Outokumpu ja italialainen De Nora Elettrodi testaavat uutta ympäristöystävällistä kupariteknologiaa

Outokumpu Technology ja italialainen De Nora Elettrodi ovat aloittaneet uuden ympäristöystävällisen kuparin tuotantoteknologian testauksen Outokummun Porin kuparielektrolyysilaitoksella. Teknologia perustuu talteenottoelektrolyysiin. De Noran HPA-teknologia (High Productivity Automated) tarjoaa merkittäviä etuja kuparintuottajille: investointi- ja käyttökustannukset ovat pienemmät, ja kennojen suljettu rakenne takaa puhtaan työympäristön.

Elektrolyysilaitoksen tuottavuutta voidaan parantaa merkittävästi, koska HPA-teknologian avulla virrantiheys on kymmenkertainen perinteiseen menetelmään verrattuna. HPA-teknologiassa käytetään katodina kuparirakeista koostuvaa liikkuvaa petiä, joka mahdollistaa ultrakorkean virrantiheyden.

Outokumpu Technologyn ja De Nora Elettrodin hanke yhdistää Outokummun laajan kokemuksen kuparin metallurgiasta ja De Noran kokemuksen sähkökemiallisesta tuotannosta ja anodien valmistuksesta kuparipinnoite- ja kloori-alkaliteollisuudelle. Outokumpu Technologyn tavoitteena on kaupallistaa HPA-teknologia yhdessä De Nora Elettrodin kanssa.

Yhdysvaltalainen Kennecott Utah Copper Corporation osallistuu testeihin tavoitteena ottaa teknologia käyttöön yhtiön Utahissa sijaitsevalla kuparielektrolyysilaitoksella. Testaukset valmistuvat vuoden 2004 puoliväliin mennessä.

Olli Järvinen
Outokumpu Technology