• Nordea/

Sisäpiiritieto: Tanskassa alkaa oikeudenkäynti Nordeaa vastaan vanhassa rahanpesun estämiseen liittyvässä asiassa – Nordea pitää aiemmin tehtyä varausta riittävänä

Nordea Bank Oyj
Pörssitiedote – Sisäpiiritieto
5. heinäkuuta 2024 klo 9.45 Suomen aikaa

Tanskan viranomaiset ovat tutkineet vuonna 2015 ja sitä ennen käytössä olleita rahanpesun estämistä koskevia valvontamenettelyjä. Tämän seurauksena Tanskan poliisin kansallinen erityisen rikollisuuden yksikkö NSK (National enhed for Særlig Kriminalitet) on ilmoittanut, että se käynnistää asiassa oikeusprosessin ja nostaa virallisen syytteen. Nordea on eri mieltä viranomaisten tekemästä oikeudellisesta arviosta. Nordean kantaa puoltaa kolme erillistä ulkopuolista oikeudellista arviota. Nordea pitää pankin aiemmin tekemää varausta riittävänä tämänhetkisen tilanteen pohjalta.

Kuten aiemmin on kerrottu, Nordea odottaa saavansa Tanskan viranomaisilta sakon, koska sen aiemmat rahanpesun estämiseen liittyvät prosessit ja menettelytavat eivät olleet riittäviä. Nordea teki siksi varauksen, joka liittyi rahanpesun estämistä koskeviin asioihin. Tanskan Finanssivalvonta tutki vuonna 2015, olivatko Nordea Bank Danmark A/S:n rahanpesun tunnistamista ja estämistä koskevat prosessit riittävät ja sääntelyn mukaiset.

Tutkinta johti Tanskan Finanssivalvonnan antamiin määräyksiin. Määräyksissä ei todettu, että rahanpesua olisi tapahtunut eikä että olisi viitteitä sovellettavan lainsäädännön tahallisesta rikkomisesta. Ketään yksittäistä henkilöä ei syytetty väärinkäytöksistä.

Kesäkuussa 2016 asia siirtyi tanskalaisen käytännön mukaisesti Tanskan syyttäjänvirastolle lisätutkimuksia varten.

NSK on tänään ilmoittanut, että se aloittaa Tanskassa oikeusprosessin Nordeaa vastaan tässä aiemmin julkistetussa rahanpesun estämistä koskevassa asiassa. Nordean Tanskan lainsäädäntöä koskevan tulkinnan perusteella Nordea on eri mieltä syytteiden sisällöstä ja oikeudellisesta arviosta.

Nordea teki vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä varauksen, joka liittyi rahanpesun estämistä koskeviin asioihin, ja on sen jälkeen arvioinut varauksen tasoa jatkuvasti. Tämänhetkisen tilanteen ja kolmen erillisen ulkopuolisen oikeudellisen arvion perusteella Nordea uskoo, että nykyinen varaus on riittävä tässä asiassa.

Nordea on jatkuvasti etsinyt ratkaisua

Nordea on tehnyt avointa yhteistyötä Tanskan viranomaisten kanssa lähes yhdeksän vuoden ajan ja odottaa oikeuden päätöstä.

Nordea on viime vuosina tehnyt merkittäviä investointeja rahanpesun ja muun talousrikollisuuden torjuntaan ja tekee tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa rikollisten ja heidän toimintansa pysäyttämiseksi.

Lisätietoja:

Ilkka Ottoila, sijoittajasuhteet, 09 5300 7058
Konserniviestintä, 010 416 8023 tai press@nordea.com

Nordea Bank Oyj:n on julkistettava tässä pörssitiedotteessa annetut tiedot markkinoiden väärinkäytöstä annetun EU-asetuksen mukaisesti. Tiedot on annettu julkistettavaksi yllä mainittujen tahojen välityksellä 5. heinäkuuta 2024 klo 9.45 Suomen aikaa.

Nordea on yleispankki, joka on koko 200-vuotisen historiansa ajan tukenut Pohjoismaiden talouksia ja niiden kasvua. Autamme toteuttamaan unelmia ja arjen toiveita sekä edistämme yhteistä hyvää. Autamme joka päivä asiakkaitamme suunnittelemaan talouttaan, tarjoamme alan parhaan monikanavaisen asiakaskokemuksen ja edistämme kestävää muutosta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää meistä osoitteessa nordea.com.

Avainsanat: