa etenee: 200 000 verinäytteen analyysitulokset tulevat tutkijoiden saataville ympäri maailman

Lehdistötiedote, 6.6.2023 klo 9.00

Terveysriskien tunnistamisen ja ennaltaehkäisevän terveyden edelläkävijä Nightingale Health Oyj:n (”Nightingale Health”) analysoimat UK Biopankin 200 000 verinäytteen tulokset tulevat tutkijoiden saataville. Tämä laajamittainen analyysitulosten julkaisu lisää entisestään Nightingale Healthin teknologian käyttöä lääketieteellisessä tutkimuksessa. Tällä hetkellä UK Biopankilla on yli 30 000 rekisteröityä tutkijaa yli 90 maasta. Analyysitulokset tulevat saataville heinäkuussa 2023 UK Biopankin verkkoportaali Research Analysis Platformin kautta.

Nightingale Healthin analysoimat UK Biopankin 100 000 verinäytteen analyysitulokset tulivat tutkijoiden saataville vuonna 2021, ja sen myötä tutkijat ympäri maailman ovat julkaisseet jo yli 50 vertaisarvioitua tieteellistä tutkimusta. Uusia näitä Nightingale Healthin analyysituloksia hyödyntäviä tutkimuksia julkaistaan viikoittain. Analyysituloksia on käytetty muun muassa harvinaisten veren merkkiaineiden, sairastumisriskien ja genetiikan tutkimiseen sekä lääkekehitykseen. Tutkimukset ovat kattaneet useita sairauksia kuten sydänsairaudet, diabetes, liikalihavuus, neurologiset sairaudet, infektiot ja erilaiset syövät.

Pieni määrä tutkijoita on saanut pääsyn 200 000 verinäytteen analyysituloksiin jo ennen tulevaa julkaisua. Yksi yhteistyökumppani on Broad Institute, yhdysvaltalainen tutkimusorganisaatio, joka koostuu maailman parhaimpiin yliopistoihin lukeutuvien MIT:n ja Harvardin tutkijoista. Broad Instituten tutkijat käyttävät analyysituloksia tutkiakseen tyypin 2 diabeteksen alaluokkia, joiden hoitovasteet saattavat vaihdella. Osana tutkimustaan tieteilijät toistavat aiemman 100 000 näytteen analyysituloksista tehtyjen löydösten vaikuttavuutta 200 000 näytteen aineistolla.

Nightingale Healthin teknologiaa on käytetty laajoissa populaatio- ja biopankkitutkimuksissa jo usean vuoden ajan ja yhtiön teknologialla on analysoitu yhteensä lähes kaksi miljoonaa verinäytettä. Yhtiön teknologia pystyy analysoimaan yhdestä verinäytteestä 250 veren merkkiainetta, joista 39 on kliinisesti validoitu ja joita voi siten käyttää kuten perinteisiä terveydenhuollossa käytettyjä veriarvoja.

Nightingale Healthin urauurtava lähestymistapa analysoida UK Biopankin kaikki 500 000 verinäytettä ja jakaa analyysitulokset kansainvälisen tutkimusyhteisön käyttöön mahdollistaa tutkijoiden entistä paremman palvelemisen. Lisäksi se korostaa Nightingale Healthin positiivista vaikutusta yhteiskuntaan, sillä yrityksen toimittamien analyysitulosten avulla tutkijat luovat uutta tietoa yhteiskuntaa eniten kuormittavista sairauksista, kuten sydän- ja verisuonitaudeista sekä tyypin 2 diabeteksesta.

Lähestymistapa myös tuottaa tutkimustietoa terveydenhuollon sovelluksista, joissa yhtiön teknologiaa voidaan hyödyntää. Nämä terveydenhuollon sovellukset voivat auttaa ennaltaehkäisemään ja hoitamaan sairauksia ja siten hyödyttävät koko terveydenhuollon järjestelmää.

Lisätietoja antaa:

Nightingale Healthista

Nightingale Health on ennaltaehkäisevän terveyden edelläkävijä. Terveenä pysyminen on yksi tärkeimmistä asioista elämässämme. Terveydentilallamme on valtava vaikutus sekä elämänlaatuumme että meille läheisten ihmisten elämään. Nightingale Health mahdollistaa ennaltaehkäisevän terveyden yhdistämällä kehittämämme verianalyysiteknologian, globaalit terveystietovarannot sekä lääketieteellisen tutkimustiedon. Pystymme tarjoamaan paljon enemmän kuin perinteiset terveydenhuollon ja hyvinvoinnin työkalut: palvelun, jonka tuloksilla on suora yhteys tulevaisuuden sairastumisriskeihin ja joka kykenee ennustamaan terveiden vuosien määrää.

Nightingale Healthilla on suomalainen emoyhtiö sekä tytäryhtiöt seitsemässä maassa kuten Japanissa, Yhdysvalloissa, Singaporessa ja Iso-Britanniassa. Nightingale Healthilla on terveydenhuolto- ja tutkimusasiakkaita yli 25 maassa ja yhtiön teknologiaa käytetään monissa maailman johtavissa terveyshankkeissa, kuten UK Biopankissa. Yhtiön teknologiaa on tähän mennessä käytetty yli 450 vertaisarvioidussa tutkimuksessa. Yhtiön B-sarjan osakkeet on listattu First North Growth Market Finland -markkinapaikalla. Lue lisää: https://nightingalehealth.com/fi/

UK Biopankista

UK Biopankki on laajamittainen biolääketieteen tietokanta. Tietokanta sisältää verinäytteitä, sydän- ja aivoskannauksia sekä 500 000 vapaaehtoisen osallistujan geneettisiä tietoja, ja on maailmanlaajuisesti saatavilla tutkijoille, jotka tekevät yleisen edun mukaista terveyteen liittyvää tutkimusta.

UK Biopankki on rekrytoinut 500 000 40–69-vuotiasta henkilöä vuosina 2006–2010 eri puolilta Yhdistynyttä kuningaskuntaa. Osallistujat ovat antaneet yksityiskohtaista tietoa elämäntavoistaan ja terveystapahtumistaan ja lisäksi heiltä on kerätty veri-, virtsa- ja sylkinäytteet.

UK Biopankin tietokanta on merkittävä tekijä nykyaikaisen lääketieteen ja hoidon edistämisessä mahdollistaen paremman ymmärryksen useiden vakavien sairauksien – kuten syövän, sydänsairauksien ja aivohalvauksen – ennaltaehkäisystä, diagnosoinnista ja hoidosta. Yli 30 000 tutkijaa yli 90 maasta käyttää UK Biopankkia, ja tuloksena on julkaistu yli 7 000 vertaisarvioitua tutkimusta.

UK Biopankkia tukevat Wellcome ja Medical Research Council sekä British Heart Foundation, Cancer Research UK ja NIHR. Organisaatiolla on yli 220 työntekijää useissa eri paikoissa Yhdistynyttä kuningaskuntaa.

Voit lukea lisää UK Biopankista osoitteessa http://www.ukbiobank.ac.uk