• Panimoliitto/

Euroopan panimoala Helsingissä: Olut palvelee Eurooppaa hyvin. Reilu verokohtelu vaikuttaa koko arvoketjuun.

Panimoalan edustajia eri puolilta Eurooppaa kokoontuu Helsingissä The Brewers of Europen kaksipäiväiseen vuosikokoukseen. Yksi kokouksen pääteemoista on, miten olut voi jatkossakin palvella Eurooppaa hyvin.

Olut on Euroopassa elintärkeää liiketoimintaa, joka työllistää 2,3 miljoonaa ihmistä koko arvoketjussa “viljasta lasiin”. Olut tuo arvonlisäystä koko ketjussa 50 miljardia euroa ja tuottaa Euroopan valtioille 42 miljardia euroa verotuloja. Dynaaminen panimoteollisuus on myös kasvuala. Oluen arvostus on nousussa EU:ssa ja muualla maailmassa. Euroopassa on perustettu yli 3 000 uutta panimoa kuluvan vuosikymmenen aikana ja etenkin pienpanimoiden määrä on kasvussa. Oluiden monimuotoisuus on kasvanut ja olutkulttuuri kukoistaa Euroopassa.

“Yksi työpaikka panimossa luo välillisesti 17 uutta työpaikkaa. Suurin osa työpaikoista on olutta tarjoilevissa baareissa, pubeissa, kahviloissa ja ravintoloissa”, täsmentää Pierre-Olivier Bergeron, The Brewers of Europen pääsihteeri. “Oluen reilu verokohtelu auttaa koko arvoketjua ja hyödyttää siten koko Euroopan taloutta.”

Oikeat työkalut vastuullisen kulutuksen edistämiseksi

“Kokemus on osoittanut, että rajoittava valvontapolitiikka, jonka tarkoituksena on yksioikoisesti vähentää kulutusta henkilöä kohti, ei kohdistu ongelman ytimeen. Sen sijaan tällainen politiikka tuottaa vaihtelevia tuloksia ja ei-toivottuja seurauksia sekä taloudellisesta että kansanterveydellisestä näkökulmasta”, jatkaa Pierre-Olivier Bergeron. “Usein rajoitukset kohdentuvat huonosti ja ne hankaloittavat oluen vain kohtuukäyttäjiä, joille olut on yksi osa tasapainoista ja terveellistä elämäntyyliä. Ongelmakäyttäjät keksivät aina keinot saada alkoholia.”

Somalaisten alaikäisten oluen kulutus on yksi EU:n alhaisimmista, mutta vielä on paljon tehtävää. Alaikäisten oluenkulutus tippui 53 prosenttia Suomessa vuosina 2008−2016[1] ja tilanne on EU:n keskiarvoa parempi. Erinomainen malli Suomelle löytyy Tanskasta, jossa on eri toimijoiden kesken tehty yhteistyötä alaikäisten alkoholinkäytön kitkemiseksi. Tanskan panimoliitto (Bryggeriforeningen) perusti Tanskan terveysministeriön tukemana yhteistyöryhmän (Alcohol Partnership) haitallisen alkoholinkulutuksen vähentämiseksi. Yhteistyön tavoitteena oli erityisesti lykätä ikää, jolloin nuoret aloittavat juomisen. Vuosina 2015−2016 ryhmän järjestämä kampanja onnistui vähentämään laittomasti alkoholia kaupoista ostaneiden alaikäisten prosentuaalista osuutta.

Tietoja The Brewers of Europesta

Brysselissä sijaitseva The Brewers of Europe yhdistää 29 Euroopan maan kansalliset panimoliitot ja edustaa yli 7 500 panimoa ympäri Eurooppaa. The Brewers of Europe edistää oluen ja Euroopan panimoalan myönteistä roolia. Pyrkimyksenä on vaikuttaa alan olosuhteisiin niin, että panimot voivat jatkaa oluen valmistusta koko Euroopan alueella.

Jan de Grave, Viestintäjohtaja, The Brewers of Europe
+32 (0)2 551 1810; jdg@brewersofeurope.org

Outi Heikkinen, Viestintäpäällikkö, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
050 370 8677; outi.heikkinen@panimoliitto.fi

[1] Alaikäisten juomatapojen kehitys Euroopan unionissa 15-vuotiaiden keskuudessa WHO:n vuoden 2016 euroopanlaajuisen tutkimuksen, Kouluikäisten lasten terveyskäyttäytyminen (Health Behaviour in School-aged Children), mukaan (200 000+ alaikäistä vastaajaa 44 maasta ja alueesta, joista 30 EU:ssa).

Pierre-Olivier Bergeron, The Brewers of Europen pääsihteeri
Pierre-Olivier Bergeron, The Brewers of Europen pääsihteeri