Outokumpus temaår 2008 för företagsansvar har börjat

PRESS MEDDELANDE
Januari 30, 2008 kl. 12.00

År 2008 har företagsansvar som tema, och Outokumpu har satt upp konkreta mål för året när det gäller miljöansvar och socialt ansvar. Tanken är att alla på Outokumpu ska delta för ansvaret gäller alla. Det är dags att gå från ord till handling.

Som en naturlig fortsättning på det arbete som inleddes 2006 inom Outokumpu gällande etik och företagsansvar, har nu temaåret för företagsansvar inletts. "Koncernledningen har med detta temaår velat uppmärksamma koncernens ansvarstagande, särskilt miljöansvaret och det sociala ansvaret," säger VD Juha Rantanen och fortsätter " Som ett exempel på socialt ansvar hade året 2005 arbetssäkerhet som tema. Det året låg fokus på produktionsanläggningarna. Nu vill vi att alla på Outokumpu deltar med konkreta handlingar både inom tillverkningen och inom administrationen."

Ansvaret finns där varje dag och är helt enkelt en del av vår vardag. Det är en naturlig och viktig del av affärsverksamheten. Vi har alltid fokuserat på dessa områden och har uppnått goda resultat samt internationellt erkännande. Outokumpu är till exempel medlem i det europeiska Dow Jones STOXX Index 2007/2008 och för första gången även i Dow Jones World Index. Kapitalförvaltaren SAM, som koncentrerar sig på ansvarsfullt företagande och som gjorde analyser för Dow Jones Index, gav Outokumpu ett erkännande i sin årsbok för 2008 för betydande framsteg och bästa utveckling i branschen avseende företagsansvar. Det finns dock utrymme för utveckling.

Temaåret innebär konkreta mål som kommer att följas upp.

Miljömål:
- Minskning av deponiavfall med 10% per producerat ton. Minskning av kontorens blandavfall med 5% (t ex plastmuggar och annat avfall som inte kan återvinnas).
- Minskning av fabrikernas energiförbrukning med 2% per producerat ton och minskning av kontorens energiförbrukning med 5% (byte till lågenergilampor, släcka ljus vid arbetsdagens slut, datorerna stängs av helt och lämnas inte i stand-by-läge).
- Deltagande i en världsomspännande minskning av koldioxidutsläppen.
      o Koncernen köper bara in nya bilar med låga utsläppsnivåer (under 200g koldioxid/km).
      o Vi uppmuntrar tele/videokonferenser istället för flyg.
      o Vi investerar 5 miljoner euro i ett bra miljöarbete. Miljöarbetet väljs ut genom en företagsövergripande tävling.

Sociala mål:
- Olyckorna ska minska med en tredjedel.
- Konkreta åtgärder för att förbättra arbetshälsan (t ex arbetsbelastning, stress som följd av osäkerhet, otydliga ansvarsområden och diskriminering).

Ansvaret och det konkreta arbetet för att öka vårt ansvar fortsätter även efter årets slut, eftersom vi strävar efter att bli ledande, även vad gäller företagsansvar.

För ytterligare information var god kontakta: Liisa Jalanko, chef för företagsansvar telefon: +358 9 421 3265, mobiltel: +358 400 446 663