OP Kodin kautta ostettujen vapaa-ajan asuntojen keskihinta noussut 10 prosenttia viime vuodesta – näin mökki kannattaa valmistella talviteloille

OP Kodin kautta on kuluvana vuonna ostettu vapaa-ajan asuntoja saman verran kuin viime vuonna, mutta niiden keskihinta on ollut 10 prosenttia viime vuotta suurempi. Pohjola Vakuutuksen asiantuntija listaa yleisimmät vapaa-ajan asunnoilla sattuvat vahingot ja kertoo, kuinka suojata mökki myrskyjen ja pakkasten varalta.

Vapaa-ajan kohteiden kauppa kävi koronavuosina 2020–2021 aikana kiivaana, mutta sen jälkeen palattiin takaisin pandemiaa edeltäneelle tasolle. Tänä vuonna mökki- ja huvilakauppa lähti käyntiin viime vuotta rauhallisemmin, mutta kesän aikana kauppaluvut ovat nousseet. Koko vuoden osalta kauppamäärät noussevat viime vuoden tasolle, jopa vähän korkeammalle.

– Vapaa-ajan asuntojen kaupassa on kaksi sesonkia. Talvella myydään erityisesti tunturikeskuksissa olevia mökkejä ja loma-asuntoja, ja kesällä puolestaan vesistöjen äärellä olevia paikkoja, jotka voivat olla niin kesämökkejä kuin ympärivuotiseen käyttöön sopivia, paremmin varusteltujakin kohteita, OP Kodin johtaja Lasse Palovaara sanoo.

– Kesäkauden kauppa on vahvasti sidoksissa säähän. Tänä vuonna kevät tuli myöhään, ja se näkyi kauppasesongin rauhallisessa käynnistymisessä. Sen jälkeen kelit ovat kuitenkin olleet erittäin lämpimät ja kesäiset, jolloin heinä- ja elokuussa on solmittu paljon kauppoja.

OP Kodin kautta välitetyt vapaa-ajan kohteet ovat tänä vuonna olleet hieman viime vuotta kalliimpia. Vuonna 2023 keskihinta elokuun loppuun mennessä oli noin 100 000 euroa, kun se tänä vuonna on ollut noin 110 000 euroa.

– Erilaisten kohteiden hintahaarukka on todella suuri, mutta entistä useammin nykyostaja haluaa paikan, jonne on vaivaton ajaa autolla, jossa voi tehdä etätöitä ja josta löytyvät kaikki nykyajan mukavuudet. Parempi varustelutaso näkyy tietysti kohteen hinnassa. Myös edullisemmille mökeille on kuitenkin oma ostajakuntansa, joka arvostaa enemmän tietynlaista askeettisuutta ja kontrastia kaupunkiasumiseen, Palovaara sanoo.

Sääilmiöt vahinkojen takana: helteet, myrskyt ja pakkaset kurittavat mökkejä

Erilaisiin vapaa-ajan asuntoihin liittyy myös erilaisia riskejä, muistuttaa Pohjola Vakuutuksen omaisuuskorvauspalveluiden johtaja Markus Uimonen. Varustelutaso onkin hyvä huomioida vakuuttamisessa: mökki ilman sähköä ja juoksevaa vettä kannattaa vakuuttaa eri tavalla kuin kaikki mukavuudet sisältävä vapaa-ajan asunto.

Vapaa-ajan asunnoissa euromääräisesti suurimmat vahingot aiheutuvat laitteiden särkymisistä ja luonnonilmiöistä. Kuluneen kesän vahinkoilmoituksissa korostuivat laiterikot. Kesän hellejaksot rikkovat esimerkiksi ilmalämpöpumppuja ja kylmäkoneita. Luonnonilmiöt, kuten myrskyt, aiheuttavat mökin omistajalle puolestaan harmia erityisesti loppukesällä ja syksyllä.

Myrskyt tai kovat tuulenpuuskat saattavat kaataa puita ja aiheuttaa vahinkoa rakennuksille tai pihalla oleville tavaroille. Vaikka kovat myrskyt ovat Suomessa yhä varsin harvinaisia, kannattaa niihin varautua mökillä tai vapaa-ajan asunnolla.

– Mökillä kannattaa siirtää suojaan kaikki omaisuus, joka voi lentää kovien tuulien mukana. Suosittelen myös tarkistamaan vähintään kerran vuodessa ja aina isompien myrskyjen jälkeen, että rakennusten kattopellit ovat kunnolla kiinni. On myös tärkeää huolehtia, ettei pihassa ole lahonneita puita, Uimonen muistuttaa.

Talvisin vaaravyöhykkeellä ovat putkistot. Viime tammikuussa ennätyspakkaset aiheuttivat erityisen paljon putkistovuotovahinkoja.

– Kun syksyllä laittaa mökkiä talviteloille, tulee putket tyhjentää ja tonttivesijohdon sulkuventtiili ja vesipumppu sulkea, mikäli mökkiä ei lämmitetä kylmänä vuodenaikana. Vaikka mökin haluaisi pitää ympärivuotisesti lämmitettynä, ilmalämpöpumppua ei tule koskaan jättää ainoaksi lämmönlähteeksi. Laite saattaa jäätyä ja mennä rikki, jolloin vesiputket pääsevät jäätymään. Ylläpitolämpötilaksi suosittelemme vähintään 12 astetta, Uimonen neuvoo.