• Outokumpu Oyj/

Outokummun ruostumattomasta erikoisteräksestä valmistettuja kvarttolevyjä New Yorkin uuteen transit terminaaliin

LEHDISTÖTIEDOTE
18.10.2011 klo 10.00

Outokumpu toimittaa ruostumattomasta erikoisteräksestä valmistettuja kvarttolevyjä World Trade Centerin uuteen Oculus -transit terminaaliin, joka rakennetaan New Yorkin Ground Zerolle. Projekti on osa Ground Zeron uudelleenrakennussuunnitelmaa. Outokummun kehittämästä erittäin lujasta ruostumattomasta LDX 2101® -duplex-teräksestä valmistettujen kvarttolevyjen käyttö mahdollistaa ohuemmat, vahvemmat ja kustannustehokkaammat rakenteet.

Outokumpu toimittaa noin 340 tonnia ruostumattomasta teräksestä valmistettuja kvarttolevyjä italialaiselle Cimolai Spalle, joka on yksi Oculus projektin pääterästoimittajista ja vastaa uuden transit keskuksen alemman tukirakenteen valmistamisesta. Levyt valmistetaan Outokummun kvarttolevy-yksikössä Degerforsissa Ruotsissa.

Kvarttolevyt hitsataan hiiliteräskomponenttien väliin. Ne toimivat lämpöeristeenä estäen liiallista venymistä ja jännitystä alemmassa tukirakenteessa.

"Valitsimme LDX 2101® -laadun Outokummun teknisten asiantuntijoiden suositusten perusteella, koska sillä on paremmat mekaaniset ominaisuudet ja korroosionkestävyys verrattuna tavallisiin austeniittisiin ruostumattomiin teräslaatuihin. Lisäksi meillä on hyviä kokemuksia LDX 2101® -laadun muovaamisesta ja hitsaamisesta edellisestä Outokummun kanssa tehdystä kaupasta, jossa toimitimme LDX 2101® -terästä monumenttiin Mexico Cityyn", kertoo Cimolai Span edustaja.

Duplex-kvarttolevyjen suosio vaativissa rakennusprojekteissa on yleisesti ottaen kasvamassa. Korroosionkestävä erittäin luja duplex tarjoaa huomattavia materiaalisäästöjä kevyemmän rakenteen ansiosta sekä alhaisempia elinkaarikustannuksia asiakkaalle.

Outokumpu on yksi maailman johtavista kvarttolevyjen valmistajista, ja sen markkinaosuus on maailmanlaajuisesti noin 20 %. Yksitellen valssattuja leveitä ja paksuja levyjä käytetään esimerkiksi kemikaalitankkereissa, energiateollisuudessa ja suolanpoistolaitoksissa.

Enrico Casiraghi, Product Manager, HR Plate & Special Product, puh. +39 0331 319421, matkapuh. +39 0335 6345232
Håkan Dedorsson, General Manager Commercial, puh. +46 586 47605,
matkapuh. +46 70 5447605

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita. Outokummun palveluksessa on noin 8 000 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.com