Outokumpu lovordas för sin redovisning av arbetet mot klimatförändringar

Outokumpu har för andra gången blivit inkluderat i Carbon Disclosure Projects (CDP) nordiska rapport och "Carbon Disclosure Leadership Index." Indexet lyfter fram de nordiska börsföretag som har uppvisat det mest professionella arbetet inom bolagsstyrning i redovisningen av arbetet mot klimatförändringar.

CDP är en organisation som representerar över 500 institutionella investerare som förvaltar 64 000 miljarder USD. Företagen i indexet rankas efter sina redovisningar, en hög ranking indikerar god intern datahantering och förståelse för frågor kring klimatförändringar som påverkar företaget. Outokumpu fick 86 av 100 möjliga poäng.

Indexet, som sammanställts av Internationella Handelshögskolan i Jönköping för CDP, erbjuder ett värderingsverktyg för internationella investerare. De medverkande börsföretagen har svarat på frågor kring utsläpp av växthusgaser, mål för minskade utsläpp, samt om de risker och möjligheter som är kopplade till klimatförändringen.

"Medverkan i Carbon Disclosure Leadership Index är ett välkommet erkännande för vår bolagsstyrning i förhållande till klimatförändringen. Vi tar dessa frågor på allvar och vill bidra med vår del i övergången till ett samhälle med lägre koldioxidutsläpp - speciellt genom att fokusera på energieffektivitet," säger Outokumpus vd Juha Rantanen.

Paul Dickinson, VD för Carbon Disclosure Project: "Carbon Disclosure Leadership Index lyfter fram de företag som uppvisar ett gott internt arbete inom datahantering för att förstå utsläppen av växthusgaser, inklusive energiutnyttjande. De företag som utgör detta index har också visat ett tydligt beaktande av hur klimatförändringen påverkar och kommer att påverka deras verksamhet. Allt eftersom företagens förståelse för problemen kring klimatförändringen växer, får de större möjligheter att agera positivt för att hantera och minska dess risker."

Läs mer om Carbon Disclosure Leadership Index på www.cdproject.net

För mer information, kontakta:

Tuomas Haikka, Manager - Environment and Energy Efficiency, Outokumpu,
tel +358 9 421 4241, mobil +358 40 749 4218

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål och våra tjänster. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och är dessutom både starkt och hållfast, vilket gör rostfritt stål till ett av de viktigaste konstruktionsmaterialen för en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 7 500 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors. www.outokumpu.com

Carbon Disclosure Project (CDP) är en oberoende, icke-vinstdrivande organisation som har världens största databas över storföretags växthusgasutsläpp. Tusentals organisationer i världens största ekonomier mäter och redovisar nu sina växthusgasemissioner och klimatförändringsstrategier genom CDP, för att kunna ställa upp reduktionsmål och göra prestandaförbättringar. Dessa data samlas in genom 534 institutionella investerare, med kombinerade förvaltade tillgångar på över 64 000 miljarder US dollar, samt inköpsorganisationer och regeringsorgan, och finns tillgängliga för integration i företag och beslutsfattande. www.cdproject.net