Outokumpu palkittiin jälleen hyvästä vastuuraportoinnistaan

LEHDISTÖTIEDOTE
9.11.2010 klo 9.30

Outokumpu jatkaa korkeatasoista raportointiaan vuoden 2009 vastuuraportillaan, joka tuli kolmanneksi Suomessa järjestetyssä yhteiskuntavastuun raportointikilpailussa. Vuoden 2010 kilpailun tulokset julkistettiin 8.11.2010 Helsingissä.

Kaikkiaan 42 organisaation raportit arvioitiin. Tänä vuonna kilpailun ajankohtaisina kestävän kehityksen painopistealueina olivat energia- ja materiaalitehokkuus sekä työelämän monimuotoisuus. Outokumpu jatkaa hyvää raportointiaan: se palkittiin kilpailussa kolmanneksi parhaana raportoijana. Outokummun vuosien 2007 ja 2008 raportit palkittiin aiemmissa kilpailuissa parhaina. Outokummun viime vuoden raportti oli verkkoraportti, jossa vuosikertomus ja yritysvastuuraportti oli yhdistetty. Palkintolautakunnan mukaan Outokummun raportissa yritysvastuun linkittyminen liiketoimintaan näkyy selvästi; integroitu raportointi osaltaan myös tukee tätä hyvin.

"Olen erittäin iloinen tästä korkean tason tunnustuksesta ja kannustuksesta. Varsinkin kun ensimmäistä kertaa yritysvastuuraporttimme ilmestyi vain verkossa ja osana vuosikertomustamme. Uskon, että yritysvastuuraportointimme auttaa osaltaan meitä parantamaan toimintamme vastuullisuutta sekä läpinäkyvyyttä. Toivon myös, että lukemalla raporttiamme sidosryhmämme ymmärtävät paremmin Outokummun toimintaa ja ruostumattoman teräksen liiketoimintaan liittyviä haasteita. Vastuullinen toiminta on kaiken lähtökohta, mutta on myös tärkeätä, että ihmiset saavat tietää haasteistamme ja saavutuksistamme", sanoo Outokummun yritysvastuujohtaja Liisa Jalanko.

Kilpailu järjestettiin 15. kerran. Sen taustavoimina ovat Elinkeinoelämän keskusliitto, Finnish Business & Society, KHT-yhdistys, Ympäristöjohtamisen yhdistys ry, työ- ja elinkeinoministeriö sekä ympäristöministeriö. Arviointi perustui kansainväliseen Global Reporting Initiative (GRI) G3 -raportointiohjeistukseen.

Yritysvastuujohtaja Liisa Jalanko, Outokumpu Oyj
GSM 0400-446663

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita.
Outokummun palveluksessa on noin 7 500 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä.
www.outokumpu.com