Outokumpu toimittaa ruostumatonta terästä uuteen Turun Myllysiltaan

LEHDISTÖTIEDOTE
14.4.2011 klo 10.00

Turkuun rakennettavasta uudesta Myllysillasta tulee moderni ruostumattomalla teräksellä verhoiltu silta. Outokummun duplex teräksestä tehtävä verhoilu antaa kauniin esteettisen vaikutelman ensi syksynä valmistuvaan kaupunkisiltaan.

Turun keskustassa sijaitseva Myllysilta alkoi painua notkolle maaliskuussa 2010 ja silta jouduttiin purkamaan. Uuden sillan suunnitellut WSP voitti Turun kaupungin järjestämän suunnittelukilpailun "Myllyn Teräs" siltaehdotuksellaan, jonka pelkistetty muoto istuu hyvin kaupunkiympäristöön.

Rakennettava silta on liittorakenteinen jatkuva palkkisilta, jonka kokonaispituus on 99 metriä ja höytyleveys 20 metriä. Kantavat rakenteet tehdään säänkestävästä teräksestä ja sillan ala- ja sivupinnat verhoillaan Outokummun duplex-erikoisteräksellä.

"Sillan suunnittelussa ulkonäkö sekä elinkaarikustannukset olivat keskeisessä roolissa.  Outokummun erikoisteräksen ansiosta silta säilyy vähäisellä hoidolla hohtavana sekä kätkee ja suojaa taidokkaasti muut rakennuselementit, jotta sillan ulkonäkö säilyy tyylikkäänä ja modernina, sanoo WSP:n siltayksikön päällikkö ja sillan pääsuunnittelija Sami Niemelä.

"Ruostumaton teräs on kasvattanut suosiotaan siltojen rakennusmateriaalina. Siltojen rakentamisessa käyttöikä- ja elinkaarivaatimukset kovenevat jatkuvasti, koska infrastruktuurin ylläpito on kallista yhteiskunnalle. Kiinnostus ruostumattoman teräksen käyttöön rakentamisessa materiaalin tarjoaman kestävyyden ja pitkän käyttöiän johdosta on jatkuvasti kasvanut. Ruostumaton teräs soveltuu myös erinomaisesti rakentamiseen, jossa ulkonäkövaatimukset ovat keskeisiä", sanoo Risto Schildt Outokummulta.

Outokumpu on johtava ruostumattoman teräksen valmistaja ja maailman suurin duplex-erikoisterästen tuottaja. Ruostumatonta erikoisterästä käytetään siltarakenteissa päällysteenä ja vastaavaa betoniterästä korroosion kannalta vaativissa siltarakenteissa.

Risto Schildt, myyntipäällikkö, puh. 09 421 2572

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita.
Outokummun palveluksessa on noin 8 000 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.com