• Nightingale Health/

Sisäpiiritieto: 23andMe ja Nightingale Health julkistavat strategisen yhteistyön ja käynnistävät verianalyysin pilotoinnin

Yhtiötiedote, sisäpiiritieto

28.6.2024 klo 14.00

Sairastumisriskien tunnistamisen ja ennaltaehkäisevän terveyden edelläkävijä Nightingale Health Oyj (HEL: HEALTH) ja 23andMe Holding Co., johtava ennaltaehkäisevän terveyden ja lääkekehityksen toimija julkistavat strategisen yhteistyön ja käynnistävät Nightingale Healthin kliinisesti validoituun ja kustannustehokkaaseen verianalyysiin perustuvan palvelun pilotoinnin 23andMe:n asiakkaille.

Nightingalen Remote Health Check -palvelu mittaa yhdestä Nightingale Healthin verenkeräyslaitteella kerätystä verinäytteestä tarkasti kymmeniä veren merkkiaineita, kuten kolesteroliarvot, apolipoproteiinit sekä rasvahapot, kuten omega-3. Näillä veren merkkiaineilla on osoitettu olevan merkitystä terveydenhuollossa ja niitä voidaan käyttää ohjaamaan elintapamuutoksia perustuen esimerkiksi ruokavalion tai liikuntatottumusten muuttamiseen.

23andMe tarjoaa tällä hetkellä vuositilaajilleen mahdollisuuden veritestaukseen sekä vuorovaikutteisia työkaluja kuten HealthTracks, jossa tietoa asiakkaan elintapavalinnoista käytetään sairastumisriskien arvioinnissa. Nyt julkistettu pilotti on tärkeä askel verianalyysin tuomisessa laajemmin saataville 23andMe:n asiakkaille. Veren merkkiaineet voivat parantaa sairastumisriskien ennusteita sekä tarjota enemmän tietoa siitä, millä elintapavalinnoilla voi olla suurin vaikutus asiakkaiden terveyteen.

Pilotissa 23andMe tarjoaa noin 5 000 23andMe+ Premium ja Total Health -jäsenilleen mahdollisuuden tehdä Nightingalen Remote Health Check maksutta. Pilotissa tullaan arvioimaan asiakkaiden palautetta veritestauksesta, verinäytteen keräyksestä kotona sekä tulosten hyödyntämisestä yhdessä 23andMe:n geneettiseen tietoon perustuvien tuotteiden kanssa.

23andMe ja Nightingale Health jakavat vision ennaltaehkäisevästä terveydenhuollosta, joka voidaan toteuttaa sairastumisriskien testauksella, ennakoivalla hoidolla ja elintapavalmennuksella. Yhdistettynä yhtiöiden teknologiat mahdollistavat laajemman arvion tekemisen asiakkaiden terveydestä sekä jatkuvan seurannan terveyttä koskevien tavoitteiden saavuttamiseksi.

”Olemme todella vaikuttuneita Nightingale Healthin kyvykkyyksistä veren merkkiaineiden testauksessa. Heidän työnsä julkisissa biopankkihankkeissa ja näiden hankkeiden perusteella julkaistut tieteelliset artikkelit ovat osoittaneet potentiaalin ennaltaehkäisyn toteuttamisessa. Uskomme, että tämä yhteistyö auttaa asiakkaitamme kohti pidempää ja terveempää elämää”, sanoo Anne Wojcicki, 23andMe:n toimitusjohtaja ja perustaja. ”Olemme innoissamme pitkän aikavälin mahdollisuuksista, joissa yhdistyvät teknologioidemme hyödyt”.

”Yhteistyön avulla voimme tarjota 23andMe:n asiakkaille kansainvälisesti ainutlaatuisen terveyspalvelun. Yhdessä voimme auttaa asiakkaita seuraamaan ja parantamaan terveyttään Nightingale Healthin teknologiaan perustuvalla säännöllisellä veritestauksella”, sanoo Teemu Suna, Nightingale Healthin toimitusjohtaja ja yksi perustajista. ”Kumppanuus avaa meille pääsyn kuluttajamarkkinaan ja on tärkeä askel Nightingale Healthin strategian toteuttamisessa.”

Oaklins Merasco Ltd, puh. 09 6129 670

Nightingale Healthilla on suomalainen emoyhtiö sekä tytäryhtiöt seitsemässä maassa kuten Japanissa, Yhdysvalloissa, Singaporessa ja Iso-Britanniassa. Nightingale Healthilla on terveydenhuolto- ja tutkimusasiakkaita yli 34 maassa ja yhtiön teknologiaa käytetään monissa maailman johtavissa terveyshankkeissa, kuten UK Biopankissa. Yhtiön teknologiaa on tähän mennessä käytetty yli 600 vertaisarvioidussa tutkimuksessa. Yhtiön B-sarjan osakkeet on listattu First North Growth Market Finland -markkinapaikalla. Lue lisää: https://nightingalehealth.com/