Outokumpu och Al-Hejailan -koncernen gör gemensam sak i Mellanöstern

Februari 12, 2008 klo. 10.00

Outokumpu, ett av de främsta företagen i världen inom rostfritt stål, och Armetal, saudiarabisk tillverkare av arkitektionella applikationer i rostfritt stål, har ingått ett avtal om att bilda ett gemensamt företag (51/49) för rörprodukter i rostfritt stål. Det gemensamma företaget med namnet Outokumpu Armetal Stainless Pipe Co., Ltd kommer att ha sin bas i Riyadh, Saudiarabien.

Mellanöstern är en av de snabbast växande marknaderna i världen och här finns möjligheter att investera inom t.ex. olja, gas och avsaltning - branscher med ett stort behov av produkter i rostfritt stål. Outokumpu Armetal Stainless Pipe kommer med sina högkvalitativa produkter och tjänster vara en viktig aktör på marknaden för rörprodukter i rostfritt stål i Mellanöstern.

Outokumpu Armetal Stainless Pipe kommer att utöka Armetals befintliga sortiment av rörprodukter genom att investera i ett modernt verk som producerar rostfria rör i storlekar upp till 6 tum. Vid full drift kommer företagets kapacitet att uppnå omkring 10 000 ton årligen. Företaget kommer med sitt produktutbud att vara det enda i sitt slag på den snabbt växande marknaden i Mellanöstern, och kommer att skaffa sig en stark och stabil position med en planerad utökning av sortimentet till dimensioner upp till 24 tum.

Huvuduppgiften för Outokumpu Armetal Stainless Co., Ltd är att fokusera på att utveckla sin verksamhet inom processrör och bli den eftertraktade leverantören i regionen. Under utvecklingsprocessen kommer företaget att kunna dra nytta av de fördelar det innebär att vara en del av det stabila lokala företaget Armetal med stora kunskaper om den lokala marknaden samt OSTP:s stora kunnande och produktsortiment.

Outokumpu är en av de främsta tillverkarna i världen när det gäller en rad olika produkter i rostfritt stål, bland annat svetsade rörprodukter i rostfritt stål till processindustrin samt intressenter och tillverkare inom stålindustrin.

Armetal, som ingår i Al-Hejailan -koncernen, bildades 1985 och var den första tillverkaren av arkitektionella applikationer i rostfritt stål. Företaget anses vara det bästa inom sitt område. Under 2003 började Armetal även producera arkitektionella rörapplikationer i rostfritt stål, processrör och specialpolerade ytor i sina befintliga lokaler i Second Industrial Zone i Riyadh, Saudiarabien.

Önskas ytterligare information vänligen kontakta:

Lasse Johansson, Senior Vice President - Outokumpu Stainless Tubular Products
Tel. +46 226 826 02, mobil +46 70 618 26 02