Outokumpu sai oekomin Prime-luokituksen

LEHDISTÖTIEDOTE
19.12.2012 klo 9.00

Outokumpu on ensimmäisen kerran saanut Prime-luokituksen oekom research AG:ltä. oekom on saksalainen tutkimusyhtiö, joka arvioi osakkeiden ja velkakirjojen liikkeellelaskijoita vastuullisina sijoituskohteina.

Prime-luokitus tarkoittaa, että Outokummun osakkeet ja velkakirjat on luokiteltu sijoituksiksi, jotka ottavat huomioon ekologiset ja sosiaaliset näkökohdat. Outokumpu sai yleisarvosanan B-. oekom research arvioi kaiken kaikkiaan 3 000 suuryritystä. Metalli- ja kaivosteollisuudesta arvioitiin kaikkiaan 133 yhtiötä, joista vain 12 sai oekomin Prime-luokituksen.

“Kestävä kehitys on meidän liiketoimintamme ytimessä. Ruostumaton teräs on ajatonta eikä sitä juuri tarvitse huoltaa. Se on 100-prosenttisesti kierrätettävä ja kestävä materiaali, joka mahdollistaa kestävän tulevaisuuden. Outokumpu on jo aiemmin saanut tunnustusta Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseissä sekä Carbon Disclosure Leadership -indeksissä. Meille merkitsee paljon, että oekom research AG on myös tunnistanut ainutlaatuiset aikaansaannoksemme kestävässä kehityksessä”, sanoo toimitusjohtaja Mika Seitovirta.

“Olemme ylpeitä siitä, että olemme 12 Prime-luokituksen saaneen yhtiön joukossa toimialallamme. Outokummun tärkeimpiä vahvuuksia ympäristöasioiden arvioinnissa olivat tuotteidemme korkea kierrätyssisältö sekä tuotannon matalat hiilidioksidipäästöt ja   korkea energiatehokkuus paljon energiaa käyttävällä teollisuudenalalla. Raportissa kiiteltiin erityisesti pitkäjänteistä työtämme turvallisuuden saralla sekä Kemin kaivoksen vastuullista toimintaa. Tulokset osoittavat, että olemme panostaneet oikeisiin asioihin”, sanoo kestävän kehityksen johtaja Tuomas Haikka.

Tutkimusyhtiö oekom research AG:n luokitukset palvelevat institutionaalisia sijoittajia ja rahoittajia. oekomin asiakkaat hallinnoivat sijoituksia, joiden yhteisarvo on kaikkiaan 140 miljardia euroa.

Saara Tahvanainen, puh. (09) 421 3265, matkapuh. 040 589 0223

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita. Outokummun palveluksessa on noin 7 000 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä.
www.outokumpu.com