• Outokumpu Oyj/

Miljötillståndet för Outokumpus fabriker i Torneå gör det möjligt att ta ferrokromutbyggnaden i bruk

15 augusti 2012 kl. 8.00 CET

Regionförvaltningsverket (RFV) i Norra Finland har beviljat tillstånd för Outokumpus verksamheter i Torneå. Tillståndsbeslutet innebär att man kan ta i bruk den utökade kapaciteten för ferrokromproduktion, som redan är under utbyggnad, enligt tidtabell under hösten 2012.

Investeringen i utökad ferrokromproduktion fördubblar produktionskapaciteten för ferrokrom till 540 000 ton per år. Det totala värdet på investeringen är ca 440 miljoner euro, varav över 60 miljoner euro är miljöinvesteringar.

Investeringarna genomförs med utnyttjande av bästa tillgängliga teknik (best available technology = BAT), och därigenom garanteras Outokumpus ställning som föregångare i miljöfrågor även för de kommande åren. Outokumpu har två år i rad nått första plats i Dow Jones utvärdering av stålindustrin, i vilken man jämförde 342 olika företags miljöarbete. Genom investeringarna i miljöskydd försäkrar man sig också om att man även i framtiden underskrider utsläppsnivåerna enligt BAT, även om kraven skärps.

Förutom att man uppfyller kraven i tillståndet, utvecklar och förbättrar Outokumpu kontinuerligt och aktivt nivån på sitt miljöskydd, och fokuserar på att minska utsläppen. T.ex. med avseende på svavelutsläpp har ett omfattande utredningsarbete påbörjats för att effektivisera reningsteknikerna, och för att minska de diffusa dammutsläppen har man anskaffat dimkanoner. Avloppsvattenhanteringen effektiviseras i takt med ferrokrominvesteringen, och ferrokromfabrikens avloppsvatten kommer i fortsättningen att cirkuleras i det närmaste helt slutet. Redan med början sommaren 2011 har allt processavloppsvatten letts till sugmuddringsbassängen framför fabriken. Genom detta arrangemang har belastningen på havsområdet minskats betydligt.

För mera information vänligen kontakta:

Saara Tahvanainen - Media Relations
tel. +358 9 421 3265, mobil +358 40 589 0223

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 8 000 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors. www.outokumpu.com