Kohtuullisesti.fi uudistui – testaa tietosi annosmääristä

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Päivittäistavarakauppa ry:n ylläpitämä kohtuullisesti.fi-sivusto uudistui. Kohtuullisesti.fi-sivusto jakaa tietoa kohtuullisuudesta ja vastuullisesta alkoholinkäytöstä. Viime vuonna sivustolla oli lähes 90 000 käyntiä.

Sivustolla käytiin viime vuonna eniten tutustumassa siihen, paljonko on annos ja paljonko on liikaa. Sivustoa kehitettiin palautteen perusteella ja uudella sivustolla voi nyt testata esimerkiksi tietämyksensä alkoholijuomien annosmääristä.

Kohtuullisesti.fi-sivusto perustettiin vuonna 2012. Kohtuullisesti.fi-tunnusta käytetään myös kotimaassa valmistetuissa alkoholituotemerkkien pakkauksissa sekä alkoholituotteiden mainonnassa.

Panimoala on jo vuosia halunnut aktiivisesti kehittää juomatapakulttuuria kohti vastuullista kohtuukulutusta ja lähemmäs eurooppalaista juomakulttuuria. Kohtuullisesti.fi jatkaa Kännissä olet ääliö -kampanjalla aloitettua vastuullisuustyötä.

Alkoholinkulutus laskee koko Euroopassa

Alkoholinkulutus on vähentynyt vuodesta 2007 ja alaikäisten alkoholinkulutus on laskenut koko 2000-luvun. Sen sijaan ikääntyneiden alkoholinkulutus on kasvanut ja he juovat nykyään enemmän kuin 20 vuotta sitten. Alkoholinkulutuksessa tapahtuu vastaavia muutoksia Euroopassa yleisesti riippumatta siitä, millaista alkoholipolitiikkaa eri maissa on harjoitettu.

”Uusi alkoholilaki vahvistaa yleiseurooppalaista trendiä, jossa kulutus siirtyy väkevistä juomista kohti mietoja. Ensimmäisien kuukausien perusteella voidaan jo nyt sanoa, etteivät vakavimmat uhkakuvat lain muutoksesta toteutuneet. Erityisen ilahduttavaa on kauppiaiden viesti siitä, että alkoholittomat vaihtoehdot ovat alkuvuonna lyöneet läpi hienosti”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Panimoliitto muistuttaa, että alkoholi ei sovi kaikille, eikä kaikkiin tilanteisiin. Alkoholi on aikuisten juoma, eikä se sovi alaikäisille. Alkoholia tulee välttää myös muun muassa liikenteessä, raskauden aikana ja ennen urheilusuoritusta. Kaikki alkoholijuomat voivat myötävaikuttaa eräiden syöpien muodostumiseen.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaa Brewing Company ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on Elintarviketeollisuusliitto ry:n toimialayhdistys.

Uusi alkoholilaki vahvistaa yleiseurooppalaista trendiä, jossa kulutus siirtyy väkevistä juomista kohti mietoja. Ensimmäisien kuukausien perusteella voidaan jo nyt sanoa, etteivät vakavimmat uhkakuvat lain muutoksesta toteutuneet. Erityisen ilahduttavaa on kauppiaiden viesti siitä, että alkoholittomat vaihtoehdot ovat alkuvuonna lyöneet läpi hienosti.