OP Ryhmä lykkää Tuotto-osuuksien korkojen maksua Euroopan keskuspankin suosituksen mukaisesti

OP Ryhmä lykkää osuuspankkien voitonjaon maksua eli Tuotto-osuuksien vuoden 2019 korkojen maksua kesäkuulta lokakuulle 2020 Euroopan keskuspankin (EKP:n) ja Finanssivalvonnan antamien suositusten mukaisesti.

EKP antoi 27.3.2020 suosituksen, jossa pankkeja pyydettiin lykkäämään voitonjaon maksua vähintään lokakuun alkuun asti. Finanssivalvonta antoi vastaavan suosituksen valvomilleen pankeille 28.3.2020 ja tarkensi sitä 30.3.2020. Suosituksella pyritään turvaamaan pankkien kykyä tukea reaalitaloutta yritys- ja kotitalousrahoituksella koronapandemian aiheuttaman talouskriisin vaikutusten helpottamiseksi.

– Haluamme omalta osaltamme noudattaa EKP:n suositusta ja kantaa vastuumme Suomen suurimpana finanssiryhmänä. OP Ryhmä on yksi Euroopan vakavaraisimmista pankeista, ja siksi kriisinsietokykymme on hyvä. Nyt on tärkeä keskittyä varmistamaan, että voimme parhaalla mahdollisella tavalla auttaa suomalaisia yrityksiä ja kotitalouksia tämän poikkeuksellisen kriisin yli, toteaa OP Ryhmän talous- ja rahoitusjohtaja Vesa Aho.

Tuotto-osuus on osuuspankin omistaja-asiakkaan pitkäaikainen oman pääoman ehtoinen sijoitus omaan osuuspankkiin. Tuotto-osuudelle asetetaan vuosittain tuottotavoite, joka vuodelle 2019 oli 3,25 prosenttia. Tuotto-osuuden korko maksetaan vuosittain pankin osuuskuntalain mukaisesta voitonjakokelpoisesta ylijäämästä. Vuodelta 2019 kertyneen Tuotto-osuuksille maksettavan koron arvioidaan olevan yhteensä 97 miljoonaa euroa.

Tuotto-osuudet lisäävät osaltaan OP Ryhmän luotonantokykyä ja auttavat toteuttamaan ryhmän perustehtävää eli omistaja-asiakkaiden ja toimintaympäristön kestävän taloudellisen menestyksen, turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämistä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP:n viestintä, p. 050 523 9904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi