Outokumpu levererar rostfritt stål till ny bro i Åbo

14 april 2011, kl 9.00 CET

En ny bro som ska byggas i finska Åbo, Kvarnbron (Myllysilta), kommer att kläs i rostfritt stål från Outokumpu. Duplext rostfritt stål ska ge en vacker prägel åt bron som kommer att stå färdig i höst.

Den gamla Kvarnbron, som ligger i centrala Åbo, började ge vika i mars 2010 och måste rivas. Konsultföretaget WSP vann den designtävling som Åbo stad arrangerade, med sitt förslag "Myllyn Teräs" (ung Kvarnens stål). Förslagets avskalade formspråk smälter väl in i stadsmiljön.

Bron som ska byggas är en balkbro som totalt blir 99 meter lång och får en fri bredd på 20 meter. De bärande delarna byggs i väderbeständigt stål. Ytorna under och på sidorna av bron kläs med duplext stål från Outokumpu.

"När vi designade bron var utseende och kostnader, fördelade över brons hela livslängd av central betydelse. Tack vare Outokumpus specialstål kommer bron att förbli blank med minimalt underhåll. Stålet kommer också att effektivt dölja och skydda de övriga byggelementen så att det eleganta och moderna utseendet kan bevaras, säger Sami Niemelä, som är huvuddesigner av bron och chef för WSP:s avdelning för broar.

"Rostfritt stål har blivit allt populärare som byggmaterial i broar. Vid brobyggen blir kraven på livsläng och prestanda under hela livscykeln allt högre, eftersom det är dyrt för samhället att underhålla infrastruktur. Rostfritt stål ger god hållbarhet och lång livslängd, vilket gör materialet allt intressantare som byggmaterial. Rostfritt stål lämpar sig också utmärkt för byggen där utseendet har stor betydelse, säger Risto Schildt, försäljningschef på Outokumpu.

Outokumpu är en ledande producent av rostfritt stål och världens största producent av dupext stål. Rostfritt stål används som ytbeklädnad i brokonstruktioner och armeringsjärn i rostfritt används i brokonstruktioner som är speciellt känsliga med avseende på korrosion.

Mer information:
Risto Schildt, försäljningschef, tfn +358 9 421 2572

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 8 000 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors.www.outokumpu.com