NOBA JULKISTAA POHJOISMAISEN RAPORTIN TALOUDELLISESTA TERVEYDESTÄ

- Suomalaiset voivat Pohjoismaissa huonoiten – rahojensa takia

Joka kolmas suomalainen voi huonosti taloutensa takia Joka kolmas suomalainen kärsii henkilökohtaisen taloutensa vuoksi. Samaan aikaan he ovat Pohjoismaiden parhaita hakeutumaan hoitoon, kun heidän hyvinvointinsa kärsii talouden negatiivisista vaikutuksista. Tämä käy ilmi NOBA Bank Groupin (Nordax Bank, Bank Norwegian ja Svensk Hypotekspension) laatimasta Terveysekonomiaraportista, jonka tarkoituksena on tutkia talouden ja terveyden välistä yhteyttä Pohjoismaissa.

Monet kotitaloudet ovat kokeneet taloudellisia haasteita viime vuonna. Korkeat korot ja lisääntynyt inflaatio ovat aiheuttaneet sen, että monilla on jäänyt vähemmän rahaa kukkaroon joka kuukausi, mikä heikentää hyvinvointia. Terveysekonomiaraportti perustuu Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa tehtyyn tutkimukseen. Se osoittaa, että lähes joka kolmas suomalainen (29 prosenttia) kokee henkilökohtaisen taloutensa vaikuttavan negatiivisesti hyvinvointiinsa, mikä on korkein osuus koko Pohjoismaissa. Naiset kärsivät enemmän (33 prosenttia) verrattuna miehiin (24 prosenttia). Lisäksi peräti 41 prosenttia pienituloisista kokee taloudellisen tilanteensa saavan heidät voimaan huonosti.

- Elämme vaikeassa taloudellisessa ilmastossa, joka näyttää jatkuvan, joten ei ole yllättävää, että monet ihmiset tuntevat olevansa vaikuttuneita. On erityisen surullista nähdä, että naiset kärsivät erityisesti ja että monissa kodeissa on edelleen taloudellista epätasa-arvoa. Valitettavasti usein pienituloiset kärsivät erityisen paljon, kun menot kasvavat, mikä johtaa lisääntyneeseen huoleen ja stressiin yleisesti. Siksi pidän erityisen tärkeänä, että me Pohjoismaissa otamme yhteisen otteen taloudellisesta terveydestä ja näytämme mustaa valkoisella, miten asiat ovat, sanoo Jacob Lundblad, NOBA Bank Groupin toimitusjohtaja.

Suomalaiset kärsivät enemmän henkilökohtaisesta taloudestaan verrattuna muihin Pohjoismaihin, mutta ovat samalla parhaita hakemaan ammattiapua. Joka kolmas (32 prosenttia) hakeutuu hoitoon, kun he kärsivät henkisesti henkilökohtaisesta taloudestaan, mikä on huomattavasti enemmän kuin muissa Pohjoismaissa. Ruotsissa vain kolme prosenttia hakee hoitoa samasta syystä, Norjassa 8 prosenttia ja Tanskassa 7 prosenttia.

- On mielenkiintoista, että suomalaiset ovat paljon halukkaampia hakemaan apua verrattuna muihin Pohjoismaihin. Tämän raportin tarkoituksena on murtamaan rahaa ja terveyttä koskevia tabuja, lisätä tietoa ja ymmärrystä henkilökohtaisesta taloudesta ja siten myötävaikuttaa positiivisesti lisääntyvään taloudelliseen terveyteen useammille. Tässä uskon, että voimme oppia paljon toisiltamme maiden rajojen yli, sanoo Jacob Lundblad.

Raportin avainlöydökset:

• Enemmistö kaikissa Pohjoismaissa hakeutuu hoitoon fyysisistä vaivoista, kuten vammoista (82 prosenttia) tai sairauksista (75 prosenttia), ja vain noin joka kolmas (28 prosenttia), jos he kärsivät henkisesti jostakin muusta syystä kuin taloudesta

• Joka toinen (48 prosenttia) kärsii odottamattomista kuluista

• Lähes joka viides (17 prosenttia) tekee huonoja taloudellisia päätöksiä, kun he voivat huonosti

Yhteystiedot:
Oliver Hofmann, Head of Commuinication & ESG
press@noba.bank

Tietoa Terveysekonomiaraportista
Terveysekonomiaraportti perustuu Novus-tutkimukseen, joka on tehty NOBA Bank Groupin toimeksiannosta syyskuussa 2023. Tarkoituksena on tutkia talouden ja terveyden välistä yhteyttä Pohjoismaissa. Tutkimus Norjassa, Tanskassa ja Suomessa on tehty yhteistyössä Novuksen läheisen yhteistyökumppanin kanssa. Yhteensä tehtiin 4182 haastattelua 18-84-vuotiaiden ihmisten kanssa.

Tietoa NOBA Bank Groupista

Monipuolisten tarjousten kautta kolmen brändin kautta - Nordax Bank, Bank Norwegian ja Svensk Hypotekspension - ja 2 miljoonan asiakkaan avulla meillä on koko, tietotaito ja skaalautuvuus edistää lisääntyvää taloudellista terveyttä useammille. NOBA yhdistää erikoistuneita, asiakaskeskeisiä rahoitustarjouksia, jotka ovat kestäviä yksilölle, pankille ja yhteiskunnalle, tänään ja huomenna. NOBA Bank Group AB (publ) (“NOBA”) omistavat Nordic Capital Fund IX, Nordic Capital Fund VIII sekä Sampo. Tänään NOBA-konsernilla on noin 650 työntekijää ja se toimii 7 markkinalla.

syyskuuta 2023 mennessä yleisölle myönnettyjen lainojen määrä oli 107,8 miljardia kruunua (SEK) ja talletukset 93,7 miljardia kruunua (SEK). Lue lisää NOBAn ja brändiemme tarjonnasta osoitteessa www.noba.bank