• NYAB AB/

SkartaNYAB Oyj alentaa tilikauden 2022 taloudellista ohjeistusta ja julkaisee ennakkotietoja ensimmäisen vuosipuoliskon avainluvuista

SkartaNYAB Oyj
YHTIÖTIEDOTE, SISÄPIIRITIETO
19.8.2022 kello 17.00

SkartaNYAB Oyj muuttaa tilikautta 2022 koskevaa taloudellista ohjeistusta. Yhtiön uuden ohjeistuksen mukaan liikevaihdon tilikaudella 2022 ennakoidaan olevan 225–245 miljoonaa euroa ja liiketuloksen ilman poistoja ja arvonalentumisia aineettomista hyödykkeistä (EBITA) 14–20 miljoonaa euroa. Aiemman ohjeistuksen, joka julkistettiin ensimmäisen vuosineljänneksen liiketoimintakatsauksen yhteydessä 13.5.2022, yhtiö ennakoi konsernin liikevaihdon tilikaudella 2022 olevan 220–255 miljoonaa euroa ja EBITA-tunnusluvun 20–29 miljoonaa euroa.

Ohjeistuksen muutoksen taustalla ovat mm. epävarman talousympäristön ja käynnissä olevan Ukrainan sodan aiheuttamat asiakkaiden investointipäätösten lykkääntymiset tai peruuntumiset sekä kustannusinflaation vaikutukset. Epävarmuustekijät ovat heikentäneet erityisesti konsernin Suomen liiketoimintojen näkymiä, kun taas Ruotsissa niiden vaikutukset ovat jääneet pienemmiksi ja Ruotsin konserniyhtiöiden kasvu on jatkunut kannattavasti.

Alustavien ja tilintarkastamattomien taloudellisten tietojen perusteella SkartaNYAB-konsernin liikevaihto huhti-kesäkuussa 2022 oli 55,7 miljoonaa euroa ja EBITA 2,7 miljoonaa euroa. Tammi-kesäkuussa 2022 liikevaihto oli 67,3 miljoonaa euroa ja EBITA 1,4 miljoonaa euroa. Luvut ovat alustavia ja tilintarkastamattomia. NYAB Sverige AB -alakonserni on yhdistelty konsernin tuloslaskelmaan 1.4.2022 alkaen.

SkartaNYAB Oyj julkaisee puolivuosikatsauksen kaudelta 1.1.-30.6.2022 tiistaina 30.8.2022. Hiljaisen jakson takia yhtiö ei kommentoi taloudellista tilannettaan tarkemmin ennen katsauksen julkistamista.

Tietoja julkaisijasta SkartaNYAB Oyj

SkartaNYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. SkartaNYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 300 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.

SkartaNYAB Oyj:n Hyväksyttynä Neuvonantajana toimii Augment Partners AB, info@augment.se, puh. +46 8 604 22 55