Outokumpu laskee liikkeeseen 250 miljoonan euron joukkovelkakirjalainan

11.6.2018 klo 19.00

Outokumpu laskee liikkeeseen 250 miljoonan euron joukkovelkakirjalainan

Ei julkistettavaksi tai levitettäväksi, suoraan tai välillisesti, Yhdysvalloissa, Australiassa, Kanadassa, Hongkongissa, Japanissa tai Singaporessa tai missään muussa valtiossa, jossa levittäminen tai julkistaminen olisi lainvastaista.

Outokumpu laskee liikkeeseen 250 milj. euron vakuudellisen joukkovelkakirjalainan ja samalla vahvistaa uuden rahoituksen saatavuuden kiinteäkorkoiseen vuonna 2021 erääntyvään joukkovelkakirjalainaan (ISIN FI4000210646, OUTJ072521), jonka lunastuksesta ilmoitettiin 9.5.2018.

Uusi joukkovelkakirjalaina, joka erääntyy 18.6.2024, on suunnattu institutionaalisille sijoittajille, ja se voidaan lunastaa takaisin ennen sen erääntymistä. Joukkovelkakirjalainan kiinteä vuotuinen kuponkikorko on 4,125 prosenttia, joka maksetaan puolivuosittain. Liikkeeseen laskettavasta joukkovelkakirjalainasta saatavat varat käytetään vapaaehtoiseen vuonna 2021 erääntyvän joukkovelkakirjalainan lunastukseen sekä konsernin yleisiin rahoitustarpeisiin.

Outokummun talousjohtaja Chris de la Camp: “Tämä on merkittävä askel yhtiön korkokulujen vähentämisessä ja velan erääntymisten pidentämisessä. Tavoitteenamme on jatkaa velan vähentämistä edelleen.”

Joukkovelkakirjalainalle haetaan listausta Nasdaq Helsingin pörssilistalle. Joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskun koordinaattoreina ja pääjärjestäjinä toimivat BNP Paribas ja Nordea Bank AB (publ). Danske Bank A/S ja Swedbank AB (publ) toimivat lainan pääjärjestäjinä.

Sijoittajat: Juha Hakala, rahoitusjohtaja, puh. 040 533 2536 ja Tommi Järvenpää, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 576 0288

Media: Konserniviestintä, puh. 09 421 3840

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ykkönen maailmassa. Asemamme perustuu kykyymme räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Ruostumaton teräs on ympäristöä säästävä, kierrätettävä ja luja materiaali, joka on suunniteltu kestämään ikuisesti. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi asiakkaamme valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Tavoitteenamme on olla vuoteen 2020 mennessä ruostumattoman teräksen johtaja, joka luo alan parhaan arvon olemalla asiakassuuntautunut ja tehokas. Outokummun palveluksessa on 10 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi

Tärkeitä tietoja

Tässä tiedotteessa olevia tietoja ei ole tarkoitettu julkaistavaksi tai levitettäväksi, kokonaan tai osittain, suoraan tai välillisesti, Yhdysvalloissa, Australiassa, Kanadassa, Hongkongissa, Japanissa, Singaporessa tai sellaisissa muissa maissa tai tällaisiin maihin tai muutoin olosuhteissa, joissa julkaiseminen tai levittäminen olisi lainvastaista. Tähän tiedotteeseen sisältyviä tietoja ei tule tulkita tarjoukseksi myydä tai tarjouspyynnöksi ostaa velkakirjoja, eikä velkakirjoja myydä maissa, joissa velkakirjojen tarjoaminen, hankinta tai myynti olisi lainvastaista ennen niiden rekisteröintiä taikka rekisteröintivelvollisuutta koskevaa poikkeusta tai muun kyseisten maiden arvopaperilakien mukaisen hyväksynnän saamista. Tämän tiedotteen haltuunsa saavien henkilöiden edellytetään tutustuvan ja noudattavan kaikkia tällaisia rajoituksia. Yhtiö, pääjärjestäjät tai niiden edustajat eivät hyväksy mitään oikeudellista vastuuta sellaisien henkilöiden tekemien rikkomusten osalta, jotka harkitsevat Yhtiön arvopapereihin liittyvää, sisältäen velkakirjat, sijoittamista tai sijoituksista luopumista riippumatta siitä, ovatko henkilöt tietoisia rajoituksista.

Tämä tiedote ei ole tarjous arvopapereiden myymiseksi Yhdysvalloissa. Velkakirjoja ei ole rekisteröity eikä niitä tulla rekisteröimään Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilain, muutoksineen (”Arvopaperilaki”) tai minkään Yhdysvaltain osavaltion soveltuvien arvopaperilakien mukaisesti, eikä velkakirjoja saa siten tarjota tai myydä suoraan tai välillisesti Yhdysvalloissa tai yhdysvaltalaisille henkilöille (kuten nämä termit on määritelty Arvopaperilain Regulation S ‑säännöksessä) tai niiden lukuun tai hyväksi paitsi Arvopaperilain rekisteröintivaatimuksista säädetyn soveltuvan poikkeuksen mukaisesti tai transaktiossa, johon Arvopaperilain rekisteröintivaatimukset eivät sovellu.

Tämä tiedote ei ole tarjous velkakirjoista yleisölle Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Velkakirjoihin liittyvää esitettä ei ole hyväksytty eikä tulla hyväksymään Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Tämä tiedote on siten suunnattu Yhdistyneessä kuningaskunnassa oleville henkilöille ainoastaan olosuhteissa, joissa Yhdistyneen kuningaskunnan vuoden 2000 rahoituspalvelu- ja markkinalain (Financial Services and Markets Act, muutoksineen) artikla 21(1) ei sovellu, ja se on tarkoitettu Yhdistyneessä kuningaskunnassa vain (a) henkilöille, joilla on ammattimaista kokemusta sijoittamisesta Yhdistyneen kuningaskunnan vuoden 2000 rahoituspalvelu- ja markkinalain (Financial Promotion) määräyksen 2005 (”Määräys”) 19(5) artiklan tarkoittamalla tavalla tai (b) Määräyksen artiklan 49(2) (a)-(d) kohtien mukaisille henkilöille taikka muille henkilöille, joille asiakirja voidaan laillisesti tiedottaa (kaikki tällaiset henkilöt yhdessä, “relevantit henkilöt”). Tämä tiedote on suunnattu ainoastaan relevanteille henkilöille ja kenenkään, joka ei ole relevantti henkilö, ei tule toimia tämän tiedotteen perusteella tai luottaa sen sisältöön.

Pääjärjestäjät toimivat ainoastaan Yhtiön puolesta uuden liikkeeseenlaskun yhteydessä eivätkä pääjärjestäjät myöskään ole vastuussa muille kuin Yhtiölle asiakassuojan järjestämisestä tai sijoitus- tai muusta neuvonnasta velkakirjoihin tai mihinkään muuhun transaktioon tai muuhun tässä tiedotteessa mainittuun asiaan liittyen.

AINOASTAAN AMMATTIMAISILLE SIJOITTAJILLE – Valmistajien kohdemarkkina (MIFID II tuotevalvonta) on vain hyväksytyt vastapuolet ja ammattimaiset asiakkaat (kaikki jakelukanavat).

KIELTO MYYDÄ YKSITYISSIJOITTAJILLE ETA-ALUEELLA – Velkakirjoja ei ole tarkoitus eikä niitä saa tarjota, myydä tai muuten asettaa Euroopan talousalueella (”ETA-alue”) olevien yksityissijoittajien saataville. Edellä mainittua varten yksityissijoittajalla tarkoitetaan henkilöä, joka on yksi (tai useampi) seuraavista: (i) yksityisasiakas, kuten määritelty direktiivin 2014/65/EU (muutoksineen, ”MiFID II”) 4(1) artiklan kohdassa 11; (ii) direktiivissä 2002/92/EY (muutoksineen) tarkoitettu asiakas, silloin kun kyseistä asiakasta ei voida määritellä MiFID II:n 4(1) artiklan kohdan 10 mukaiseksi ammattimaiseksi asiakkaaksi; tai (iii) ei kokenut sijoittaja, kuten määritelty direktiivissä 2003/71/EY (muutoksineen). Täten mitään asetuksen (EU) N:o 1286/2014 (muutoksineen, ”PRIIPs-asetus”) vaatimaa avaintietoasiakirjaa velkakirjojen tarjoamista, myymistä tai muutoin yksityissijoittajien saataville ETA-alueella asettamista varten ei ole laadittu tai tulla laatimaan, mikä tarkoittaa sitä, että velkakirjojen tarjoaminen tai myyminen tai muutoin yksityissijoittajien saataville asettaminen ETA-alueella saattaa olla PRIIPs-asetuksen mukaan lainvastaista.