OP tukee riskiryhmien pankkiasiointia

Pankki- ja vakuutusasioiden turvallinen hoitaminen on koronavirustilanteen aikana ensisijaisen tärkeää, minkä vuoksi OP keskittää suurimman osan palveluistaan digitaalisiin kanaviin. Osassa osuuspankkien konttoreista tarjotaan erilliset asiointiajat erityistukea tarvitseville. Yksittäisiä konttoreita on suljettu väliaikaisesti pandemiatilanteen ajaksi.

Osuuspankkien konttoreissa tapahtuu paljon asiakaskohtaamisia. OP haluaa mahdollistaa tartuntariskin kannalta turvallisen asioinnin erityistukea tarvitseville, kuten yli 70-vuotiaille, kehitysvammaisille ja edunvalvottaville. Tästä syystä on tärkeää, että kaikki OP:n asiakkaat, jotka pystyvät käyttämään itsepalvelukanavia eli OP-mobiilia, op.fi-verkkopalvelua ja maksukortteja, suosisivat näitä konttorissa asioimisen sijaan.

Palvellakseen erityistukea tarvitsevia turvallisesti osa osuuspankeista – muun muassa OP Helsinki, OP Länsi-Suomi, OP Etelä-Karjala ja OP Luumäki – tarjoaa vain näille asiakkaille tarkoitettuja asiointiaikoja. Palveluaikoja voi tiedustella suoraan omasta osuuspankista. Osa osuuspankkien konttoreista on suljettu toistaiseksi koronaepidemian vuoksi, ja kassapalveluita on keskitetty avoinna oleviin konttoreihin. Osuuspankkien aukioloajat löytyvät op.fi:stä.

Turvallisen asioinnin tukemiseksi OP avaa myös erillisen puhelinpalvelun erityistukea tarvitseville ja heidän läheisilleen viikolla 13.

- Asiakkaidemme ja henkilöstömme terveyden ja hyvinvoinnin turvaaminen on meille ensisijaista. Kannustamme tässä poikkeuksellisessa tilanteessa asiakkaitamme hoitamaan pankki- ja vakuutusasiat mahdollisimman pitkälti digitaalisissa kanavissa, jotta voimme konttoreissa keskittyä erityis- ja riskiryhmien asiointiin. Palveluissamme saattaa esiintyä aika ajoin ruuhkaa, mutta palvelemme asiakkaitamme niin nopeasti kuin mahdollista, kertoo OP Ryhmän vähittäispankkitoiminnan liiketoimintajohtaja Harri Nummela.

Osuuspankkien konttorien odotustiloihin voidaan Suomen hallituksen poikkeustilannelinjausten mukaisesti ottaa sisään korkeintaan kymmenen asiakasta kerrallaan turhien lähikontaktien välttämiseksi. Näin ollen konttoreiden ovet saattavat olla päivisinkin lukossa, ja henkilökunta ohjaa asiakkaita toimimaan turvallisesti.

Käteisnostoja voi normaaliin tapaan tehdä myös käteisautomaateilla sekä K-ryhmän ruokakauppojen, Tokmannien, R-kioskien ja Neste-palveluasemien kassoilta. Säännölliset laskut voi siirtää maksuttomaan suoramaksuun tai käyttää maksukuoria. Paikalliset osuuspankit tekevät myös yhteistyötä esimerkiksi palvelutalojen ja kotihoidon kanssa maksukuorien jakelemiseksi.

Lisätietoa koronaviruksen vaikutuksista OP:n pankki- ja vakuutusasiakkaille löytyy op.fi-verkkopalvelusta.

Lisätiedot medialle ja haastattelupyynnöt:

OP:n viestintä, p. 050 5239904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jonka perustehtävänä on edistää omistaja-asiakkaidensa ja toimintaympäristönsä kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. OP Ryhmän muodostavat 143 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on 2 miljoonaa omistaja-asiakasta. www.op.fi