• Nordea/

Nordealle vastuullisuuspalkinto sijoituskohteena olevien yhtiöiden metaanipäästöjen vähentämiseen liittyvästä työstä

Nordea Asset Management on saanut arvostetun PRI Award -palkinnon ilmastotyössä osoittamastaan johtajuudesta. Palkinto perustuu Nordea Asset Managementin laajamittaiseen vaikuttamistyöhön, jonka ansiosta muun muassa Exxon Mobilin, Chevronin ja Petrobrasin kanssa on käyty keskusteluja metaanipäästöjen vähentämisestä. Useat öljy- ja maakaasuyhtiöt ovat sitoutuneet vähentämään metaanipäästöjään merkittävästi ja läpinäkyvästi seuraavien viiden vuoden aikana. Metaani on yksi voimakkaimmista kasvihuonekaasuista, joka sitoo lämpöenergiaa 80-kertaisesti hiilidioksidiin verrattuna.

”Vuoden 2024 PRI Recognition for Action – Climate -palkinnon saaminen on meille suuri kunnia. Nordea Asset Managementin onnistunut vaikuttamistyö muistuttaa siitä, miten tärkeää yhteistyö on ilmastonmuutoksen torjunnassa”, Nordea Asset Managementin toimitusjohtaja Nils Bolmstrand sanoo.

Principles for Responsible Investment (PRI) -organisaatio antoi Nordea Asset Managementille tunnustusta sen käynnistämästä ja vetämästä noin 20 sijoittajan yhteishankkeesta. Hankkeen tarkoituksena on vaikuttaa yli 60:een energia-, yhdyskuntapalvelu- ja jätehuoltosektoreilla toimivaan yritykseen, jotta ne antaisivat metaanipäästöistään enemmän tietoja ja vähentäisivät metaanipäästönsä lähelle nollaa. Riippumaton tuomaristo kommentoi Nordea Asset Managementin työtä seuraavasti:

”Tämä kohdennettu hanke on nostanut esiin huolen metaanipäästöistä ja se perustuu tieteelliseen tietoon. Hyviä tuloksia hankkeen alusta tähän päivään saakka. Hienoa yhteistyötä. Älykäs sekä hyvin suunniteltu ja toteutettu ohjelma, joka on tarttunut tärkeään ilmastokysymykseen järkevällä tavalla.”

Tehokkaalla sijoittajien yhteistyöllä kohti nettonollapäästöjä

Metaani on merkittävä kasvihuonekaasu, ja sen osuus nykyisestä maapallon lämpenemisestä on 30 prosenttia. Metaanipäästöjen vähentäminen on yksi parhaista keinoista torjua ilmastonmuutosta lyhyellä aikavälillä, sanoo vastuullisesta sijoittamisesta vastaava johtaja Eric Pedersen Nordea Asset Managementista.

”Metaanipäästöjen vähentämisen nettokustannukset ovat usein olemattomat tai vähäiset, minkä vuoksi on itsestään selvää vaatia vähentämistä yhtiöiltä, joiden osakkeita tai joukkolainoja omistamme. Meillä on sijoittajina tärkeä rooli, sillä voimme edistää metaanipäästöjen vähentämistä yhtiöissä samalla kun tavoittelemme vastuullista tuottoa”, Eric Pedersen sanoo.

Nordea Asset Management käynnisti hankkeen heinäkuussa 2022, kun se aloitti ensimmäisen vaiheen yhteistyön valikoitujen kumppanien ja asiakkaiden kanssa. Hankkeen tavoitteena on vaikuttaa siihen, millaisia tietoja öljy- ja maakaasuyhtiöt antavat metaanipäästöistään, sekä yhtiöiden päästövähennyksiin. Nordea Asset Management tekee yhteistyötä myös kansainvälisen ympäristöjärjestön Environmental Defense Fundin kanssa.

Yhteistyön tarkoituksena on kannustaa sijoituskohteena olevia yhtiöitä liittymään YK:n ympäristöohjelman kansainvälisen metaanipäästöjen seurantakeskuksen (IMEO) alaiseen Oil and Gas Methane Partnership 2.0 (OGMP 2.0) -ohjelmaan, jota pidetään metaanipäästöjen mittaamisen ja raportoinnin sekä niihin liittyvien tavoitteiden asettamisen ”kultaisena standardina”. OGMP 2.0 -ohjelman tavoitteena on vähentää öljy- ja maakaasuteollisuuden päästöjä 45 prosenttia vuoteen 2025 mennessä ja 60–75 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Principles for Responsible Investment Awards -palkinnot

YK:n alainen PRI on maailman johtava vastuullista sijoittamista edistävä organisaatio. Sen tavoitteena on ymmärtää ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen ja hallintotapaan (ESG) liittyvien asioiden vaikutukset sijoituksiin ja tukea periaatteet allekirjoittaneiden sijoittajien kansainvälistä verkostoa näiden asioiden huomioon ottamisessa sijoituksia ja omistuksia koskevissa päätöksissä. PRI Awards -palkintoja annetaan varainhoitajille, sijoittajille ja palveluntarjoajille tunnustukseksi erinomaisista vastuullisen sijoittamisen strategioista ja omistajaohjauskäytännöistä. Lue lisää vuoden 2024 PRI Awards -palkinnoista.

Lisätietoja:

Konserniviestintä, 010 416 8023 tai press@nordea.com

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.