• Outokumpu Oyj/

Outokummun kaikille Euroopan tehtaille ResponsibleSteel-sertifiointi Pohjoismaiden ensimmäisenä teräksenvalmistajana

20.5.2024 klo 9.30

Maailman johtavan vastuullisen ruostumattoman teräksen tuottajan Outokummun kaikki Euroopan tuotantolaitokset, mukaan lukien Outokummun Tornion tehdas, ovat saaneet ResponsibleSteel-sertifioinnin*. ResponsibleSteel on maailmanlaajuinen terästeollisuuden standardi vastuullisen teräksen hankintaan ja tuotantoon. Outokumpu on Pohjoismaiden ensimmäinen teräsyhtiö, joka on saanut ResponsibleSteel-sertifioinnin kaikille seitsemälle tuotantolaitokselleen Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Outokumpu on ollut ResponsibleSteel-järjestön jäsen vuodesta 2019. Sertifioinnin ansiosta yhtiö voi arvioida ja vahvistaa vastuullisuustyötään ja edistää terästeollisuuden kehitystä.

”ResponsibleSteel-standardi tarjoaa tärkeän systemaattisen viitekehyksen kokonaisvaltaiseen vastuullisuuden arviointiin terästeollisuudessa. Terästeollisuus tuottaa 7–9 prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä, mutta samalla sillä on keskeinen rooli vihreässä siirtymässä. Outokummulla on kunnianhimoinen ilmastositoumus pitää ilmaston lämpeneminen 1,5 asteessa. Lisäksi olemme sitoutuneet noudattamaan YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskevia periaatteita koko arvoketjussamme, sekä täyttämään eettisen liiketoiminnan korkeimmat vaatimukset. ResponsibleSteel kattaa ympäristöasiat, yhteiskunnalliset näkökulmat sekä hallinnon, ja se edistää yritysten vastuullisuustyötä kaikilla näillä alueilla. Olemme erittäin ylpeitä saadessamme sertifioinnin ensimmäisenä toimijana Pohjoismaissa. Sen avulla voimme luoda asiakkaillemme lisäarvoa antamalla heille mahdollisuuden valita kestävästi tuotettua ruostumatonta terästä, jonka on validoinut kolmas osapuoli”, Outokummun vastuullisuusjohtaja Heidi Peltonen sanoo.

Standardi kattaa yritysten toiminnan keskeiset ympäristö-, yhteiskunta- ja hallintonäkökohdat ja huomioi esimerkiksi vaikutukset ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen, vedenhallintaan, työterveyteen ja -turvallisuuteen, ihmisoikeuksiin, monimuotoisuuteen ja osallisuuteen, sidosryhmien sitoutumiseen, vastuulliseen hankintaan ja hallintoon.

”Outokumpu on jo asettanut tieteeseen perustuvat lyhyen aikavälin tavoitteet vähentää koko arvoketjun päästöjä 42 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2016 verrattuna. Toimipaikkojen sertifiointiprosessi on tarjonnut Outokummulle työkalun kehittää vastuullisuustyötään ja läpinäkyvyyttään terästeollisuuden ESG-asioiden parhaiden käytäntöjen mukaisesti. Seuraava vaihe on edistymistason sertifiointi, ja odotamme innolla yhteistyötä Outokummun kanssa, kun kehitämme erityisesti ruostumattoman teräksen tehtaille suunnattuja hiilestä irtautumisen tavoitteita, joiden kautta on mahdollista edetä kohti sertifioitua terästä”, ResponsibleSteelin toimitusjohtaja Annie Heaton sanoo.

Lisää läpinäkyvyyttä sidosryhmille

ResponsibleSteel-standardi tarjosi Outokummulle työkalun, jonka avulla yhtiö pystyi arvioimaan ja vahvistamaan vastuullisuustyötään toimialalle tarkoitetun, kunnianhimoisen viitekehyksen puitteissa, kun tavoitteena on ylittää vaatimukset. Prosessi toteutettiin Outokummun toimipaikoissa Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa vuosien 2021–2023 välisenä aikana.

”ResponsibleSteel-sertifioinnissa on yhtä paljon kyse prosessista kuin lopputuloksestakin. Sertifiointiprosessi oli kattava, ja siihen sisältyi esimerkiksi toimipaikkakohtaisia itsearviointeja ja niihin liittyviä auditointeja, sekä työntekijöiden ja urakoitsijoiden haastatteluja. Esimerkiksi Tornion tehtaidemme ulkoiset sidosryhmät kokivat Outokummun tärkeänä koko paikalliselle yhteisölle, mutta saimme myös palautetta, jossa toivottiin entistä aktiivisempaa yhteistyötä paikallisten sidosryhmien kanssa. Saimme erinomaista palautetta saavutuksistamme erityisesti hiilestä irtautumisesta ja työstämme varmistaa hyvä ja turvallinen työpaikka. Prosessi auttoi meitä myös tunnistamaan muita toimenpiteitä vastuullisuustavoitteiden toteuttamisessa – esimerkiksi sidosryhmien sitoututtamisessa, sosiaalisessa vastuussa sekä luonnon monimuotoisuuden ja vedenhallinnan tukemisessa arvoketjussamme. Se lisäsi myös vastuullisuustyömme uskottavuutta ja läpinäkyvyyttä”, Outokummun ihmisoikeuksista vastaava johtaja Anna Vainikainen sanoo.

*) ResponsibleSteel on riippumaton ja ulkoisesti auditoitu sertifiointistandardi. Se on maailman ensimmäinen terästä koskeva standardi, jonka avulla terästeollisuus voi parantaa toimintojensa ja tuotteidensa vastuullisuutta ja viestiä tästä työstä asiakkaille ja muille sidosryhmille. Sertifiointiprosessi dokumentoidaan, ja sen keskeiset havainnot kootaan julkiseen yhteenvetoon.

Lue lisää: https://www.responsiblesteel.org/certification/

Outokummun Stainless Europe- ja Advanced Materials -liiketoiminta-alueiden auditointiraporttien yhteenvedot: Sertifioinnit | ResponsibleSteel

Viestintä- ja brändijohtaja Päivi Allenius, puh. +358 40 753 7374, tai Outokummun mediapuhelin, puh. +358 40 351 9840, sähköposti media(at)outokumpu.com

Outokumpu kiihdyttää vihreää siirtymää vastuullisen ruostumattoman teräksen globaalina johtajana. Liiketoimintamme perustuu kiertotalouteen: ruostumaton teräksemme on tehty 95-prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista ja on pitkän käyttöikänsä lopuksi täysin kierrätettävissä. Terästämme käytetään lukuisissa käyttökohteissa yhteiskunnassa, kuten rakentamisessa, liikenteessä ja kodintarvikkeissa. Olemme sitoutuneet 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen hillitäksemme ilmastonmuutosta, ja koska hiilijalanjälkemme on jopa 75 % pienempi kuin teollisuudenalan globaali keskiarvo, autamme asiakkaitamme vähentämään päästöjään. Yhdessä teemme töitä kohti maailmaa, joka kestää ikuisesti. Outokummussa työskentelee noin 8 500 ammattilaista lähes 30 maassa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingissä, ja osakkeemme on listattu Nasdaq Helsingissä.
Lue lisää osoitteesta www.outokumpu.fi