Olvi-konsernin puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2023

OLVI OYJ                  Puolivuosikatsaus 11.8.2023 klo 9.00

Olvi-konsernin puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2023

Vahva kysyntä ja hinnankorotukset kasvattivat liikevaihtoa, kannattavuus parani toisella vuosineljänneksellä edelliseen neljännekseen verrattuna

Huhti-kesäkuu 2023

• Liikevaihto kasvoi 15,8 % ja se oli 195,4 (168,8) miljoonaa euroa. Myyntivolyymi nousi 9,8 %.
  • Oikaistu liiketulos ja liiketulos kasvoivat 28,8 (26,7) miljoonaan euroon.
  • Suhteellinen kannattavuus oli edellistä vuotta alhaisempi kustannusten pysyessä korkeina. Kannattavuus parani kuitenkin selkeästi ensimmäiseltä vuosineljännekseltä.
  • Vahva tase, rahoitusasema ja nettovelattomuus antavat mahdollisuuden yhtiön kehittämiseen.

Tammi-kesäkuu 2023

• Liikevaihto kasvoi 19,2 % ja se oli 324,9 (272,7) miljoonaa euroa. Myyntivolyymi nousi 8,9 %.
  • Oikaistu liiketulos oli 38,8 (33,1) miljoonaa euroa ja liiketulos 26,6 (33,1) miljoonaa euroa. Liiketuloksen lasku johtui Valko-Venäjän tytäryhtiön maksamasta sakosta.

Lähiajan näkymät

Olvi-konsernin tilikauden 2023 oikaistun liiketuloksen odotetaan kasvavan edellisestä vuodesta. Valko-Venäjän oikaistun liiketuloksen odotetaan pysyvän edellisen vuoden tasolla.

Olvi peruutti 20.2.2023 tulosohjeistuksen Valko-Venäjän valtion valvontakomitean tarkastuksen keskeneräisyydestä ja lopputuloksen epävarmuudesta johtuen. Valko-Venäjän valtion valvontakomitean tekemä tarkastus on pääosin käsitelty loppuun. Paikalliseen liiketoimintaympäristöön sisältyy edelleen riskejä vallitsevasta geopoliittisesta tilanteesta johtuen.

Konsernin keskeisimmät tunnusluvut

-16,8

-6,7

-20,3

Olvi esittää vaihtoehtoisina tunnuslukuina oikaistun liiketuloksen (Adjusted EBIT) ja oikaistun tilikauden tuloksen (Adjusted Profit for the period), joiden tavoitteena on parantaa raportointikausien vertailtavuutta. Tammi-kesäkuun 2023 oikaistuun liiketulokseen ja tilikauden
tulokseen sisältymättömät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat yhteensä 12,2 miljoonaa euroa ja ne liittyivät Valko-Venäjän tytäryhtiölle asetettuun sakkoon.

Liiketoiminnan kehitys

Toimitusjohtaja Patrik Lundell:

Huhti-kesäkuu 2023: Liiketoiminnan kannattavuus parani ensimmäiseltä vuosineljännekseltä

Olvi-konsernin myyntivolyymi kasvoi toisella vuosineljänneksellä 9,8 ja liikevaihto 15,8 prosenttia. Hyvä vähittäiskaupan myynnin kehitys jatkui. Liikevaihto kasvoi myyntivolyymien ja hinnankorotuksien seurauksena. Myyntivolyymien kasvua tukivat tehdyt investoinnit Suomessa ja Itämeren alueella. Lisäksi tuoteportfolion kehittäminen kesän uutuuksien ja omien brändien kautta tuki keskihinnan kasvua.

Raaka-aineiden ja pakkaustarvikkeiden hinnat pysyivät alkuvuoden korkealla tasolla ja palkankorotukset tulivat voimaan useilla markkinoilla. Hankinnan ja valmistuksen kulut kasvoivat kokonaisuudessaan 19,3 prosenttia, mikä oli edelleen enemmän kuin liikevaihdon kasvu. Logistiikkakustannukset pysyivät alkuvuoden korkealla tasolla.

Kannattavuus parani toisella vuosineljänneksellä alkuvuoteen verrattuna. Liikevaihtoon suhteutettu bruttokate ja liiketulos kohenivat hinnankorotusten, sesongin alkamisen ja uutuuksien lanseeraamisen myötä. Konsernin euromääräinen bruttokate kasvoi 10,5 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Suhteellinen bruttokate oli 37,7 prosenttia liikevaihdosta, joka jäi alle edellisen vuoden tason (39,5 prosenttia). Oikaistu liiketulos kasvoi 8,0 prosenttia ja oli 28,8 miljoonaa euroa.  Kustannusten nousua ei ole vielä kaikilla markkinoilla täysin kompensoitu hinnankorotuksilla ja siksi kannattavuuden parantamiseen tähtäävät toimet jatkuvat.

Konsernin strategiatyö edistyi merkittävästi toisella vuosineljänneksellä ja toimenpidesuunnitelman tekeminen on käynnissä. Sen tarkoituksena on kirkastaa toiminnan fokusta, pitkän aikavälin kasvutavoitteita ja määrittää toimintamalleja niiden saavuttamiseksi. Työ on edennyt hyvin ja sitä jatketaan strategisten projektien konkretisoimiseksi kolmannella vuosineljänneksellä. Päivitetty strategia ja sen tavoitteet suunnitellaan julkistettavan neljännellä vuosineljänneksellä.

Tammi-kesäkuu 2023

Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana myyntivolyymi kasvoi 8,9 ja liikevaihto 19,2 prosenttia. Markkinaosuudet pysyivät hyvällä tasolla tai paranivat edelleen monissa tuoteryhmissä. Hankinnan ja valmistuksen kustannustaso nousi ensimmäisellä vuosineljänneksellä edellisen vuoden lopulta ja on pysynyt korkeana myös toisella vuosineljänneksellä. Tammi-kesäkuussa hankinnan ja valmistuksen kustannukset olivat 204,2 miljoonaa euroa. Tämä oli 22,3 prosenttia edellisvuotta enemmän. Muut kustannukset kasvoivat 11,9 prosenttia. Yleinen eurooppalainen inflaatio nosti Olvi-konsernin kustannuksia koko alkuvuoden.

Oikaistu liiketulos oli 38,8 miljoonaa euroa, joka on 17,2 prosenttia edellistä vuotta suurempi. Yhtiön tuloksentekokyky on parantunut ensimmäisen vuosipuoliskon kuluessa, kun kustannusten nousua on kompensoitu hinnankorotuksilla. Lisäksi toimintaa on tehostettu investoinneilla ja operatiivisin toimin.

Segmenttikohtainen liiketoiminnan kehitys huhti-kesäkuu 2023

Suomessa hinnankorotukset paransivat kannattavuutta ensimmäiseltä vuosineljännekseltä

Suomen toimintojen myyntivolyymi kasvoi 6,7 ja liikevaihto 15,3 prosenttia. Vähittäiskaupan myynnin kasvu jatkui vahvana. Myös hotelli- ja ravintolakanavan (HoReCa) myynti nousi. Vähittäiskaupassa hintoja korotettiin maaliskuusta lähtien. Kustannukset kuitenkin pysyivät korkeina. Vuoden 2023 kustannuksia nostaa muun muassa voimaan tulleet palkankorotukset sekä yleinen inflaatio. Suomen liiketoimintojen liiketulos oli 8,0 miljoonaa euroa ja se laski 7,7 prosenttia viime vuoden vertailujaksolta. Liiketuloksen lasku oli kuitenkin selvästi pienempi kuin ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Hinnankorotuksia jatketaan suunnitellusti sopimusehtojen ja hintajaksojen puitteissa kannattavuuden palauttamiseksi pitkällä aikavälillä.

Itämeren alueen liiketulos kasvoi merkittävästi edellisestä vuodesta

Itämeren alueen myyntivolyymi kasvoi 5,7 prosenttia. Myyntivolyymit kohosivat kaikissa toimintamaissa ja myyntikanavissa lukuun ottamatta rajakauppaa. Liikevaihto kasvoi 24,2 prosenttia. Hinnankorotukset ja kesäsesongin uutuuksien lanseeraus kasvattivat liikevaihtoa.

Liiketulos kasvoi 34,8 prosenttia ja oli 9,8 miljoonaa euroa. Hinnankorotukset ovat olleet riittäviä ja kattaneet pääosin merkittävät kustannusnousut, jolloin kannattavuus parani. Erityisesti Tanskan toimintoihin liittyy edelleen kannattavuuden parantamispotentiaalia, johon paikallinen johto keskittyy.

Valko-Venäjällä liiketoiminta kasvoi toimintaympäristön haasteista huolimatta

Myyntivolyymi kasvoi 17,9 ja liikevaihto 5,3 prosenttia. Myyntivolyymin nousua tuki markkinaosuuksien suotuisa kehitys useissa tuoteryhmissä. Verrattuna edelliseen vuoteen paikallisvaluutassa liikevaihto kasvoi 21,8 prosenttia eli euromääräiseen liikevaihtoon vaikutti merkittävästi heikentynyt valuuttakurssi.

Liiketulos oli 11,4 miljoonaa euroa ja se kasvoi 1,6 prosenttia. Paikallisessa valuutassa liiketulos kasvoi 5,6 prosenttia. Valko-Venäjän segmenttiin ei sisälly poistoja vuoden 2023 aikana johtuen pysyvien vastaavien arvonalennuksesta tilinpäätöksessä 2022. Myöskään vertailukauden liiketulokseen ei sisälly poistoja, joita ei tehty silloin, kun segmentti luokiteltiin myytävänä oleviin eriin.

Investoinnit

Olvin tase on vahva ja yhtiö nettovelaton. Tämä antaa Olville hyvät mahdollisuudet kehittää liiketoimintaansa ja tehdä investointeja Suomessa ja Itämeren alueelle sekä hakea kasvua ja kehittyä uusilla markkinoilla. Yhtiö ylläpitää tehtaiden hyvää kilpailukykyä investoimalla uusiin teknologioihin, joilla varmistetaan tuotannon tehokkuus ja ympäristöystävällisyys.

Olvi-konsernin laajennus- ja korvausinvestoinnit olivat tammi-kesäkuussa 13,8 (17,7) miljoonaa euroa. Investoinnit laskivat joidenkin projektien aikataulutusten vuoksi. Investoinneista kohdistui 6,7 miljoonaa euroa Suomeen ja 6,5 miljoonaa euroa Itämeren alueen tytäryhtiöihin. Valko-Venäjällä tehtiin tytäryhtiön omalla tulorahoituksella vain tuotannon jatkuvuuden kannalta välttämättömiä korvausinvestointeja 0,6 miljoonalla eurolla.

Olvi panostaa ympäristöystävällisyyteen sekä toiminnan kustannustehokkuuteen ja kapasiteettiin. Kesäkuussa valmistui Iisalmen tehtaan hiilidioksidin talteenotto- ja puhdistuslaitteiston asennus. Sen käyttöönotto tapahtuu kolmannella vuosineljänneksellä. Tämän avulla pienennetään ostohiilidioksidin kuljetusten aiheuttamia päästöjä, hyödynnetään tuotannossa syntyvää hiilidioksidia ja turvataan kriittisen raaka-aineen saatavuus sekä saavutetaan kustannussäästöjä. Olvi investoi liiketoiminnan kasvun vaatimaan tuotanto- ja varastointikapasiteettiin. Esimerkiksi Suomessa parannettiin keräily- ja varastointikapasiteettia sesonkia varten.

Vastuullisuus

Tunnustuksena vastuullisen toiminnan pitkäjänteisestä kehittämisestä Olvin Latvian tytäryhtiö Cēsu Alus sai ensimmäisenä elintarvikealanyrityksenä korkeimman arvosanan ”Diamond” Latvian Yritysten kestävän kehityksen ja vastuullisuuden instituutin (Institute for Corporate Sustainability and Responsibility, InSCR) vuotuisessa arvioinnissa.

Ympäristövastuu

Vuoden 2022 ilmastopäästölaskenta on tehty. Verrattuna edelliseen vuoteen Olvi-konsernin absoluuttiset kokonaispäästöt ovat kasvaneet 0,7 prosenttia, josta oman toiminnan ja ostoenergian (Scope 1 ja 2) kokonaispäästöt ovat pienentyneet 2,5 prosenttia ja arvoketjun (Scope 3) kokonaispäästöt kasvaneet yhden prosentin. Tämä johtuu tuotantovolyymin kasvusta aiheutuvasta materiaalihankintojen ja kuljetuksen määrän
lisääntymisestä, sekä arvoketjun tietojen tarkentumisesta. Päästöintensiteetti eli päästöt suhteessa tuotantolitroihin on laskenut huomattavasti, 3,6 prosenttia. Toiminnan kehittämisen ansiosta päästöintensiteettiä on saatu pienennettyä sekä pakkausmateriaalien että kuljetusten päästöjä vähentämällä.

Kasvihuonekaasuinventaario (GHG-inventaario) on tarkistettu ja päivitetty yhdessä kolmannen osapuolen kanssa ja se pohjautuu Greenhouse Gas -protokollan yritysstandardiin ja Land Sector and Removals -ohjeistukseen. Lisäksi vuotuinen CDP (Customer Data Platform) -projektin ilmastopäästöraportointi ja Global Compact -raportointi on käynnissä.

Toiminnan kehittämiseksi emoyhtiö Olvilla ollaan ottamassa käyttöön hiilidioksidin talteenotto- ja puhdistuslaitteistoa, jolla vähennetään ostetun hiilidioksidin tarvetta sekä sen kuljetusten päästöjä. Lisäksi kuljetusten päästöjen vähentämiseksi pilotoidaan parhaillaan biopolttoaineiden käyttöä tuotteiden kuljetuksissa.

Sosiaalinen vastuu

Sosiaalisen vastuun osalta Olvi-konserni panostaa työturvallisuuskulttuuriin. Konsernin yhteiset työturvallisuusperiaatteet on laadittu ja niiden käyttöönotto konsernin yhtiöihin on aloitettu. Lisäksi Olvi-konserni on luonut toimintamallin ihmisoikeusvaikutuksien tunnistamiseksi läpi arvoketjun. Ensimmäinen arviointi on tehty Olvilla oman toiminnan ja arvoketjun osalta, ja arvioinnit jatkuvat syksyllä konsernin muissa yhtiöissä.

Hyvä hallintotapa

Hyvän hallintotavan edistämiseksi Olvi-konserni haluaa varmistaa kumppaneiden sitoutumisen heille suunnatun eettisen ohjeistuksen noudattamiseen. Konserni on päivittänyt eettistä ohjeistusta sekä muita toimintaa ohjaavia periaatteita ja kumppaneille suunnattu ohjeistus on parhaillaan allekirjoitusvaiheessa.

Toiminnan kausiluonteisuus

Konsernin liiketoimintojen luonteeseen liittyy kausivaihtelua. Raportoitavien maantieteellisten segmenttien liikevaihto ja liiketulos eivät kerry tasaisesti, vaan ne vaihtelevat vuodenaikojen ja sesonkien ominaispiirteiden mukaan.

Myynnin kehitys

Olvi-konsernin tammi-kesäkuun myyntivolyymi kasvoi 8,9 prosenttia ja oli 509,0 (467,2) miljoonaa litraa.

Myyntivolyymi, miljoonaa litraa

509,0

467,2

8,9

Konsernin tammi-kesäkuun liikevaihto kasvoi 19,2 prosenttia ja oli 324,9 (272,7) miljoonaa euroa.

Liikevaihto, miljoonaa euroa

272,7

19,2

Tuloskehitys

Konsernin liiketulos oli huhti-kesäkuussa 28,8 (26,7) miljoonaa euroa, mikä on 14,7 (15,8) prosenttia liikevaihdosta. Toisen neljänneksen liiketulokseen ei sisälly vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä. Oikaistu tammi-kesäkuun liiketulos kasvoi 17,2 prosenttia ja oli 38,8 miljoonaa euroa. Liiketulos tammi-kesäkuussa oli 26,6 miljoona euroa, mikä oli 19,6 prosenttia edellisvuoden vertailujaksoa vähemmän. Vertailukelpoisuuteen vaikuttava erä alkuvuoden osalta on Valko-Venäjällä maksettu 12,2 miljoonan euron sakko.

Oikaistu liiketulos, miljoonaa euroa

-0,9

26,6

-19,6

Konsernin tammi-kesäkuun tulos verojen jälkeen oli 15,3 (24,9) miljoonaa euroa.

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu osakekohtainen tulos oli tammi-kesäkuussa
0,74 (1,18) euroa.

Rahoitusasema ja tase

Olvi-konsernin taseen loppusumma kesäkuun 2023 lopussa oli 545,6 (563,4) miljoonaa euroa. Taseen loppusummaa vähentää Valko-Venäjän liiketoimintasegmenttiin tehty 35 miljoonan euron arvonalennus vuoden 2022 tilinpäätöksen yhteydessä. Oma pääoma per osake oli 12,91 (14,45) euroa. Omavaraisuusaste oli 49,1 (53,7) prosenttia ja velkaantumisaste -10,1 (-16,8) prosenttia. Konsernin maksuvalmiutta kuvaava mittari, current ratio, pysyi samalla hyvällä tasolla ja oli 1,1 (1,2). Korollisten velkojen määrä oli kesäkuun lopussa 5,5 (9,0) miljoonaa euroa. Korollisista veloista lyhytaikaisten velkojen osuus oli 3,4 (7,0) miljoonaa euroa.

Olvi-konsernin tase ja rahoitusasema ovat vahvat. Yhtiö on nettovelaton. Yhtiön kyky investoida on pysynyt hyvänä.

Kassavarat olivat kesäkuun lopussa 32,5 miljoonaa euroa ja ne laskivat 27,2 miljoonaa euroa vertailukaudesta. Liiketoiminnan rahavirta oli -0,1 (26,0) miljoonaa euroa. Käyttöpääomaa pienensi emoyhtiön vuoden 2023 alussa tekemä päätös siirtyä myyntisaamisten factoringrahoituksesta muihin lyhytaikaisen rahoituksen muotoihin. Lidskoe Pivolle asetettu sakko 12,2 miljoonaa euroa maksettiin toisella vuosineljänneksellä paikallisista varoista. Sakko heikensi yhtiön, ja siten konsernin kassavaroja merkittävästi. Investointien rahavirta oli -13,9 (-17,8) miljoonaa euroa ja rahoituksen rahavirta -12,7 (-7,5) miljoonaa euroa.

Henkilöstö

Olvi-konsernilla oli tammi-kesäkuussa henkilöstöä keskimäärin 2 374 (2 317) henkilöä, jossa oli kasvua 2,5 prosenttia.

Olvi-konsernin henkilöstömäärät keskimäärin segmenteittäin:

1,5

1 098

1 067

2,9

1 069

1 027

4,1

1,8

0,9

2 446

2 393

2,2

2 374

2 317

2,5

Hallitus ja johto

Olvi Oyj:n hallituksessa ja johdossa ei ole toisen neljänneksen aikana tapahtunut muutoksia.

Katsauskauden muut tapahtumat

Konsernirakenteen muutokset

Olvi Oyj lunasti 22.6.2023 loput 20,0 prosenttia Servaali Oy:n osakekannasta. Lunastusvelka oli kirjattu konsernin taseeseen vuoden 2018 hankinnan yhteydessä. Olvin tytäryhtiöomistuksissa ei tapahtunut muita muutoksia tammi-kesäkuun 2023 aikana.

Liiketoiminnan riskit ja niiden hallinta

Ukrainan sodan vaikutukset

Ukrainan sota on lisännyt merkittävästi liiketoiminnan riskejä. Koronapandemia aiheutti saatavuusongelmia raaka-aineissa ja pakkausmateriaaleissa ja Ukrainan sota on entisestään vaikeuttanut materiaalien hankintaa. Pakkausmateriaalien hinnat ovat jatkaneet koronapandemian aikana alkanutta nousua. Raaka-aineiden hinnat, varsinkin ohramallas, sokeri sekä hiilidioksidi, ovat korkealla tasolla, ja saatavuus markkinoilla on ollut normaalia epävarmempaa. Energian hinnan vaihtelut ovat olleet aikaisempaa suurempia sähkön ja kaasun osalta erityisesti Itämeren segmentissä, mikä näkyy yhä tuotantokustannuksissa. Öljyn hinta on vaikuttanut polttoaineiden hintoihin, jotka heijastuvat suoraan logistiikkakustannuksiin. Olvi vastaa kustannusten nousuun jatkamalla hintojen korotuksia mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi yhtiö parantaa tuotannollisen toimintansa tehokkuutta.

Kuluttajahinnat ovat Ukrainan sodan seurauksena nousseet nopeasti erityisesti Euroopassa. Yleinen kustannusinflaatio voi heikentää kuluttajien ostovoimaa ja vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen. Kuluttajakäyttäytymisen muutos näkyy jo kulutuksen siirtymisenä edullisempiin tuotevaihtoehtoihin ja kulutus voi kokonaisuudessaan laskea. Tämä saattaa pitkällä aikavälillä vaikuttaa liiketoiminnan kasvu- ja kannattavuusedellytyksiin.

Geopoliittisen tilanteen vuoksi Valko-Venäjän liiketoimintasegmenttiin, toimintaympäristön vakauteen ja ennakoitavuuteen liittyy epävarmuuksia. Olvin tytäryhtiö Lidskoe Pivoon kohdistettiin Valko-Venäjän valtion valvontakomitean erityistarkastus, joka alkoi joulukuussa 2022. Tarkastus on puolivuosikatsauksen julkistamishetkeen mennessä pääosin loppuun käsitelty ja avoinna olevista asioista mahdollisen seuraamuksen määrä on rajallinen. Tarkastuksesta on seurannut merkittävä, liiketoiminnan edellytyksiä heikentänyt sakko, josta tiedotettiin 29.3.2023. Olvi valitti sakosta ylempään oikeusasteeseen, mutta valitus ei johtanut sakkopäätöksen muuttumiseen. Lisäksi yhtiön osakkeet on asetettu myyntikieltoon, jonka seurauksena Olvi on pysäyttänyt Lidskoe Pivon myyntiprosessin. Olvi on todennut paikallisille viranomaisille noudattavansa paikallisia ja kansainvälisiä lakeja sekä korostanut paikallisen operatiivisen toimintakyvyn ja omistajan oikeuksien säilyttämisen tärkeyttä nykyisessä toimintaympäristössä. Muut Valko-Venäjän liiketoimintasegmentin epävarmuustekijät liittyvät valuuttakurssin kehittymiseen, toimintaympäristön muutoksiin, kauppapakotteisiin ja länsimaihin suuntautuvan rahaliikenteen toimivuuteen. Olvin tytäryhtiö toimii Valko-Venäjällä omalla kassavirtarahoituksella. Lidskoe Pivon paikallisista varoista maksama sakko heikensi yhtiön kassavaroja merkittävästi, mutta operatiivista toimintaa on pystytty jatkamaan.

Varautuminen

Olvi-konsernissa on tehty useita skenaarioita liiketoimintaympäristön kehitykseen liittyen ja valmistauduttu vastaamaan muuttuviin tilanteisiin. Tuotannollisiin häiriöihin on varauduttu ja jatkuvuussuunnitelmia on laadittu muun muassa henkilöstön, raaka-aineiden ja energian saatavuuteen liittyen. Energian saannin turvaamiseksi on tehty investointeja. Lisäksi raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien hankintaa on varmistettu.

Tarkempi kuvaus normaaleista liiketoimintaan liittyvistä riskeistä on nähtävillä Olvi-konsernin toimintakertomuksessa ja tilinpäätöksen liitetiedoissa sekä yhtiön internetsivujen osiossa Sijoittajille/hallinto/hallinnointiperiaatteet.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Olvi palautti tulosohjeistuksen 8.8.2023 julkaistulla tiedotteella. Katsauskauden jälkeen ei ole muita merkittäviä raportoitavia tapahtumia.

Webcast

Olvi Oyj järjestää toimitusjohtajan tiedotustilaisuuden, jota voi seurata osoitteessa
https://olvi.videosync.fi/q2-2023 puolivuosikatsauksen julkaisupäivänä klo 10.00 alkaen.
Tiedotustilaisuus pidetään suomeksi.

Tallenne webcast-lähetyksestä on katsottavissa myöhemmin yhtiön verkkosivuilla https://www.olvigroup.fi/tiedotteet-ja-julkaisut/taloudelliset-tiedotteet/

Patrik Lundell, toimitusjohtaja, Olvi Oyj, puh. 0290 00 1050
Tiina-Liisa Liukkonen, talousjohtaja, Olvi Oyj, puh. 0290 00 1050

TAULUKKO-OSA:
- laaja tuloslaskelma, taulukko 1
- tase, taulukko 2
- laskelma oman pääoman muutoksista, taulukko 3
- rahavirtalaskelma, taulukko 4
- puolivuosikatsaustiedotteen liitetiedot, taulukko 5

NASDAQ OMX Helsinki Oy

TAULUKKO 1

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA

4–6 / 2023

4–6 / 2022

Bruttotuotot

401 925

354 120

680 778

587 875

1 253 782

Valmisteverot ja muut vähennettävät erät

-206 497

120 687

105 739

219 887

Logistiikan, myynnin ja markkinoinnin kulut

-35 379

-31 660

-62 320

-55 712

-120 997

Hallinnon kulut

-9 272

-8 567

-19 454

-17 371

-42 415

Liiketoiminnan muut tuotot ja kulut

-12 337

-34 111

Liiketulos

28 794

26 662

26 576

33 073

22 364

Rahoitustuotot

1 593

Rahoituskulut

-1 185

-5 628

Osuus osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksesta

Tulos ennen veroja

28 704

25 578

26 191

32 131

18 374

Tuloverot

-5 756

-6 168

-10 910

- 7 236

-10 848

TILIKAUDEN VOITTO

22 948

19 410

7 526

Muut laajan tuloksen erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi:

Ulkomaisiin tytäryhtiöihin liittyvät muuntoerot

13 858

-3 392

5 809

1 638

Eriin liittyvät tuloverot

TILIKAUDEN LAAJA TULOS YHTEENSÄ

23 383

33 080

11 889

30 638

9 164

Tilikauden voiton jakautuminen:

- emoyhtiön omistajille

22 687

19 013

7 977

- määräysvallattomille omistajille

Tilikauden laajan tuloksen jakautuminen:

- emoyhtiön omistajille

23 248

32 250

12 269

30 060

9 674

- määräysvallattomille omistajille

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu tulos/osake, EUR

- laimentamaton

Muut sijoitukset

1 043

1 046

Lainasaamiset ja muut pitkäaikaiset saamiset

3 061

563 383

489 674

OMA PÄÄOMA JA VELAT

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma

Osakepääoma

Laaja tulos:

Tilikauden tulos

15 281

Muut laajan tuloksen erät:

-3 119

Laaja tulos:

Tilikauden tulos

24 895

Muut laajan tuloksen erät:

5 629

8 568

14 509

Käyttöpääoman muutos:

Myynti- ja muiden saamisten muutos

-71 820

-47 052

-9 578

Vaihto-omaisuuden muutos

-15 245

-13 310

-12 349

Osto- ja muiden velkojen muutos

51 762

44 246

16 536

Maksetut korot

Saadut korot

Saadut osingot

Maksetut verot

-4 361

-3 446

-13 861

Liiketoiminnan rahavirta (A)

26 036

67 163

Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin

-14 262

-17 835

-37 392

Aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden luovutustulot

Määräysvallattomien omistajien osuuksien hankinta

-12 714

-7 485

-26 232

Rahavarojen lisäys (+) / vähennys (-) (A+B+C)

-26 698

4 012

Rahavarat 1.1.

58 741

Valuuttakurssimuutosten vaikutus

-2 027

-1 546

Rahavarat 30.6./31.12.

32 482

59 691

OLVI-KONSERNI     TAULUKKO 5

PUOLIVUOSIKATSAUKSEN LIITETIEDOT

Puolivuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti noudattaen samoja laadintaperiaatteita kuin 31.12.2022 laaditussa tilinpäätöksessä.

Puolivuosikatsauksen tiedot esitetään tuhansina (1000) euroina. Esittämistä varten yksittäiset luvut ja loppusummat on pyöristetty täysiksi tuhansiksi, mikä aiheuttaa pyöristyseroja yhteenlaskuissa. Valko-Venäjän ruplan vaihtokurssina on käytetty Valko-Venäjän keskuspankilta saatuja kursseja. Tunnusluvut on laskettu tarkoilla euroluvuilla. Puolivuosikatsauksessa julkistettuja tietoja ei ole tilintarkastettu.

1.  SEGMENTTI-INFORMAATIO

-21 014

2.  LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Johdon työsuhde-etuudet

Hallituksen ja toimitusjohtajan palkat ja muut lyhytaikaiset työsuhde-etuudet

Hallituksen puheenjohtaja

Muut hallituksen jäsenet

3. OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

A-osakkeita, kpl

82,0

K-osakkeita, kpl

18,0

100,0

A-osakkeiden äänimäärä yhteensä

18,5

K-osakkeiden äänimäärä yhteensä

81,5

Äänimäärä yhteensä, kpl

100,0

Ääniä / A-sarjan osake

Ääniä / K-sarjan osake

Rekisteröity osakepääoma 30.6.2023 oli yhteensä 20 759 tuhatta euroa.

Olvi Oyj:n osakkeille maksetaan osinkoa 1,20 euroa/osake vuodelta 2022 (1,20 euroa/osake vuodelta 2021), yhteensä 24,8 (24,9) miljoonaa euroa. Osinko maksetaan kahdessa erässä. Ensimmäinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksettiin 20.4.2023. Toinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksetaan 5.9.2023. Sekä K- että A-sarjan osakkeilla on sama oikeus osinkoon. Yhtiöjärjestykseen sisältyy K-sarjan osakkeita koskeva lunastuslauseke.

4. OSAKEPERUSTEISET MAKSUT

Toisella vuosineljänneksellä Olvi-konsernissa päättyi avainhenkilöitä koskeva lisäosakejärjestelmä 2021—2022, jonka ansaintajakso oli 15.4.2021 – 14.4.2023. Kannustinjärjestelmä oli osa vuosille 2021–2025 hyväksyttyä konsernin avainhenkilöiden palkitsemista. Järjestelmässä kohderyhmällä oli mahdollista saada palkkiona lisäosakkeita sijoittamalla henkilökohtaisesti Olvi Oyj:n A-osakkeisiin. Palkkiot maksettiin järjestelmän ehtojen mukaisesti sekä Olvi Oyj:n A-osakkeina että rahana. Osakepalkkiona luovutettiin yhteensä 11 395 A-osaketta. Kannustinjärjestelmän kohderyhmään kuului 49 henkilöä mukaan lukien Olvin johtoryhmän jäsenet.

Katsauskaudella kirjattiin kannustinjärjestelmiin liittyviä kustannuksia yhteensä 336,6 tuhatta euroa. Olvi-konsernilla ei ole käytössä muita osake- tai optiojärjestelyjä.

5. OMAT OSAKKEET

Osakepalkkiojärjestelmän mukaisesti Olvi Oyj luovutti omia osakkeitaan lisäosakejärjestelmän kohderyhmän henkilöille yhteensä 11 395 kappaletta hankintahintaan 370,9 tuhatta euroa. Luovutettujen omien A-osakkeiden osuus kaikista osakkeista oli 0,05 prosenttia.

Olvi Oyj:llä on katsauskauden lopussa hallussa yhteensä 28 792 kappaletta omia A-osakkeita. Omien osakkeiden hankintahinta on yhteensä 884,0 tuhatta euroa. Yhtiön hallussa olevilla omilla osakkeilla yhtiö ei voi äänestää. Olvi Oyj:n hallussa olevien omien A-osakkeiden osuus kaikista osakkeista on 0,14 prosenttia ja osuus kaikkien osakkeiden yhteenlasketusta äänimäärästä 0,03 prosenttia. Hallussa olevien osakkeiden osuus A-osakkeista ja A-osakkeiden äänimäärästä on 0,17 prosenttia.

6. OSAKKEIDEN LUKUMÄÄRÄ, kpl

890 613

15,71

52,57

2. Hortling Heikki kuolinpesä *)

903 488

103 280

4,86

19,83

3. Hortling Timo Einari

212 888

49 152

262 040

1,26

4,70

4. Hortling-Rinne Marit

149 064

14 234

163 298

0,79

3,27

5. Nordea Bank Abp, hall.rek.

9,67

2,19

6. Skandinaviska Enskilda Banken Ab (publ), Helsingin sivukonttori, hall.rek.

6,98

53,00

13,14

100,00

*) Osakkeenomistus sisältää omassa ja määräysvallassa olevien nimissä olevat osakkeet.

Olvi ei ole saanut tammi-kesäkuun 2023 aikana arvopaperimarkkinalain 2 luvun 10 pykälän mukaisia liputusilmoituksia.

10. AINEELLISET KÄYTTÖOMAISUUSHYÖDYKKEET

2 620

Muut vastuut

12. VALKO-VENÄJÄN LIIKETOIMINTASEGMENTIN ARVOSTUS

Tilinpäätökseen 31.12.2022 johto arvioi Valko-Venäjän liiketoimintasegmentin kirjanpidollista arvoa muuttuneessa toimintaympäristössä. Arvioinnin perusteella kirjattiin 35,0 miljoonan euron arvonalentuminen. Johdon tekemän arvion ja testauksen perusteella Valko-Venäjän liiketoimintasegmentin tasearvostus 30.6.2023 on olennaisesti oikealla tasolla eikä tehtyä arvonalennusta ole tarvetta muuttaa.

13. TUNNUSLUKUJEN LASKENTAPERUSTEET

Konserni esittää tunnuslukuyhteenvedossa (sivu 1) konsernin tuloslaskelmasta suoraan johdettavat tunnusluvut liikevaihto, liiketulos ja tilikauden tulos ja näiden prosenttiosuudet liikevaihdosta sekä tulos/osake-tunnusluvun. (Tulos/osake = Emoyhtiön omistajille kuuluva tilikauden voitto / Osakkeiden keskimääräinen osakeantioikaistu lukumäärä kauden aikana).

Olvi Oyj esittää IFRS:n mukaisesti laaditun konsernitilinpäätöksen lisäksi vaihtoehtoisia tunnuslukuja kuvaamaan liiketoimintansa taloudellista kehitystä ja antamaan vertailukelpoisen kokonaiskuvan yhtiön kannattavuudesta, vakavaraisuudesta sekä maksuvalmiudesta.

Konserni on soveltanut ESMA:n (the European Securities and Markets Authority) uutta 3.7.2016 voimaan tullutta ohjeistusta vaihtoehtoisista tunnusluvuista ja määrittänyt vaihtoehtoiset tunnusluvut alla esitetyn mukaisesti.

Liikevaihtoa tukevana vaihtoehtoisena tunnuslukuna konserni esittää myyntivolyymitiedot miljoonina litroina. Myyntivolyymi on tärkeä, yleisesti toimialalla käytetty, toiminnan laajuutta kuvaava mittari. Raportointikausien vertailtavuutta parantaakseen konserni esittää vaihtoehtoisina tunnuslukuina myös oikaistun liiketuloksen ja oikaistun tilikauden tuloksen. Oikaistu liiketulos lasketaan vähentämällä liiketuloksesta merkittävät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät. Vastaavat erät on vähennetty tilikauden tuloksesta laskettaessa oikaistua tilikauden tulosta.

Investoinnit koostuvat lisäyksistä pysyviin vastaaviin pois lukien IFRS 16 -standardin mukaiset lisäykset.

Oma pääoma/osake = Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma / Osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä kauden lopussa.

Omavaraisuusaste, % = 100 * (Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma + määräysvallattomien omistajien osuus) / (Taseen loppusumma).

Velkaantumisaste (gearing), % = 100 * (Korollinen vieras pääoma - rahat ja pankkisaamiset) / (Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma + määräysvallattomien omistajien osuus).