• Outokumpu Oyj/

Outokumpus alla produktionsanläggningar i Europa är, som första ståltillverkare i Norden, certifierade av ResponsibleSteel

Outokumpu Corporation
20 maj 2024 kl. 9.30 EEST

Outokumpu, världsledaren inom hållbart rostfritt stål, har erhållit ResponsibleSteel-certifiering* för alla sina tillverkningsanläggningar i Europa. Detta innefattar även Outokumpus anläggningar i Avesta, Degerfors och Nyby. ResponsibleSteel har satt den globala standarden för hela stålindustrin när det gäller hållbara stålinköp och hållbar stålproduktion. Med denna betydande prestation blir Outokumpu det första stålföretaget i Norden som får de globala ResponsibleSteel-certifikaten* för alla sina sju anläggningar och verksamheter i Finland, Sverige och Tyskland. Outokumpu har varit medlem i initiativet ResponsibleSteel sedan 2019. Den erhållna certifieringen gör det möjligt för företaget att utvärdera och stärka sitt hållbarhetsarbete ytterligare och driva stålindustrin framåt.

"ResponsibleSteel-standarden behövs i högsta grad för att tillhandahålla ett systematiskt ramverk för att utvärdera stålets hållbarhet på ett holistiskt sätt. Medan stålindustrin står för 7–9 % av de globala utsläppen av växthusgaser, så spelar den samtidigt en central roll i den gröna omställningen. Outokumpu har ett ambitiöst klimatåtagande i linje med Parisavtalet om att hålla den globala uppvärmningen under 1,5 grader. Dessutom har vi åtagit oss att följa FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter i hela vår värdekedja och följer den högsta standarden för etiskt företagande. ResponsibleSteel tar upp miljö-, samhälls- och bolagsstyrningsfrågor och driver företags hållbarhetsarbete framåt inom alla dessa områden. Vi är extremt stolta över att få certifikatet som den första aktören i Norden, vilket gör det möjligt för oss att skapa värde för våra kunder genom att stödja dem i att välja hållbart producerat rostfritt stål med tredjepartsvalidering", säger Heidi Peltonen, Vice President, Sustainability på Outokumpu.

Standarden omfattar viktiga ESG-aspekter av företags verksamhet – med beaktande av påverkan på exempelvis klimat och biologisk mångfald, vattenförvaltning, hälsa och säkerhet på arbetsplatsen, mänskliga rättigheter, mångfald och inkludering, intressentengagemang, ansvarsfulla inköp och styrning.

"Outokumpu har redan satt upp ett vetenskapligt baserat mål på kort sikt för att minska utsläppen från alla tre scope med 42 % till 2030 jämfört med 2016.  Denna certifieringsprocess för anläggningarna har tillhandahållit ett verktyg för Outokumpu att utveckla sitt hållbarhetsarbete och sin transparens i linje med bästa praxis för ESG inom stålindustrin. Nästa steg blir certifiering på framstegsnivå och vii ser fram emot att samarbeta med Outokumpu när vi utvecklar framstegsnivåer för koldioxidminskning specifikt för anläggningar för rostfritt stål, för att göra det möjligt för dem att arbeta mot nästa steg: certifierat stål", säger Annie Heaton, CEO på ResponsibleSteel.

Ökad transparens för intressenter

För Outokumpu gav ResponsibleSteel-standarden ett verktyg för att utvärdera och stärka företagets hållbarhetsarbete genom ett ambitiöst ramverk på branschnivå med ett tillvägagångssätt som sträcker sig bortom efterlevnad. Processen genomfördes på Outokumpus anläggningar i Finland, Sverige och Tyskland under 2021–2023.

"ResponsibleSteel-certifieringen representerar inte bara vårt arbete; den symboliserar vår oavbrutna strävan efter hållbarhet och tillförlitlighet. Processen var omfattande, från självutvärderingar till djupgående revisioner och intervjuer med våra medarbetare och entreprenörer. När det gäller resultatet fick vi beröm för våra prestationer, särskilt för våra ansträngningar att minska koldioxidutsläppen och vår dedikation till en säker arbetsmiljö. Men vi nöjer oss inte med det. Vi vet att marknaden vill ha hållbart stål som man kan lita på är just hållbart, och det är vad vi strävar efter varje dag. Processen hjälpte oss att identifiera områden där vi kan göra ännu mer, till exempel när det gäller biologisk mångfald och vattenhantering i hela vår värdekedja. Vi vill vara transparenta och leda vägen mot en grönare framtid”, säger Anna Vainikainen, Head of Human Rights, på Outokumpu.

*) ResponsibleSteel är en oberoende och externt granskad certifieringsstandard. Standarden är den första i världen för stål och gör det möjligt för stålindustrin att förbättra och kommunicera hållbarhetsaspekterna av sin verksamhet och sina produkter till kunder och andra intressenter. Certifieringsprocessen dokumenteras med en offentlig sammanfattning av de viktigaste resultaten.

Läs mer: https://www.responsiblesteel.org/certification/

Sammanfattningar av Outokumpus revisionsrapporter för Outokumpus affärsområden Stainless Europe och Advanced Materials: Utfärdade certifikat | ResponsibleSteel

Outokumpu Corporation

För mer information:

Päivi Allenius, SVP – Communications and Brand, tel. +358 40 753 7374 eller Outokumpus telefonlinje för media +358 40 351 9840, e-post media(at)outokumpu.com

Outokumpu påskyndar den gröna omställningen som global ledare inom hållbart rostfritt stål. Vår verksamhet bygger på den cirkulära ekonomin: våra produkter är tillverkade av 95 % återvunnet material, som vi sedan omvandlar till helt återvinningsbart rostfritt stål. Detta stål används i olika applikationer över hela samhället, inklusive infrastruktur, mobilitet och hushållsprodukter. Vi har åtagit oss att uppnå 1,5°C-målet för att begränsa klimatförändringarna, och med upp till 75 % lägre koldioxidavtryck än branschgenomsnittet hjälper vi våra kunder att minska sina utsläpp. Tillsammans arbetar vi mot en värld som varar för evigt. Outokumpu Corporation har cirka 8 500 anställda i närmare 30 länder, med huvudkontor i Helsingfors, Finland och aktier noterade på Nasdaq Helsinki. Läs mer: www.outokumpu.com