Hartwall Jaffa Super Marja: uusi herkullinen marjamaku

Steviamakeutettujen virvoitusjuomien suosio on ylittänyt odotukset

Hartwall Jaffa Super Marjassa maistuu mansikka, herukka ja karpalo, ja uutuusjuoma on stevian ansiosta luonnollisesti kevyempi. Marjavirvoitusjuoma on odotettu uutuus Hartwall Jaffan valikoimaan.

Steviakasvin lehdistä valmistetulla makeutusaineella makeutettujen Hartwall Jaffa -virvoitusjuomien valikoima laajenee. Syksyn uutuus on Hartwall Jaffa Super Marja. Stevian ansiosta juoman energiasisältö on 20 kilokaloria desilitraa kohti, mikä on noin puolet vähemmän kuin perinteisesti sokerimakeutetuissa virvoitusjuomissa.

Kuten kaikkien Hartwall Jaffojen, myös Super Marjan, herkullisen marjaisa maku syntyy vain luontaisista aromeista ja aidoista marjoista valmistetusta marjamehusta.

Muiden Hartwall Jaffa -tuotteiden tapaan myös Super Marjan tunnistaa retroilmeestä: uutuusjuoma on saanut omakseen punaisen pallokuosin.

”Suomalaiset rakastavat marjamakuja, ja niitä on toivottu meiltä todella paljon. Olen iloinen, että voimme tuoda valikoimaan herkullisen marjamaun, joka vastaa myös suomalaisten toiveeseen terveellisemmästä ja luonnollisesta vaihtoehdosta. Hartwall Jaffa Super Marja on ensimmäinen marjavirvoitusjuoma, joka on makeutettu stevialla”, kertoo tuotepäällikkö Karita Taura.

Luonnollisesti kevyt stevia kiinnostaa suomalaisia

Hartwall toi joulukuussa 2011 ensimmäisenä Suomessa markkinoille virvoitusjuomat, joiden makeuttamiseen käytetään steviaa. Täysin uudenlaisen kategorian suosio on ylittänyt odotukset. Vuonna 2012 steviamakeutettujen tuotteiden osuus virvoitusjuomissa oli noin 2 prosenttia ja segmentin uskotaan tuplaantuvan vuoteen 2014 mennessä.

”Virvoitusjuomissa on tarjolla nyt kolme erilaista makeutustapaa jokaiseen makuun: täysin kaloriton light, luonnollisesti kevyempi stevia sekä perinteinen sokeri. Steviamakeutus vastaa erityisesti luonnollisuudesta ja keveydestä kiinnostuneiden kuluttajien toiveisiin”, Taura kertoo.

Hartwallin keväällä 2013 teettämän tutkimuksen* mukaan stevia kiinnostaa suomalaisia. Jo 37 prosenttia suomalaisista käyttää steviamakeutettuja tuotteita. Stevia on kuitenkin vielä edelläkävijöiden suosiossa: kuusi prosenttia suomalaisista on ottanut steviamakeutetut tuotteet säännöllisesti ruokavalioonsa. Jopa 72 prosenttia suomalaisista tuntee stevian. Suurinta kiinnostus steviamakeutusta kohtaan on virvoitusjuomissa.

Tutkimuksen mukaan stevialla makeutettuja tuotteita käytetään terveydellisistä (61 %) ja painonhallintaan (54 %) liittyvistä syistä. Puolet (50 %) steviaa kokeilleista ja käyttävistä haluaa valita kevyen vaihtoehdon, mutta välttää keinotekoisesti makeutettuja juomia tai elintarvikkeita.

Luonnollisesti kevyemmät Hartwall Jaffa Super -juomat erottaa muista Hartwall Jaffa -juomista Steviakasvista valmistettu makeutusaine
-tunnuksesta. Muita steviamakeutettuja virvoitusjuomia ovat Hartwall Jaffa Super Appelsiini ja Hartwall Jaffa Super Veriappelsiini.

Tuotetiedot: Hartwall Jaffa Super Marja on saatavilla 0,5 litran ja 1,5 litran kierrätysmuovipulloissa. Uutuus on kaupoissa elokuun puolivälistä alkaen.

Kuvat: http://mediapankki.hartwall.fi/?cart=1818-hgdichafek&l=FI

Lisätietoja tuotteesta:
Karita Taura, Hartwall Jaffan tuotepäällikkö, Hartwall, puh. 050 595 2148, karita.taura@hartwall.fi

Lisätietoja, kuvapyynnöt ja median yhteydenotot:
Hanna Leppäniemi, viestintäpäällikkö, Hartwall, puh. 020 717 2073, hanna.leppaniemi@hartwall.fi

*Stevia-tutkimus toteutettiin Norstat Finland Oy:n kuluttajapaneelissa maaliskuussa 2013. Tutkimukseen vastasi yhteensä 500 iältään 15-64-vuotiasta miestä ja naista edustavasti ympäri Suomea. Tutkimuksen toteutti Dagmar Insight & Implementation. Hartwall on tutkimuksen tilaaja.

Hartwall Jaffa
Jo vuodesta 1949 markkinoilla ollut Hartwall Jaffa on Suomen arvostetuin juomabrändi. Hartwall Jaffa on tänä päivänä monipuolinen tuoteperhe, jonka valikoimasta löytyy juomia monenlaiseen makuun. Hartwall Jaffojen maku on aina aidosta hedelmästä, sillä kaikissa Hartwall Jaffa -juomissa käytetään vain luontaisia aromeja.

Stevioliglykosidit
Stevioliglykosidit ovat makeuttajana erityisiä siksi, että ne ovat kalorittomia ja niiden alkuperä on luonnossa. Steviakasvin lehdistä valmistettava makeuttaja on erittäin makeaa, jopa 300 kertaa tavallista sokeria makeampaa. Euroopan Unioni hyväksyi stevioliglykosidien käytön makeutusaineena elintarvikkeissa marraskuussa 2011. Hartwall toi ensimmäisenä Suomessa markkinoille stevioliglykosideilla makeutettuja juomia. www.stevia.fi