Outokumpu ja Al-Hejailan-konserni yhteistyöhön Lähi-idässä

LEHDISTÖTIEDOTE
12.2.2008 klo 10.00

Outokumpu ja saudiarabialainen Armetal ovat sopineet perustavansa (51/49) yhteisyrityksen valmistamaan ruostumattomia teräsputkia. Yritys toimii Riadissa ja sen nimeksi tulee Outokumpu Armetal Stainless Pipe Co., Ltd.

Lähi-itä on yksi nopeimmin kasvavista markkinoista maailmassa ja siellä investoidaan erityisesti öljy- ja kaasuteollisuuteen sekä puhtaan juomaveden tuottamiseen, missä tarvitaan useita erilaisia ruostumattomia terästuotteita. Outokumpu Armetal Stainless Pipe -yhtiöstä tulee merkittävä toimija Lähi-idän ruostumattomilla putkimarkkinoilla, joille se toimittaa korkealaatuisia tuotteita ja palveluja.

Outokumpu Armetal Stainless Pipe laajentaa Armetalin nykyistä putkivalikoimaa investoimalla uuteen putkilinjaan, joka tuottaa hitsattuja putkia aina 6 tuuman kokoon asti. Yhtiön vuosikapasiteetti täydessä laajuudessaan on noin 10 000 tonnia. Tuotantovalikoimallaan yhtiö on Lähi-idässä ainut laatuaan, joka pystyy palvelemaan sen kasvavia markkinoita. Yhtiö suunnittelee putkivalikoiman laajentamista aina 24-tuuman kokoihin asti.

Outokumpu Armetal Stainless Pipen tavoitteena on keskittyä prosessiputkiliiketoimintaan ja tulla markkina-alueen ykköstoimittajaksi alallaan. Yhtiö tulee hyödyntämään Armetalin asemaa merkittävänä paikallisena toimijana sekä Outokumpu Stainless Tubular Productsin osaamista ja tuotevalikoimaa.

Outokumpu on yksi maailman johtavia ruostumattoman teräksen valmistajia, jonka tuotevalikoimaan kuuluvat myös ruostumattomat teräsputket prosessiteollisuuteen, tukkureille ja laitevalmistajille.

Armetal, joka kuuluu Al-Hejailan-konserniin, perustettiin vuonna 1985, ja oli ensimmäinen rakennussovelluksiin käytettävän ruostumattoman teräksen toimittaja Lähi-idässä. Vuonna 2003 Armetal aloitti ruostumattomien putkien tuotannon rakennus- ja prosessisovelluksiin, sekä himmeiden ja kirkkaiden levyjen tuotannon, tehtaallaan Riadissa.

Lasse Johansson, SVP - Outokumpu Stainless Tubular Products
Puh. +46 226 82602, gsm +46 70 6182602