Outokumpu käynnisti yritysvastuun teemavuoden 2008

LEHDISTÖTIEDOTE
30.1.2008 klo 12.00

Tämä vuosi on nimetty Outokumpu-konsernissa yritysvastuun teemavuodeksi. Vuodelle on asetettu konkreettiset mitattavat tavoitteet ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun osalta. Tarkoitus on, että jokainen outokumpulainen osallistuu, sillä vastuullisuus koskee kaikkia. On siirryttävä sanoista tekoihin.

Luontevana jatkona vuonna 2006 alkaneelle eettisten periaatteiden ja yritysvastuupolitiikan jalkauttamiselle on Outokumpu-konsernissa alkanut yritysvastuun teemavuosi. "Konserninjohto haluaa korostaa teemavuodella vastuullisuuden, erityisesti ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun merkitystä konsernissa", sanoo toimitusjohtaja Juha Rantanen, ja jatkaa "Sosiaalisen vastuun puolella konsernissa vietettiin työturvallisuuden teemavuotta vuonna 2005. Silloin teemavuosi tavoitteineen kohdistui lähinnä tuotantolaitoksiin. Nyt haluamme saada kaikki outokumpulaiset mukaan konkreettisiin tekoihin - niin tehtailla kuin toimistoissa."

Vastuullisuus on jokapäiväistä toimintaa ja arkipäiväisiä tekoja sekä liittyy olennaisesti liiketoimintaan. Outokumpu on aina kiinnittänyt näihin asioihin huomiota ja on saavuttanut hyviä tuloksia sekä kansainvälistä kiitosta. Outokumpu on muun muassa mukana Dow Jonesin kestävän kehityksen eurooppalaisessa indeksissä 2007/2008 ja pääsi ensimmäistä kertaa sen maailmanlaajuiseen indeksiin. Pörssiyhtiöiden vastuullisuutta seuraava varallisuudenhoitoyhtiö SAM, joka myös teki Dow Jonesin analyysin, antoi Outokummulle SAM Sector Mover -tunnustuksen vuosikirjassaan 2008 sen erinomaisista saavutuksista sekä toimialan parhaana kehittyjänä vastuullisuudessa. Parannettavaa kuitenkin on.

Teemavuodelle on asetettu mitattavat konkreettiset tavoitteet.

Ympäristövastuun puolella tavoitteena on:
- vähentää tehtailla kaatopaikalle menevän jätteen määrää 10 prosenttia tuotettua tonnia kohden ja toimistoissa sekajätteen määrää viisi prosenttia
- vähentää energian kulutusta tehtailla kaksi prosenttia tuotettua tonnia kohden ja toimistoissa viisi prosenttia (esimerkiksi siirtymällä energiansäästölamppuihin, sammuttamalla valot töistä poistuttaessa samoin tietokoneet, eikä jätetä niitä valmius-asentoon)
- osallistua osaltaan maailmanlaajuiseen hiilidioksidipäästöjen (CO2) vähentämiseen
    - hankitaan yhtiölle vain vähäpäästöisiä uusia autoja (päästöt alle 200 g CO2/km)
    - suositaan tele/videokonferensseja lentämisen sijasta
    - investoidaan viisi miljoonaa euroa ympäristökohteeseen (neutraloimaan hiilidioksidipäästöjä). Kohde päätetään konserninlaajuisen kilpailun pohjalta.

Sosiaalisen vastuun puolella tavoitteena on:
- vähentää tapaturmien määrää kolmanneksella
- tehdä konkreettisia asioita työhyvinvoinnin parantamiseksi (liittyen esimerkiksi työn kuormitukseen, epävarmuudesta johtuvaan stressiin, epäselviin vastuualueisiin ja syrjintään)

Vastuullinen yritystoiminta ja konkreettinen työ vastuullisuuden parantamiseksi entisestään jatkuu teemavuoden jälkeenkin, sillä Outokumpu haluaa olla ykkönen ei vain ruostumattomassa teräksessä vaan myös vastuullisuudessa.

Lisätietoja antaa: Liisa Jalanko, johtaja - yritysvastuuasiat, puh: 09 421 3265, matkapuh: 0400 446 663