Huhti-lokakuu on polkupyörävarkauksien sesonkia – kesäkausi korostuu OP:n vahinkovakuutuksen korvaushakemuksissa

OP:n vahinkovakuutukseen saapuvista, rikoksiin liittyvistä vahingonkorvaushakemuksista jopa 40 prosenttia liittyy polkupyöriin. Polkupyörän varastaminen kadulta tai säilytystilasta on monin kerroin todennäköisempää kuin pyörään kohdistuva ilkivalta. Useimmissa tapauksissa lukitsematon pyörä on varastettu esimerkiksi julkiselta paikalta.

Lämpenevä kevät tietää polkupyöräkauden alkamista ja tyypillisesti myös niihin liittyvien varkauksien ja ilkivallan lisääntymistä. Polkupyöriä varastetaan ympäri vuoden, mutta kesäkuukaudet ovat kaikkein kiihkeintä aikaa näille rikoksille.

- Polkupyöriin liittyvien rikosten määrä näyttäisi liki viisinkertaistuvan talvikuukausiin verrattuna. Meille polkupyöriin liittyviä korvaushakemuksia tulee noin 500 kappaletta kuukaudessa huhti-lokakuun aikana, kertoo OP:n vahinkovakuutuksen henkilöasiakkaista vastaava johtaja Hanna Hartikainen.

Murtojen yhteydessä pyöriä varastetaan huomattavasti harvemmin kuin esimerkiksi kotipihalta tai julkisilta paikoilta. Murtojen yhteydessä tapahtuneita pyörävarkauksia ilmoitettiin OP:lle viime vuonna yhteensä vain 60 kappaletta, kun kokonaisuudessaan vuonna 2018 korvaushakemuksia pyöriin liittyvistä varkauksista ja ilkivallasta tuli yli 4 200.

- Parhaassa turvassa polkupyörä on lukitussa varastossa tai muuten sisätiloissa, ja silloinkin vielä omalla lukollaan turvattuna. Tällaisista tilanteista tulevat korvaushakemukset ovat erittäin harvinaisia, Hartikainen selventää.

Maantieteellisesti polkupyörien rikosten hajonnassa on epäjohdonmukaisuutta. Viime vuonna määrällisesti eniten polkupyörävarkauksien vahinkohakemuksia tehtiin Helsingissä, mutta väkilukuun suhteutettuna Oulu ottaa vertailussa ykköspaikan. Helsingissä vahinkohakemuksia OP:lle tehtiin 845, kun väkiluku oli noin 650 000 henkeä. Oulussa oli viime vuonna yli 203 000 asukasta, mutta polkupyörien varkauksia tuli OP:n tietoon 415 kappaletta.

Vakuutusyhtiöt eivät vaadi tietynlaisen lukon käyttöä, mutta edellyttävät pyörän lukitsemista. Paras tapa suojata oma pyörä varkaudelta on käyttää kahta lukkoa: rungossa kiinni olevaa kiinteää lukkoa sekä u-lukkoa, jolla pyörä kiinnitetään esimerkiksi pyörätelineeseen. Omasta pyörästä kannattaa myös ottaa valokuva sekä ottaa runkonumero talteen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

OP:n viestintä, p. 050 523 9904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jonka perustehtävänä on vahvan vakavaraisuuden ja tehokkuuden avulla luoda kestävää taloudellista menestystä, hyvinvointia ja turvallisuutta omistaja-asiakkaille ja toimintaympäristölle. OP Ryhmän muodostavat 153 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on 1,9 miljoonaa omistaja-asiakasta. www.op.fi

Avainsanat: