Outokumpus rostfria specialstål kvartoplåt till ny transit terminal i New York

18 oktober 2011 kl. 9.00 CET

Outokumpu levererar kvartoplåt i rostfritt specialstål till den nya World Trade Center transit terminalen Oculus i New York vid Ground Zero. Projektet utgör en del av den totala rekonstruktionen av Ground Zero. Användningen av kvartoplåt tillverkad i Outokumpus egenutvecklade höghållfasta rostfria duplexstål LDX 2101® ger en tunn, stark och kostnadseffektiv konstruktion.

Outokumpu levererar ungefär 340 ton kvartoplåt i rostfritt stål till Cimolai Spa i Italien, en av huvudleverantörerna av stål i Oculus -projektet, och ansvarar för tillverkning av den nedre delen av byggnadskonstruktionen i den nya transit terminalen. Plåtarna tillverkas på Outokumpus anläggning för kvartoplåt i Degerfors i Sverige.

Kvartoplåten kommer att svetsas in mellan kolstålkomponenter och fungera som en termobarriär för att minska längdutvidgning och därmed spänningar i den nedre stödjande delen av strukturen.

"Utifrån råd från Outokumpus tekniska experter har vi valt LDX 2101®, eftersom det har bättre mekaniska egenskaper och korrosionsmotstånd jämfört med austenitiskt rostfritt stål. Vi har också goda erfarenheter av att forma och svetsa LDX 2101® från vårt tidigare avtal med Outokumpu, där vi levererade LDX 2101® till ett monument i Mexico City", säger en representant på Cimolai Spa.

Det blir allt mer populärt att använda duplex kvartoplåt i krävande konstruktionsprojekt. Höghållfasta rostfria duplexstål innebär att kunderna kan reducera materialvikten avsevärt samt sänka de totala livscykelkostnaderna.

Outokumpu är en global ledare inom kvartoplåt, med en global marknadsandel på cirka 20 procent. De styckvis valsade breda och tjocka plåtarna används i bland annat kemikalietankers, energibranschen och avsaltningsanläggningar.

För mer information, vänligen kontakta:

Enrico Casiraghi, Product Manager, HR Plate & Special Product, Tel +39 0331 319421, mob +39 0335 6345232
Håkan Dedorsson, General Manager Commercial, Tel. +46 586 47605, mob. +46 70 5447605

Outokumpu är globala ledare inom rostfritt stål med visionen att bli obestridd nummer ett. Kunder i ett stort antal branscher använder våra rostfria stål och tjänster i hela världen. De utgör helt återvinningsbara, underhållsfria och samtidigt starka och hållbara material, vilket innebär att rostfritt stål är en av de viktigaste byggstenarna för en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 8 000 anställda i fler än 30 länder. Gruppens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsinki. www.outokumpu.com