Outokumpu återigen belönade för sin rapportering av ansvarsfullt företagande

9 november 2010 kl 8.30 CET

Outokumpus rapportering av ansvarsfullt företagande håller sin höga standard även för 2009. Den rankas som trea i en undersökning av finska företags rapportering av ansvarsfullt företagande.

Totalt har rapporter från 42 företag med bas i Finland analyserats. I år lade juryn speciell vikt vid företagens arbete inom energi och materialeffektivitet, liksom mångfald på jobbet. Outokumpu fortsätter sin tradition med bra rapporter och rankades som trea i år. För både 2007 och 2008 års rapporter rankades Outokumpus som etta. 2009 års rapport är webbaserad och integrerad med årsredovisningen. Enligt juryn är ansvarsfullt företagande tydligt kopplat till affärsverksamheten i Outokumpus rapport och det stöds genom en integrerad rapportering. Dessutom är Outokumpus rapport bra inom energi och materialeffektivitet med tydliga mål och resultat.

"Jag mycket glad och hedrad över att vårt arbete uppmärksammas och uppmuntras på den här nivån. Särskilt som vi för första gången bara publicerar rapporten om ansvarsfullt företagande på webben och detta tillsammans med årsredovisningen.Jag är övertygad om att rapporteringen bidrar till att förbättra vår ansvarstagande i vår dagliga verksamhet, liksom vår transparens. Genom våra rapporter hoppas jag att våra intressegrupper får en bättre förståelse för vår verksamhet och för utmaningarna inom branschen. Att agera ansvarsfullt är en grundbult för oss, men det är också viktigt att folk får veta vad vi uppnår", säger Liisa Jalanko, ansvarig för corporate responsibility inom Outokumpu.

Detta var femtonde gången som finska rapporter om ansvarsfullt företagande granskas. Tävlingen organiseras av Finlands Näringsliv, Finnish Business & Society, Arbets- och näringsministeriet, Miljöministeriet, Association of Environmental Management och Finska föreningen för auktoriserade revisorer. Granskningen baseras på riktlinjer från Global Reporting Initiative (GRI) G3.

För mer information, kontakta:
Liisa Jalanko, Vice President - Corporate Responsibility
Tel: +358 400 446 663

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 7 500 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors.
www.outokumpu.com