• Nordea/

Nordea får prestigefullt pris av FN för sitt arbete med att minska portföljföretagens metanutsläpp

Nordea Asset Management (NAM) erhåller prestigefylld utmärkelse från PRI för ledarskap inom klimatåtgärder. NAM får priset för sitt omfattande påverkansarbete för att få företag som Exxon Mobil, Chevron och Petrobas att åta sig att minska sina metanutsläpp. Flera olje- och gasbolag har åtagit sig att sänka sina metanutsläpp avsevärt och öppet redovisa data kring detta under de närmaste fem åren. Metan är 80 gånger kraftigare än koldioxid och en av de starkaste växthusgaserna.

”Vi är mycket stolta över att vi fått motta 2024 års klimatutmärkelse från PRI. De framgångar som NAM haft med sitt påverkansarbete inom metan visar tydligt hur viktigt det är att samarbeta för att motverka klimatförändringar”, säger Nils Bolmstrand, vd för Nordea Asset Management.

FN:s samarbetsorgan för ansvarsfulla investeringar (PRI) tilldelar utmärkelsen för det samarbete mellan cirka 20 kapitalförvaltare som NAM startat och leder med målet att få över 60 företag inom sektorerna energi, el, vatten och gas samt avfallshantering att förbättra sin klimatredovisning och minska sina metanutsläpp till i stort sett noll. Så här motiverade den oberoende domarpanelen sitt beslut:

”Detta initiativ har satt fokus på metanproblemet och följer forskningen på området. Goda resultat hittills. Ett mycket välfungerande samarbete. Helt enkelt ett smart, väl utformat och utfört program för ett viktigt klimatproblem.”

Samarbete mellan kapitalförvaltare ett effektivt sätt att nå netto-noll

Metan är en stark växthusgas som står för 30 procent av dagens globala uppvärmning. Att kapa metanutsläppen är ett av de bästa sätten att motverka klimatförändringen i närtid, förklarar Eric Pedersen, chef för ansvarsfulla investeringar i NAM.

”Det kan ofta göras till ingen eller en låg kostnad, så detta är något som vi alltid tar upp när vi träffar företag som vi har aktier eller obligationer i. Det är ett sätt för oss som kapitalförvaltare att få företag att minska sina metanutsläpp och nå vårt eget mål att leverera avkastning med ansvar”, säger Eric Pedersen.

Initiativet inleddes i juli 2022 när NAM sjösatte första fasen av sitt samarbete med utvalda partners och kunder för att påverka företag i olje- och gasindustrin att förbättra sin redovisning kring metan och minska utsläppen. NAM samarbetar också med den globala miljöorganisationen Environmental Defense Fund.

Initiativet syftar till att få portföljföretag att ansluta sig till Oil and Gas Methane Partnership 2.0 (OGMP 2.0) som är den globala standarden för mätning, rapportering och fastställande av mål gällande metan, enligt FN:s observationscentrum för internationella metanutsläpp. Målsättningen för OGMP 2.0 är att industrins metanutsläpp ska minska med 45 procent senast 2025 och med 60–75 procent senast 2030.

FN:s Principer för Ansvarsfulla Investeringar (PRI)

FN-stödda PRI är världens främsta samarbetsorgan för ansvarsfulla investeringar. PRI skapar förståelse för hur faktorer som rör miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning påverkar investeringar, och de hjälper investerare runtom i världen som undertecknat principerna att väga in dessa faktorer i sina beslut som investerare och ägare. PRI delar ut utmärkelser för att uppmärksamma kapitalförvaltare, kapitalägare och tjänsteleverantörer som utmärkt sig för sina strategier för ansvarsfulla investeringar och ansvarsfull förvaltning. Läs mer om 2024 års PRI Awards.

För ytterligare information:

Annie Edwards, presskommunikatör, +46 72 146 09 65

Vi är en fullservicebank med en 200-årig tradition av att stötta och skapa tillväxt i de nordiska ekonomierna. Vi förverkligar drömmar och önskningar för ett gemensamt bästa. Varje dag arbetar vi för att våra kunder ska få en bättre ekonomi, leverera de bästa kundupplevelserna i alla våra kanaler och främja en hållbar utveckling. Nordeaaktien är noterad på Nasdaq-börserna i Helsingfors, Köpenhamn och Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.