NOBA MED NORDISK RAPPORT OM FINANSIELL HELSE

Hver fjerde nordmann påvirkes negativt av privatøkonomien – nesten halvparten villige til å jobbe ekstra for å opprettholde livsstilen

Nesten hver fjerde nordmenn påvirkes negativt av sin privatøkonomi. Samtidig er det få som søker profesjonell hjelp mot sine økonomiske bekymringer. Det viser den ferske ”Helsonomirapporten” fra Bank Norwegian-eier NOBA Bank Group, som setter søkelyset på koplingen mellom økonomi og helse i Sverige, Finland, Danmark og Norge.

Det siste året har vært preget av økonomisk turbulens med høyere renter, økende inflasjon og stigende strømpriser. Mange norske husholdninger har hatt mindre penger igjen i lommeboka hver måned. Privatøkonomi er nært knyttet til trivsel og mange blir negativt påvirket når tidene blir trangere. Nesten hver fjerde nordmann (23 prosent) oppgir at privatøkonomien påvirker trivselen negativt.

- Vi lever i et tøft økonomisk klima, som ser ut til å fortsette, så det er ikke rart at mange påvirkes, sier Jacob Lundblad, administrerende direktør i NOBA Bank Group.

Årsakene til at penger får nordmenn til å føle seg dårlige er hovedsakelig knyttet til uventede utgifter. Her er det strømregningen, renter, lån og annen gjeld som er de viktigste kildene til bekymring. Samtidig er det kun en prosent som oppgir at nedbetaling av avdrag påvirker trivselen.

Villige til å jobbe ekstra

Det er ikke bare egen økonomi nordmenn er opptatt av. Mange er også misunnelige på andre. Nordmenn skiller seg ut når det gjelder synet på hva andre tjener. 27 prosent svarer nemlig at de er misunnelige på folk som har høyere lønn, mot 21 prosent av danskene.

Mange nordmenn bekymrer seg for egen økonomi og hvorvidt de har nok penger til å betale regninger og andre utgifter. På spørsmål om hva man er villige til å gjøre for å opprettholde livsstilen sin dersom man sliter økonomisk, svarer tre av fire svarer at de vil endre forbruksmønsteret, mens nesten halvparten svarer at de kan jobbe mer eller ta på seg en ekstra jobb.

Få søker profesjonell hjelp

Til tross for at mange har det dårlig, er det få som har søkt profesjonell hjelp for å håndtere problemene sine.

Mens kun seks prosent av svenskene søker hjelp når de sliter økonomisk, søker 15 prosent av nordmenn hjelp.

- At så få søker profesjonell hjelp når de føler seg dårlige på grunn av økonomi, kan tyde på at det er et stigma rundt å be om hjelp mot økonomiske problemer. Derfor tar vi nå et ansvar for å sette dette på dagsorden. Framover er det viktig at vi og bransjen sammen med andre organisasjoner og virksomheter gjør det vi kan for å fange opp de som sliter og hjelpe dem før det går for langt, sier Lundblad.

- Til tross for en turbulent økonomi opplever mange i Norden at privatøkonomien har en positiv innvirkning på trivselen deres. Når du leser nyhetene, er det lett å tenke at alle sliter og at hele verdensøkonomien er på randen av kollaps. Slik er det ikke. Mange i Norden har stor nok buffer eller sparing til å håndtere uforutsette store utgifter og komme seg gjennom de utfordrende tidene som kommer, sier Lundblad.

For mer informasjon og flere detaljer, les hele rapporten her (LINK TIL RAPPORT).

Pressekontakt:

Oliver Hofmann, Head of Communication & ESG, NOBA
press@noba.bank

Om Helsonomi-rapporten

Helsonomi-rapporten er basert på en Novus-undersøkelse som ble gjennomført på oppdrag fra NOBA Bank Group i september 2023. Målet er å undersøke sammenhengen mellom økonomi og helse i Norden. Undersøkelsen i Norge, Danmark og Finland er utført via en Novus-samarbeidspartner. Totalt ble det gjennomført 4 182 intervjuer med personer i alderen 18 til 84 år.

Om NOBA Bank Group

Med et diversifisert tilbud til to millioner kunder via de tre merkevarene Nordax Bank, Bank Norwegian og Svensk Hypotekspension har vi størrelse, kunnskap og skalerbarhet til å bidra til økt økonomisk helse for flere. NOBA samler spesialiserte, kundesentrerte finansielle tilbud som er bærekraftige for den enkelte, banken og samfunnet, i dag og i morgen. NOBA Bank Group AB (publ) (“NOBA”) eies av Nordic Capital Fund IX, Nordic Capital Fund VIII og Sampo. NOBA-konsernet har i dag ca. 650 ansatte og er aktive i 7 markeder.

Per 30. september 2023 utgjorde utlån til publikum 107,8 milliarder (SEK) og innskudd til 93,7 milliarder (SEK).

Les mer om NOBA og våre merkevarer på www.noba.bank