Outokummun Tornion tehtaiden ympäristölupa mahdollistaa ferrokromilaajennuksen käyttöönoton

LEHDISTÖTIEDOTE
15.8.2012 klo 9.00

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto (PSAVI) on myöntänyt ympäristöluvan Outokummun Tornion toiminnoille. Lupapäätös mahdollistaa tehtailla jo rakenteilla olevan ferrokromituotannon kapasiteetin laajennuksen käyttöönoton aikataulun mukaisesti syksyllä 2012.

Ferrokromituotannon laajennusinvestointi kaksinkertaistaa ferrokromin tuotantokapasiteetin 540 000 tonniin vuodessa. Koko investoinnin arvo on noin 440 milj. euroa, josta yli 60 milj. euroa kohdistuu ympäristöinvestointeihin.

Meneillään oleva investointi toteutetaan parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa (=BAT)  käyttäen. Tällä varmistetaan Outokummun asema ympäristöasioiden edelläkävijänä myös tulevina vuosina. Outokumpu on kahtena peräkkäisenä vuonna saavuttanut ykkössijan terästeollisuuden Dow Jones -arvioinnissa, jossa vertailtiin 342:n yrityksen ympäristötyötä. Investoinneilla ympäristönsuojeluun varmistetaan myös, että BAT-päästötasot (BAT = best available technology) alitetaan tulevaisuudessakin vaatimusten kiristymisestä huolimatta.

Luvan määräysten toteuttamisen lisäksi Outokumpu kehittää ja parantaa jatkuvasti ympäristönsuojelun tasoaan aktiivisesti sekä panostaa päästöjen pienentämiseen. Esimerkiksi rikkipäästöjen osalta on aloitettu laajamittainen selvitystyö pesuritekniikoiden tehostamiseksi, ja hajapölypäästöjen pienentämiseksi on hankittu sumutykkejä. Jätevesien käsittely tehostuu ferrokromi-investoinnin myötä, ja ferrokromitehtaan jätevedet ovat jatkossa lähes suljetussa kierrossa. Kaikki prosessijätevedet on johdettu tehtaan edessä olevaan imuruoppausaltaaseen jo kesästä 2011 lähtien. Tällä järjestelyllä kuormitusta merialueelle on pienennetty merkittävästi.

Lisätietoja antaa

Saara Tahvanainen - mediasuhteet
puh. 09 421 3265, matkapuh. 040 589 0223

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita. Outokummun palveluksessa on noin 8 000 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.com