Ixonos vie Viking Linen asiakaskokemuksen Itämeren ensimmäisenä digiaikaan

Viking Line hakee digitalisoinnilla kilpailuetua varustamomarkkinassa

Viking Line lanseeraa laivamatkustajille uuden mobiilisovelluksen, joka tuo digitaalisen käyttäjäkokemuksen sulavasti osaksi laivamatkan kokonaisvaltaista elämyksellisyyttä. Sovellus integroi verkkokaupankäynnin, laivalla tapahtuvan viestinnän sekä sosiaalisen median ratkaisut laivoilla sekä tiedonsiirron maaorganisaation ja laivojen välillä. Kattavasta palveluprosessin transformaatiosta ja digitalisointihankkeesta vastaa Ixonos, joka on käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun erikoistunut teknologiayhtiö.

Tutustu Viking Linen uuteen risteilysovellukseen täällä.

Viking Linen ja Ixonosin nyt Itämerelle lanseeraama risteilysovellus on lajissaan maailman ensimmäisten joukossa ja tekee Viking Linesta laivamatkustusmarkkinoiden edelläkävijän digitalisaation hyödyntämisessä. Varustamot kaikkialla maailmassa käyvät läpi digitaalista murrosta, jonka keskiössä on matkustajien lisääntynyt mobiililaitteiden käyttö ja yksilöllisen palvelukokemuksen tarve.

”Kuuntelemme aina asiakkaitamme ja tänä päivänä mobiilius on se, mitä asiakkaat toivovat. Tavoitteenamme on olla Itämeren nykyaikaisin ja asiakaslähtöisin laivayhtiö. Digitalisaation avulla voimme parantaa asiakasymmärrystä ja tulevaisuudessa meillä on mahdollisuus hyödyntää tietoa palvelutuotteita suunniteltaessa.Tärkeässä roolissa ovat elämyksellisyys, yksilöllisyys ja matkustajien aktivointi risteilyn aikana. Haluamme olla edelläkävijä ja tarjota matkustajillemme uudenlaisia tapoja nauttia merellä olosta,” kertoo Viking Linen markkinointijohtaja Kaj Takolander.

Viking Linella digitaalisuus nähtiin mahdollisuutena parantaa asiakasuskollisuutta, tehostaa liiketoimintaa sekä löytää uusia ansaintalogiikoita ja toimintamalleja. Digitaalisuus tuodaan monikanavaisesti osaksi loppukäyttäjän palvelukokemusta sekä varustamon palvelutuotantoa ja viestintää niin maissa kuin merellä.

”Kun puhutaan käyttäjäkokemuksesta ja sen merkityksestä liiketoiminnalle, on hyvä muistaa Viking Linen käyttäjämäärät. Meillä on 6,5 miljoonaa matkustajaa vuodessa, eri kansallisuuksia, eri maista, eri kielialueilta. Digitransformaatio, joka nyt lävistää koko palvelutuotannon on todella ison kokoluokan hanke. Digi on myös myynnillisesti keskeinen voima – nykyään yli 70 % myynnistä tapahtuu verkon kautta. Ja tulevaisuudessa tämä suuntaus vain tulee kasvamaan. Viking Line on systemaattisesti kehittänyt digitaalista asiakaskokemusta ja applikaatio on yksi osatekijä matkan aikana ja sitä ennen tapahtuvaa kommunikaatiota”, summaa Takolander.

Sovellus toimii laivan omassa, sisäisessä verkossa, jolloin sen palvelukyky on taattu. Ratkaisua voi käyttää millä tahansa laitteella, jossa on internet-selain. Matkustajat voivat tehdä mobiilisti ostoksia ennakkoon, suunnitella itselleen oman risteilyohjelman, selata tax free tuotteita sekä tehdä ostoslistoja. Some-toiminnon kautta voi tutustustua muihin matkustajin ja kommunikoida ryhmien sisällä. Ratkaisu pitää asiakkaan ajan tasalla siitä mitä juuri nyt tapahtuu laivalla sekä auttaa löytämään itseä kiinnostavat asiat.

Laiva itsessään on haastava ympäristö digitalisaatiolle. Jokainen Viking Linen alus on oma yksilönsä minkä takia palvelusisältöjen tulee olla helposti muokattavissa sekä maaorganisaation että laivahenkilökunnan toimesta. Lisäksi risteilymatkailijan palvelupolku on hyvin yksilöllinen ja muuttuu sekä matkan edetessä että käyttäjänsä profiilin mukaan. Viking Line halusi rohkeasti haastaa digillä perinteiset palvelut ja tuoda ne lähemmäs asiakasta. On ollut hienoa olla yhdessä Viking Linen kanssa luomassa merelle uuden ajan käyttäjäkokemus - ensimmäisenä Itämerellä,” kertoo Ixonosin liiketoimintajohtaja Mikko Sjöblom.

Olennainen osa digitaalista transformaatiota oli myös määritellä miten olemassa olevat matkanvarausjärjestelmät, tax freen tuotetietokannat ja kanta-asiakastietojärjestelmät tuodaan luontevaksi osaksi kokonaisuutta. Koska laiva liikkuu usean valtion aluevesillä, myös erilaiset säädökset liittyen mm. alkoholin myyntiin ja markkinointiin, rahapeleihin sekä verotukseen oli huomioitava suunnittelussa.

Digiaikakausi Viking Linen laivoilla alkaa 1.9.2015. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi iOS ja Android-älypuhelimille AppStore- ja GooglePlay-sovelluskaupoista.

Sovellus tullaan ottamaan käyttöön ensivaiheessa Helsinki–Maarianhamina-Tukholma, Turku-Maarianhamina–Tukholma ja Tukholma-Maarianhamina 22 h risteilyllä, sekä myöhemmin myös Helsinki–Tallinna- ja Maarianhamina–Kapellskär -matkoilla. Ensivaiheessa Itämeren ensimmäistä digisovellusta pääsevät siten hyödyntämään M/S Amorellan, M/S Cinderellan, M/S Gabriellan, M/S Viking Gracen ja M/S Mariellan matkustajat.

Lisätietoja:

Ixonos Oyj:
Mikko Sjöblom, liiketoimintajohtaja
Puh. 044-2733188

mikko.sjoblom@ixonos.com

Viking Line:
Kaj Takolander, markkinointijohtaja
Puh. 09-1235211

kaj.takolander@vikingline.com

Ixonos
Ixonos on luova teknologiayritys. Etsimme, suunnittelemme ja toteutamme voimakkaita käyttökokemuksia ja kestäviä ratkaisuja, jotka pohjautuvat internet-, pilvi- tai mobiiliteknologioihin. Teemme innovatiivisista unelmista totta ylivertaisella suunnittelulla ja moitteettomalla teknisellä toteutuksella. Asiakkaamme ovat johtavia yrityksiä eri puolilta maailmaa. Suunnittelemme asiakkaillemme kokonaisvaltaisia digitaalisia ratkaisuja, jotka lisäävät heidän kilpailukykyään, tuottavuuttaan ja tuovat heille lisää asiakasuskollisuutta. Olemme suunnittelijoita, kehittäjiä, insinöörejä, strategikkoja ja innovaattoreita työskentelemässä yhdessä Suomessa, Isossa-Britanniassa ja Pohjois-Amerikassa. Ixonos Oyj on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

www.ixonos.com

_______________________________________________________________________________________

Seuraa Ixonosia     Kotisivut»     Twitter»     LinkedIn»     Facebook»     YouTube»     Google+»     SlideShare»