Outokummun ruostumaton teräs tekee Saab 9-3:n polttoainesäiliöstä kevyemmän ja turvallisemman

LEHDISTÖTIEDOTE
16.6.2014 klo 10.15

Outokumpu ja ruotsalainen polttoainejärjestelmiä suunnitteleva TechROi Fuel Systems (TFS) ovat kehittäneet yhdessä uuden ruostumattomasta teräksestä tehdyn polttoainesäiliön, jota käytetään uudessa Saab 9-3 -henkilöautossa. Ruostumattoman teräksen ominaisuuksien ansiosta uusi säiliö on kilpailukykyinen vaihtoehto muovisäiliöille.

Jatkuvasti kehittyvä autoteollisuus vaatii kilpailukykyisiä materiaaleja. Ruostumattoman teräksen ominaisuudet yhdistettynä tekniseen materiaaliosaamiseen, muotoiluun ja valmistusprosessiin loivat innovatiivisen polttoainesäiliön: Outokummun HyTens®-teräslajin ansiosta seinämät ovat erityisen ohuet, mutta säiliö on muokattu kestäväksi. Sälilö on noin kolme kiloa kevyempi kuin muovisäiliöt. Ruostumaton teräs kestää painetta ja sen törmäysominaisuudet ovat erinomaiset, sillä teräslajia lujitettu muokkausprosessin aikana.

TFS:n myyntipäällikkö Peter Britmer sanoo: “TechRoi Fuel Systemsin työryhmä on suunnittelut polttoainesäiliöt Saabin spesifikaatioiden mukaan. Olemme erittäin tyytyväisiä tekniseen tukeen, jota olemme saaneet Outokummulta, ja se on johtanut pitkään kumppanuuteen. Outokummun avulla voimme saavuttaa haastavatkin tavoitteemme.”

Outokummun simulaatio- ja muokkausasiantuntija Ramin Moshfegh sanoo: “Onnistunut konsepti syntyi monesta tekijästä: hyvästä muotoilusta, oikeasta materiaalivalinnasta, huippuosaamisesta ja luotettavista materiaalitoimituksista. HyTens on täydellinen teräslaji uuden polttoainesäiliön kehittämiseen, sillä sen hinta on kilpailukykyinen prototyypin valmistusvaiheessa. Investointikustannus on asiakkaalle muovisäiliöitä edullisempi. Ruostumattoman teräksen keveys ja kestävyys ovat tärkeitä sekä auton valmistajalle että sen omistajalle.”

“Outokummun osaaminen ruostumattomista polttoainesäiliöistä on merkittävää, ja autoteollisuustiimiin kuuluu asiantuntijoita eripuolilta Outokummun organisaatiota. Olemme jokin aika sitten kehittäneet ja vieneet tuotantoon ruostumattomasta teräksestä valmistettuja polttoainesäiliöitä myös Pohjois-Amerikan markkinoille”, kertoo Outokummun sovelluskehityspäällikkö Stefan Schuberth.

TechROi Fuel Systems on kehittänyt ja valmistanut ensimmäinen sarjan uusia terässäiliöitä uuteen Saab 9-3:een, jota valmistaa National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS) Trollhättanissa Ruotsissa.

Lisätietoa:

Konserniviestintä, puh. 050 346 6556

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi