Outokummulle tunnustusta ilmastonmuutokseen liittyvästä raportoinnista

Outokumpu on saanut tunnustusta ilmastonmuutokseen liittyvästä raportoinnistaan Carbon Disclosure Project (CDP) -järjestöltä. CDP edustaa 534 instituutiosijoittajaa, jotka hallinnoivat yhteensä 64 000 miljardin dollarin varoja.

Outokumpu on jo toista kertaa mukana CDP:n Carbon Disclosure Leadership
-indeksissä (CDLI). Indeksi on keskeinen osa CDP:n vuotuista Nordic 200 -raporttia, ja siinä esitellään pohjoismaisissa pörsseissä listattuja yhtiöitä, jotka ovat raportoineet ammattimaisimmin ilmastonmuutokseen liittyvistä toimenpiteistään. Yhtiöt ovat saaneet pisteitä ilmastonmuutokseen liittyvästä tiedottamisestaan siten, että korkea pistemäärä kuvaa korkeatasoista sisäistä tiedonhallintaa sekä yritykseen vaikuttavien ilmastonmuutoskysymysten ymmärrystä. Outokummun pisteet olivat 86/100.

Indeksiä ylläpitää CDP:n puolesta Jönköpings International Business School (Jibs), ja instituutiosijoittajat voivat käyttää sitä arviointityökaluna. Vuoden 2010 indeksiin on valittu 20 yhtiötä niiden CDP:n kyselyyn antamien vastausten perusteella. Kyselyssä keskityttiin kasvihuonepäästöihin, päästöjen vähentämistavoitteisiin sekä ilmastonmuutokseen liittyviin riskeihin ja mahdollisuuksiin.

"Pääsy Carbon Disclosure Leadership -indeksiin on tervetullut tunnustus ilmastonmuutokseen liittyvistä toimenpiteistämme ja raportoinnistamme. Suhtaudumme näihin kysymyksiin vakavasti ja haluamme myötävaikuttaa hiiliniukan yhteiskunnan saavuttamiseen - erityisesti keskittymällä energiatehokkuuteen", kertoo Outokumpu Oyj:n toimitusjohtaja Juha Rantanen.

Carbon Disclosure Project:in toimitusjohtaja Paul Dickinson kommentoi asiaa seuraavasti: "Carbon Disclosure Leadership Index antaa tunnustusta yhtiöille, jotka noudattavat korkeatasoisia sisäisen tiedonhallinnan käytäntöjä ymmärtääkseen kasvihuonepäästöjä, energiankäyttö mukaan lukien. Indeksiin valitut yhtiöt ovat myös osoittaneet arvioineensa selkeästi, kuinka ilmastonmuutos vaikuttaa niiden liiketoimintaan tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Sitä mukaa, kun ymmärrys ilmastonmuutoksesta kasvaa, yhtiöillä on paremmat valmiudet ryhtyä toimenpiteisiin ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien hallitsemiseksi ja rajoittamiseksi."

Nordic 200 -raportti ja Carbon Disclosure Leadership -indeksiin kuuluvien yhtiöiden nimet on esitetty osoitteessa www.cdproject.net.

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita. Outokummun palveluksessa on noin 7 500 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.com

The Carbon Disclosure Project (CDP) on riippumaton voittoa tavoittelematon yhteisö, jolla on maailman suurin tietokanta yrityksistä kerättyä ilmastonmuutosta koskevaa primääritietoa. Tuhannet yhteisöt kaikissa maailman suurimmissa talouksissa mittaavat ja julkistavat kasvihuonekaasupäästöjään ja ilmastonmuutosstrategioitaan CDP:n kautta voidakseen asettaa vähennystavoitteita ja parantaa suoriutumistaan. Tietoja hyödyntää 534 instituutiosijoittajaa, joiden hallinnassa on yhteensä yli 64 000 miljardin dollarin varat, sekä osto-organisaatioita ja julkisyhteisöjä osana liiketoimintaansa ja menettelytapojaan koskevaa päätöksentekoa. www.cdproject.net

Lisätietoja antaa:

Tuomas Haikka - ympäristö- ja energiatehokkuuspäällikkö, Outokumpu Oyj,