OP Gruppen skjuter fram betalningen av räntor på Avkastningsandelarna i enlighet med Europeiska centralbankens rekommendation

OP Gruppen skjuter fram andelsbankernas vinstutdelning, dvs. betalningen av räntor för 2019 på Avkastningsandelarna, från juni till oktober 2020 i enlighet med Europeiska centralbankens (ECB) och Finansinspektionens rekommendationer.

ECB gav 27.3.2020 en rekommendation där bankerna ombes att skjuta fram vinstutdelningarna åtminstone till början av oktober. Finansinspektionen gav 28.3.2020 motsvarande rekommendation till bankerna under dess tillsyn och preciserade rekommendationen 30.3.2020. Avsikten med rekommendationen är att trygga bankernas förmåga att stödja realekonomin genom att finansiera företag och hushåll och på så sätt lindra effekterna av den ekonomiska kris som coronapandemin förorsakar.

– Vi vill för vår del följa ECB:s rekommendation och ta vårt ansvar som Finlands största finansgrupp. OP Gruppen är en av de mest solida bankerna i Europa och därmed är vår kristålighet god. Nu är det viktigt att se till att vi på bästa möjliga sätt kan hjälpa de finländska företagen och hushållen över den här exceptionella krisen, konstaterar OP Gruppens ekonomi- och finansdirektör Vesa Aho.

Avkastningsandelen är ett långfristigt egetkapitalinstrument för andelsbankens ägarkunder, dvs. en placering i den egna andelsbanken. Avkastningsandelens årliga avkastningsmål för 2019 var 3,25 procent. Räntan på Avkastningsandelen betalas årligen från bankens utdelningsbara överskott i enlighet med lagen om andelslag. Den ränta som ackumulerats på Avkastningsandelarna under 2019 uppskattas till totalt 97 miljoner euro.

Avkastningsandelarna ökar OP Gruppens kreditgivningsförmåga och bidrar till att realisera gruppens grunduppgift, dvs. att öka ägarkundernas och omvärldens bestående ekonomiska framgång, trygghet och välfärd.

Ytterligare information och intervjubegäran:
OP:s kommunikation, tfn 050 5239904, viestinta@op.fi

OP Gruppen är Finlands största finansgrupp med två miljoner ägarkunder och 12 000 anställda. Vi erbjuder heltäckande bank- och försäkringstjänster till privat- och företagskunder. OP Gruppen består av andelsbankerna och gruppens centralinstitut OP Andelslag jämte dotterföretag och närstående företag. Vår grunduppgift är att främja våra ägarkunders och vår omvärlds bestående ekonomiska framgång, trygghet och välfärd. www.op.fi