OP: Coronapandemins effekter på bankärenden blev permanenta – mobilbanken är nu den vanligaste kanalen

Under de senaste åren har allt flera bankkunder börjat använda mobilbanken. I mars 2020, då coronarestriktionerna togs i bruk, blev mobilbanken populärare än den traditionella nätbanken. Antalet kunder som besöker kontor har inte stigit till samma nivå som före coronan.

Av OP Gruppens privatkunder använder 65 procent nu i huvudsak mobilbanken. Andelen har ökat jämnt under de senaste åren, men antalet kunder som använder mobilbanken steg särskilt mycket i början av coronakrisen. År 2016 använde 27 procent av kunderna mobilbanken och 59 procent nätbanken. Nu är andelen kunder som använder mobilbanken 65 procent och andelen kunder som använder nätbanken 28 procent.

– Det intressanta med förändringarna till följd av coronan är att de syntes i alla kundgrupper och har visat sig vara permanenta. Allt äldre åldersklasser vill sköta ärenden i mobilbanken, även om nätbanken länge var den populäraste kanalen. Till exempel av 60–65-åringar, som närmar sig pensionsåldern, använder 52 procent i huvudsak mobilbanken, då andelen före coronan var under 30 procent, säger affärsrörelsedirektör Harri Nummela som svarar för OP Gruppens bankrörelse för privatkunder och sme-företag.

De som använder mobilbanken i stället för nätbanken loggar in betydligt oftare. OP:s kunder loggar in i mobilbanken nästan 50 miljoner gånger per månad, och antalet inloggningar ökar hela tiden.

Mobilbanken används mest för att sköta dagliga penningärenden, såsom att kolla konton och betala fakturor. Det har också blivit vanligare att placera via OP-mobilen.

Distansmöten blir vanligare än besök på kontoret

Också bankkontor stängdes under coronatiden, vilket ledde till att antalet besök på kontoren minskade då möten med tidsbokning ordnades per telefon och på nätet. Efter att coronarestriktionerna slopades har andelen möten på kontoren inte blivit lika stor som före coronan.

– Övergången till digitala kanaler är en långsiktig förändring som fick fart av coronatiden. Före coronan var antalet kunder med tidsbeställning på kontoren över två gånger större än per telefon och på nätet, men nu ordnas distansmöten lika ofta som möten på kontoren. Redan nu är det bara en liten andel av OP Gruppens kunder som årligen besöker bankkontor, säger Harri Nummela.

OP Gruppen erbjuder fortfarande omfattande kassatjänster på sina kontor. Kassatjänsterna är den vanligaste orsaken att besöka kontor även om coronatiden påskyndat en minskad användning av de här tjänsterna.

– År 2021 var 84 procent av finländarnas kontantuttag automatuttag och 14 procent uttag på kontor. Under åren 2014–2021 minskade andelen automatuttag med cirka 13 procent per år. Kontanter används inte längre så allmänt, och denna trend förstärktes av coronan, berättar Harri Nummela.

Ytterligare information för medierna:

OP:s kommunikation, tfn 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Gruppen är Finlands största finansgrupp med över två miljoner ägarkunder och cirka 13 000 anställda. Vi erbjuder heltäckande bank- och försäkringstjänster till privat- och företagskunder. OP Gruppen består av andelsbankerna och gruppens centralinstitut OP Andelslag med dotterföretag och närstående företag. Vår grunduppgift är att främja våra ägarkunders och vår omvärlds bestående ekonomiska framgång, trygghet och välfärd. Tillsammans med våra ägarkunder har vi byggt upp det finländska samhället och en hållbar framtid redan i 120 års tid. www.op.fi