• Nordea/

Nordea ostaa Danske Bankin Norjan henkilöasiakasliiketoiminnan ja siihen liittyvän varallisuudenhoidon

Nordea on tehnyt Danske Bankin (Danske) kanssa sopimuksen Dansken Norjan henkilöasiakas- ja private banking -liiketoiminnan sekä niihin liittyvien varallisuudenhoidon salkkujen ostamisesta. Kauppa sopii erittäin hyvin Nordean strategiaan ja vahvistaa Nordean asemaa Norjan henkilöasiakasmarkkinoilla.

Dansken Norjan henkilöasiakas- ja private banking -liiketoiminnan osto sopii hyvin Nordean strategiaan kasvaa Pohjoismaissa sekä orgaanisesti että yritysostoilla. Kaupan odotetaan kasvattavan Nordean osuutta Norjan asuntolainamarkkinoista noin 16 prosenttiin* nykyisestä 11 prosentista.

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme ilmoittaa tästä yrityskaupasta. Se on tärkeä osa pohjoismaista strategiaamme, ja se täydentää tarjontaamme Norjassa. Kauppa laajentaa merkittävästi henkilöasiakasliiketoimintaamme Norjassa ja tarjoaa mahdollisuuksia arvonluontiin selkeiden tuotto- ja kulusynergioiden kautta. Ja mikä tärkeintä, uudet asiakkaamme hyötyvät laajasta rahoituspalvelujen tarjonnastamme, asiantuntemuksestamme ja johtavista digipalveluistamme”, Nordean konsernijohtaja Frank Vang-Jensen sanoo.

Erinomaiset asiakaskokemukset

Ostettu liiketoiminta integroidaan jatkossa osaksi Nordeaa ja Nordean brändiä. Danske jatkaa asiakassuhteiden hoitamista entiseen tapaan kaupan toteutumiseen saakka. Asiakkailta ei edellytetä toimia tässä vaiheessa, ja heidät pidetään ajan tasalla kaupan etenemisestä.

”Toivotamme mielellämme uudet asiakkaat ja kollegat tervetulleeksi Nordeaan. Uudet asiakkaamme saavat käyttöönsä helppokäyttöiset digipalvelumme ja pääsevät nauttimaan erittäin korkeasta palvelutasosta sekä osaavien paikallisten neuvojiemme aktiivisesta ja henkilökohtaisesta neuvonnasta. He saavat myös tuotevalikoiman, joka tukee heidän tarpeitaan tarvittavassa laajuudessa. Nordea on erinomainen työpaikka, joka tarjoaa laajat ura- ja kehittymismahdollisuudet. Otamme uudet kollegamme Trondheimissa ja muualla Norjassa innolla vastaan”, Norjan Personal Bankingin johtaja Randi Marjamaa Nordeasta sanoo.

Nordea on viime vuosina kasvattanut olennaisesti toimintaansa Pohjoismaissa. Tähän liittyvät muun muassa norjalaisten Gjensidige Bankin ja SG Finansin sekä Topdanmark Livsforsikringin hankinnat. Nordean tase on yksi Euroopan vahvimmista. Sen ansiosta konserni voi jatkossakin tarttua tilaisuuksiin edistää kannattavaa kasvua sekä orgaanisesti että valikoiduilla yritysostoilla.

Tietoa kaupasta

Kauppa on rakenteeltaan kirjanpitoarvoon arvostettujen varojen ja velkojen siirto. Varat siirretään käyvin arvoin, eikä niistä synny liikearvoa. Jos varoissa ja veloissa tapahtuu muutoksia kaupan allekirjoittamisen ja toteuttamisen välisenä aikana, ne otetaan huomioon kauppahinnassa. Nordea maksaa vain kaupan toteutushetkellä siirrettävistä varoista ja veloista.

Siirrettävä liiketoiminta vuoden 2022 lopussa:

-          noin 285 000 asiakasta

-          luottovolyymit 18 miljardia euroa ja talletusvolyymit 4 miljardia euroa

-          hoidossa oleva varallisuus noin 2 miljardia euroa.

Siirrettävän salkun koko ja kauppahinta määritellään kaupan toteutushetkellä. Toteutumisen jälkeen kaupan odotetaan

-          parantavan Nordean Norjan henkilöasiakasliiketoiminnan kulu/tuotto-suhdetta ja taloudellisen pääoman tuottoa (ROCAR)

-          pienentävän ydinvakavaraisuussuhdetta noin 0,4–0,5 prosenttiyksiköllä

-          vaikuttavan Nordea-konsernin osakekohtaiseen tulokseen ja oman pääoman tuottoon positiivisesti ostetun liiketoiminnan koon mukaisesti.

Kauppa edellyttää viranomaisten hyväksyntää, ja sen odotetaan toteutuvan vuoden 2024 loppupuolella.

Nordea järjestää puhelinkonferenssin sijoittajille ja analyytikoille klo 9.45 Suomen aikaa. Konferenssi järjestetään Microsoft Teams -kokouksena, ja suosittelemme, että osallistujat liittyvät kokoukseen verkossa: Liity kokoukseen

Kokoukseen voi osallistua myös soittamalla johonkin seuraavista numeroista noin 5 minuuttia ennen kokouksen alkamista:
FI: +358 9 85626378, DK: +45 32 72 05 68, SE: +46 8 505 218 20, NO: +47 21 40 21 35,
UK: +44 20 3321 5213, US: +1 347-774-4962.

Kokoustunnus (Conference ID): 957 514 786#

* Nordean Norjan henkilöasiakasliiketoiminnan ja siirrettävän liiketoiminnan yhdistetyt pro forma -luvut 31. joulukuuta 2022.

Lisätietoja:

Konserniviestintä, 010 416 8023 tai press@nordea.com

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.

Avainsanat: