OP: Koronan vaikutus pankkiasiointiin jäi pysyväksi – yleisin kanava on nyt mobiilipankki

Pankkiasiakkaiden siirtyminen mobiiliin on kiihtynyt viime vuosina voimakkaasti. OP:n asiakkaiden keskuudessa mobiili ohitti perinteisen verkkopankin maaliskuussa 2020, kun koronakriisin sulkutoimet alkoivat. Konttoreissa asiointi ei ole palautunut koronaa edeltävälle tasolle.

65 prosenttia OP Ryhmän henkilöasiakkaista käyttää nyt mobiilipankkia pääasiallisena asiointikanavanaan. Osuus on noussut viime vuosina tasaisesti, mutta erityisen suuri pomppu mobiilin käytössä nähtiin koronakriisin alussa. Vuonna 2016 mobiilipankin osuus asiointikanavista oli 27 prosenttia ja verkkopankin 59 prosenttia. Nyt mobiilipankin osuus on 65 prosenttia ja verkkopankin 28 prosenttia.

– Mielenkiintoista koronan aiheuttamassa muutoksessa on se, että se näkyi kaikissa asiakasryhmissä ja on osoittautunut pysyväksi. Yhä vanhemmat ikäluokat haluavat asioida mobiilissa, kun verkkopankki on ollut pitkään ykköskanava. Esimerkiksi eläköitymässä olevista 60–65-vuotiaista yli 52 prosenttia asioi pääasiassa mobiilin kautta, kun vielä ennen koronaa osuus oli alle 30 prosenttia, sanoo OP Ryhmän pankkitoiminnan henkilö- ja pk-yritysasiakkaista vastaava liiketoimintajohtaja Harri Nummela.

Mobiilipankin käyttö eroaa verkkopankin käytöstä siinä, että kirjautumisia tehdään huomattavasti useammin. OP:n asiakkaat kirjautuvat mobiilipankkiin kuukausittain lähes 50 miljoonaa kertaa, ja määrä kasvaa jatkuvasti.

Mobiilipankkia käytetään eniten arjen raha-asioiden, kuten tilien tarkastelun ja maksujen, hoitoon. Myös sijoittaminen mobiilin kautta on yleistynyt.

Etäneuvottelut ohittamassa konttorin

Korona sulki myös pankkikonttoreita ja vähensi asiointia pankkikonttoreissa, kun ajanvarausasiointi siirtyi puhelin- ja verkkoneuvotteluihin. Koronarajoitusten poistuttua konttoreissa tapahtuvat neuvottelut eivät ole nousseet koronaa edeltäneelle tasolle.

– Digikanaviin siirtyminen on pitkän aikavälin muutos, jota korona-aika on kiihdyttänyt. Ennen koronaa ajanvarausasiakkaita palveltiin yli kaksi kertaa enemmän konttorissa kuin puhelimessa ja verkossa, mutta nyt etäneuvottelut ovat yhtä suosittuja kuin konttorissa asiointi. Jo tällä hetkellä hyvin pieni osuus OP Ryhmän asiakkaista käy pankkikonttoreissa vuosittain, kertoo Nummela.

OP Ryhmä tarjoaa edelleen laajasti kassapalveluita konttoreissaan. Korona on kuitenkin kiihdyttänyt myös kassapalveluiden käytön vähentymistä.

– Vuonna 2021 suomalaisten käteisnostoista 84 prosenttia toteutettiin automaattinostoina ja 14 prosenttia konttoreissa. Automaattinostot laskivat noin 13 prosentin vuosivauhtia 2014–2021. Koronapandemia on kiihdyttänyt käteisestä luopumista, kertoo Nummela.

OP:n viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi