• Nordec Group Oy/

Nordec allekirjoitti kehitysvaiheen sopimuksen päärakennuksen teräsrungosta Laakson yhteissairaala -hankkeeseen.

Nordec Group Oyj lehdistötiedote 08.08.2023 klo 09.00 UTC+2

Laakson sairaala-alue uudistuu 2020-luvulla. Laaksoon rakennetaan kaksi uutta sairaalarakennusta ja kaksi suojeltua sairaalarakennusta peruskorjataan. Laakson sairaalaan tulee psykiatrista sairaanhoitoa, Helsingin sairaalan toimintaa sekä muun muassa vaativaa neurologista kuntoutusta. Laaksosta tulee merkittävä opetus- ja tutkimussairaala.

Lisäksi Laakson yhteissairaalan allianssi rakentaa sairaalarakennuksen HUSin oikeuspsykiatrialle Ohkolan alueelle Kellokoskelle. Lisätietoja hankkeesta: https://laaksonyhteissairaala.fi/

Tilaaja: Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaala (Helsingin kaupunki ja HUS)

Päätoteuttaja: SRV

Pää- ja arkkitehtisuunnittelu: Laakson LATU (Arkkitehtitoimisto Tähti-Set, AW2-Arkkitehdit, Lukkaroinen Arkkitehdit ja UKI Arkkitehdit)

Rakenne-, geo- ja kalliosuunnittelu: Unitas (AFRY, A-Insinöörit)

LVISA-suunnittelu, energia- ja elinkaarisuunnittelu: Granlund

Nordec aktiivisesti mukana LYS-hankkeessa

Nordec valittiin kilpailutuksen jälkeen mukaan hankkeen kehitysvaiheeseen vuonna 2022. Viikoittaisissa työpajoissa on aktiivisesti kehitetty hankkeen päärakennuksen runkoratkaisuita, mietitty ja optimoitu yhdessä allianssin muiden osapuolten kanssa kohteen toteutettavuutta, sekä aikataulutusta.

Nordecilla on mittava kokemus laajojen kokonaisuuksien suunnittelusta, valmistuksesta ja asennuksesta.

Nordec osallistuu päärakennuksen teräsrungon suunnittelunohjaukseen ja rungon suunnitteluun yhdessä päätoteuttaja SRV:n ja Unitaksen kanssa (AFRY, A-Insinöörit).

Nordecin toimitussisällön laajuudeksi on alustavien suunnitelmien mukaan tulossa päärakennuksen teräsrungon valmistaminen, toimittaminen ja asentaminen kohteessa sekä betonielementtien asennustyöt saumavaluineen ja IV-konehuoneen teräsrungon toimittaminen ja asentaminen. Päärakennuksessa on pääosin 8 kerrosta ja sen bruttoala on yli 90000 m2.

Suunnitelmat ja laajuus täsmentyvät erillisissä tilauksissa siirryttäessä kehitysvaiheesta toteutusvaiheeseen syksyllä 2023. Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan Nordecin asennustyöt työmaalla käynnistyvät vuoden 2024 alussa.

Laakson yhteissairaalan allianssin projektipäällikkö Ossi Inkilä yhteistyöstä:

”Nordecin vuosikymmenten kokemus merkittävistä teräsrunkoratkaisuiden suunnittelusta, valmistuksesta ja toteutuksesta on SRV:lle tuttua monista yhteisistä eri hankkeista. On hienoa toimia luotettavan kumppanin kanssa tällaisessa koko pääkaupunkiseutua tulevaisuudessa palvelevassa maamerkkihankkeessa. Molemmat osapuolet jakavat myös yhteisesti näkemyksen turvallisuuden, laadun ja aikataulun tärkeydestä, nyt kun siirrymme kohti toteutusvaihetta.”

Lisätietoja antavat

Jaakko Köninki, Commercial Development Manager, +358–50–559 7129, jaakko.koninki@nordec.com

Magnus Thelm, Senior Vice President Sales and Marketing, +46–70-983 3412, magnus.l.thelm@nordec.com

Tietoa Nordecista

Nordec Group Oyj on yksi johtavista rakennushankkeissa käytettävien teräsrunkorakenteiden ja julkisivuratkaisujen toimittajista Pohjoismaissa, ja sillä on vahva asema Keski- ja Itä-Euroopan (CEE) maissa Puolassa, Liettuassa, Tšekin tasavallassa ja Slovakiassa.

Yhtiöllä on pitkä kokemus runkorakenteiden, julkisivujen ja siltojen suunnittelusta, valmistuksesta ja asentamisesta. Nordecin pääraaka-aine on teräs. Palvelutarjooma käsittää yksikerroksiset rakennukset, monikerroksiset rakennukset, raskaan teollisuuden rakennukset, sillat ja julkisivurakenteet.

Nordecin liikevaihto vuonna 2022 oli 310 miljoonaa euroa ja oikaistu EBITDA 17,4 miljoonaa euroa.

Lisätietoja Nordecista on saatavilla Yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.nordec.com.